Топ 5 от "Капитал": Транспортният министър за неизгодната концесия на пристанище Бургас; Рискованият гамбит с държавния дълг

Топ 40 вериги за стоки за дома; Българската софтуерна компания "Мелън" купи основния дял в косовската Frakton; Как ще се карат ски в Европа тази зима

Служебният министър на транспорта Христо Алексиев
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев    ©  Цветелина Белутова
Служебният министър на транспорта Христо Алексиев    ©  Цветелина Белутова

1. За транспортния министър концесията на бургаското пристанище на братя Домусчиеви е силно неизгодна за държавата. А те подготвят продажба на печелившия си актив

Сегашният служебен транспортен министър Христо Алексиев заема този пост за втори път. Бил е на него и в служебното правителство на Огнян Герджиков. Между позициите, които е заемал през годините, са експерт към кабинета на министъра на транспорта, икономически експерт и консултант по проекта за изграждане на Интермодален контейнерен терминал в Пловдив, член на съвета на директорите на Зона за обществен достъп в "Пристанище Бургас", председател на съвета на директорите на "Пристанище Бургас" ЕАД и председател на управителния съвет и заместник генерален директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура".

Миналата седмица той заяви пред Mediapool, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в спечелената в началото на годината от фонда Meridiam концесия на летище София, като се позова на няколко свои достоверни източника. В профила си във Facebook Домусчиев категорично отрече и определи твърденията на министър Алексиев като "поредната 100-процентова лъжа". Междувременно в отговори на въпроси на "Капитал" по друга тема - за потенциалната продажба от страна на братята Кирил и Георги Домусчиеви на дружеството "БМФ Порт Бургас", което е концесионер на двата основни терминала на пристанище Бургас, става ясно, че фондът Meridiam е бил един от подалите оферта инвеститори. "Капитал" разговаря със служебния министър на транспорта Христо Алексиев за концесиите, Варненското езеро, жп проектите и ощетена ли е държавата от тях.

2. Рискованият гамбит с държавния дълг. Решението на служебния кабинет да не излезе на международните пазари вдигна рязко доходността на последните ДЦК аукциони

Добрите шахматисти често прибягват до жертви с идеята да си осигурят по-добра позиция, от която като крайно да спечелят. Ако обаче стратегията не е дообмислена и се допуснат един-два грешни хода, нещата бързо могат да станат неспасяеми. Финансовото министерство се намира насред такъв зле премерен гамбит. За да покрие заложения в бюджета 4.6 млрд. лв. дефицит за 2021 г., то се нуждае да тегли дълг практически до позволения му таван - 4.5 млрд. лв. Сумата не е особено внушителна на фона на ниската задлъжнялост на България, а и през предишните месеци условията на международните пазари бяха подходящи. Така че задачата можеше лесно да се реши с една сравнително стандартна емисия дълг за 1-1.5 млрд. евро.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове