Топ 5 от "Капитал": Транспортният министър за неизгодната концесия на пристанище Бургас; Рискованият гамбит с държавния дълг
Топ 40 вериги за стоки за дома; Българската софтуерна компания "Мелън" купи основния дял в косовската Frakton; Как ще се карат ски в Европа тази зима
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
1. За транспортния министър концесията на бургаското пристанище на братя Домусчиеви е силно неизгодна за държавата. А те подготвят продажба на печелившия си актив
Сегашният служебен транспортен министър Христо Алексиев заема този пост за втори път. Бил е на него и в служебното правителство на Огнян Герджиков. Между позициите, които е заемал през годините, са експерт към кабинета на министъра на транспорта, икономически експерт и консултант по проекта за изграждане на Интермодален контейнерен терминал в Пловдив, член на съвета на директорите на Зона за обществен достъп в "Пристанище Бургас", председател на съвета на директорите на "Пристанище Бургас" ЕАД и председател на управителния съвет и заместник генерален директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура".Миналата седмица той заяви пред Mediapool, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в спечелената в началото на годината от фонда Meridiam концесия на летище София, като се позова на няколко свои достоверни източника. В профила си във Facebook Домусчиев категорично отрече и определи твърденията на министър Алексиев като "поредната 100-процентова лъжа". Междувременно в отговори на въпроси на "Капитал" по друга тема - за потенциалната продажба от страна на братята Кирил и Георги Домусчиеви на дружеството "БМФ Порт Бургас", което е концесионер на двата основни терминала на пристанище Бургас, става ясно, че фондът Meridiam е бил един от подалите оферта инвеститори. "Капитал" разговаря със служебния министър на транспорта Христо Алексиев за концесиите, Варненското езеро, жп проектите и ощетена ли е държавата от тях.
2. Рискованият гамбит с държавния дълг. Решението на служебния кабинет да не излезе на международните пазари вдигна рязко доходността на последните ДЦК аукциони
Добрите шахматисти често прибягват до жертви с идеята да си осигурят по-добра позиция, от която като крайно да спечелят. Ако обаче стратегията не е дообмислена и се допуснат един-два грешни хода, нещата бързо могат да станат неспасяеми. Финансовото министерство се намира насред такъв зле премерен гамбит. За да покрие заложения в бюджета 4.6 млрд. лв. дефицит за 2021 г., то се нуждае да тегли дълг практически до позволения му таван - 4.5 млрд. лв. Сумата не е особено внушителна на фона на ниската задлъжнялост на България, а и през предишните месеци условията на международните пазари бяха подходящи. Така че задачата можеше лесно да се реши с една сравнително стандартна емисия дълг за 1-1.5 млрд. евро.Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.