Топ 5 от "Капитал": Автопазарът в България расте и старее; Активите на частните пенсионни фондове са почти 20 млрд. лв.

Coca-Cola EP отива в Garitage; Млада технологична компания с български съосновател е купена за 71 млн. долара; Кои български фирми вече произвеждат бургери без месо

1. Автопазарът в България: Расте, но колите над 20-годишна възраст по българските пътища достигнаха рекорд, а цените вървят нагоре

По много причини - финансови, регулаторни и други, автомобилният пазар в България винаги е бил по-особен и далеч от тенденциите в Европа и света. През миналата година глобалните трендове все пак бяха усетени и тук, най-вече заради недостига на чипове, който удари спирачки на доставките на нови и употребявани автомобили и се отрази и на цените. Все пак местните особености остават водещи за развитието на сектора. Новост е, че напоследък има размествания на дилърския пазар след няколко сделки и смяна на собствеността между местни играчи, а очакването е пренареждането да продължи.

Ако има една тенденция, която остава непоклатима през годините, това е структурата на автопарка в България. През миналата година продължи да расте делът на най-старите коли - тези над 20 години, както и автомобилите с дизелов двигател, за разлика от повечето страни в Западна Европа. В същото време намалява делът на сравнително новите коли - тези до 5 години. Вижте тук.

2. Частните пенсионни фондове в подножието на 20-милиардния връх

При пенсионното осигуряване по замисъл всичко трябва да се случва бавно и планомерно, а резките промени и изненадите определено не са желани. В идеалния случай вноските се натрупват и умножават с години. Ако се изходи от това, 2021 г. би трябвало да не се брои за добра за сектора, тъй като беше изпъстрена с новини. През нея българските универсални пенсионни фондове (УПФ), където се осигуряват всички родени след 1959 г., излязоха от фазата, в която само натрупват средства, и започнаха да изплащат пенсии на първите си клиенти, достигнали необходимата възраст. Въпреки че беше очаквано, нужните законови промени как да стане се случиха буквално в последния момент. Освен това за пръв път от десетилетие имаше и смяна в собствеността на пенсионна компания - NN стана част от групата на белгийската KBC и се сдоби с името на българската й банка ОББ. А също има и заявка от нов играч - "ДаллБогг: Живот и здраве", последният лиценз за работеща компания в сектора е от 2009 г. И, разбира се, светът остана под сянката на ковид несигурността, а инфлацията в България достигна 7.8% в края на годината.

На този фон частните пенсионни фондове все пак отчитат сравнително успешна година. Активите на трите основни типа схеми, управлявани от дружествата, се покачват с 13% до 19.6 млрд. лв. А това означава, че вероятно още през настоящото тримесечие ще бъде прескочена бариерата 20 млрд. лв., тъй като все още се изплащат малко пенсии, а постъпленията само в УПФ от вноски средно месечно са над 140 млн. лв.

3. Софийският център за услуги на компанията, която продава Coca-Cola в Западна Европа, ще се нанесе в комплекса Garitage. Сделката е най-големият наем на офиси за 2021 г.

Новината за най-голямата наемна сделка на офисния пазар през 2021 г. дойде в края й. От жилищно-офисния комплекс Garitage Park обявиха, че са сключили наемен договор с Coca-Cola. По-точно "Кока-Кола Юропасифик партнърс България" (ССЕР), в което работят над 1000 служители, е наело 9300 кв.м офис площи в четвъртата и най-нова офис сграда в комплекса. Договорът е 10-годишен. Компанията ще се нанесе на три от шестте етажа на сградата през януари 2023 г.

Garitage Park Building D е сграда с 19 600 кв.м РЗП, която влезе в експлоатация през второто тримесечие на 2021 г. Заедно със сегашните наематели новата сделка осигурява 77% заетост на сградата. Средната заетост за четирите офис сгради в проекта е над 90% по информация на "Гаритидж парк". ССЕР е вторият по големина наемател в комплекса след VM Ware с над 27 хил. кв.м. От консултантската агенция Avalant потвърдиха, че сделката е най-голямата в сегмента на наемите на офиси през 2021 г. Втората по-обем е за 6000 кв.м в Sofia Office Center от Chaos Group, а третата - на 3300 кв.м в NV Tower, наети от GlobalFoundries.

4. Младата технологична компания с български съосновател Enview е купена за 71 млн. долара

Шест години. Толкова време отнема на завършилите "Станфорд" колеги Красимир Пиперков и Сан Гънауардана да основат, развият и продадат базираната в САЩ компания за анализ на 3D геопространствени данни Enview. Срещу 71 млн. долара бизнесът им става част от американската компания Matterport, която създава дигитални модели на сгради. Купувачът ще използва технологията на Enview, за да разшири експертизата си за сегментиране на предмети в затворени пространства.

Освен съоснователя Красимир Пиперков Enview има и друга връзка с България. В средата на 2020 г. компанията получи най-голямата си финансова инжекция от 12 млн. долара. Рундът беше воден от българския фонд BrightCap, който осигури 2.5 млн. долара от сумата. Историята ще откриете тук.

5. Няколко български компании вече имат собствено производство на бургери без месо

Търсенето на храни без месо нараства с високи темпове по целия свят и това не е случайно. Изборът на растителни източници на протеини дава своя принос за разрешаването на четири ключови световни проблема: човешкото здраве, изменението на климата, ограниченията върху природните ресурси, хуманното отношение към животните. За периода от октомври 2019 г. до септември 2020 г. продажбите на заместващи месото продукти във Великобритания са били за над 502 млн. евро, а тези в Германия - близо 357 млн. евро, но пък ръстът на германския пазар е по-бърз, показват данни на платформата Statista.

В България този пазар все още е млад и се развива плахо, но търсенето расте. Освен внос вече има предложения за растителни бургери, произведени в страната. Това, което обединява техните създатели, е, че те разчитат на търсене не само от вегетарианци и вегани, но и от хора, които искат да разнообразят менюто си. Целева група са и тези, които по различни причини (най-често здравни) се стремят да намалят консумацията на месо. Особено актуални са и флекситарианците (от flexible - гъвкав, и vegetarian - вегетарианец), които се хранят с плодове и зеленчуци, но не изключват изцяло месото от своето меню. За други просто е модерно. Ето някои предложения за бургери без месо, които са разработени и се произвеждат в България.