Топ 5 от "Капитал": България в плена на руския нефт; Пазарът на жилища: Върхът се вижда
София купува скъп газ за автобусите си от посредник, който е бил офицер от СССР; Рисковите и дяловите фондове ще имат над 1.5 млрд. лв. за инвестиции в млади компании; Лихвената примка на Фед около борсите се затяга
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
1. От началото на войната в Украйна "Лукойл Нефтохим Бургас" ползва все повече руски петрол, защото е по-евтин, а вносът е сведен до минимум
Твърдо зад отсрочката от две години за забраната за внос на руски петрол. Такава е официалната позиция на България. Развръзка в Брюксел по темата ще има близката седмица, като ако страната не получи изключение, пазарният дефицит и скъпите горива ще са тук месеци наред. Стои и политическият въпрос - какво ще прави България, допуснала единствената й голяма рафинерия да е руска, специализираното пристанище също, а за капак - и вносните алтернативи като готов дизел и бензин да са със същия произход.Санкциите срещу Русия доведоха до изкривявания на пазара. Цената на руския петрол стана най-атрактивната на фона на останалите видове, защото суровината се продава с отстъпка. В държавата има един голям производител и той е пригоден технологично към руската суровина - "Лукойл Нефтохим Бургас", като групата е и силен играч на пазара на едро. Заради ниската цена рафинерията, вместо да разнообразява източниците, реално купува вече само руски петрол.
2. София купува скъп газ за автобусите си от посредник, който е бил офицер от СССР
През февруари кметът на София Йорданка Фандъкова на няколко пъти заплаши, че ще се стигне до разреждане на автобусите на градския транспорт, ако държавата не субсидира общинските дружества с над 170 млн. лв. Една от причините за това по думите й бяха високите сметки за природен газ. Същото припомни и във вторник, когато заяви, че ако това не се случи с актуализацията на бюджета, транспортът дори може да спре. Но се оказва, че докато Фандъкова е давала тези публични обяснения, "Столичен автотранспорт" е сключил спорна сделка за още по-скъп газ, като заедно с това е започнал да плаща и високи комисиони на посредника при доставката.Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.