Топ 5 от "Капитал": Краят на концесията на пловдивската жп гара; Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат

Чуждестранен инвеститор за ботевградския семеен производител на пластмасови опаковки "Теда пак"; Добиването на криптовалути се оказва все по-трудно и по-скъпо начинание; Съдружниците в SiteGround основават фондация с над 100 млн. лв. за образование, здраве и спорт

   ©  Цветелина Белутова

1. Краят на концесията на пловдивската гара: хотел за държавата, пари за Столарски

Емблематичната жп гара на Пловдив е поредният концесионен договор в транспорта, подписан по времето на ГЕРБ, който е на път да бъде прекратен. Сега държавата в лицето на Национална компания "Железопътна инфраструктура", освен че ще си получи обратно царската чакалня, ще се сдобие и с автогара. А и с тризвезден хотел под бранда A&M - инициалите на концесионера Миролюб Столарски и съпругата му Антоанета.

По думите на Столарски инвестициите, които е направил в концесията до момента, са около 11 млн. лв. Основна причина, която той изтъква за желанието си за излизане от концесията, е пробивът, който се прави под гарата. А основен лост за убеждаване на държавата за получаване на така дългоочакваното съгласие е обжалването на едно от строителните разрешителни от Столарски. Подробности в този текст.

2. Семейният бизнес от Ботевград с пластмасови опаковки, който привлече чуждестранен инвеститор

Семейните фирми като цяло са ревниви към собствеността и рядко допускат външни инвеститори. Едно от изключенията е производителят на пластмасови опаковки "Теда пак". Преди няколко месеца компанията с оборот от 40 млн. лв. привлече интереса на фонда CEECAT Capital, който вече държи мажоритарен дял. Новият акционер ще подкрепи следващия етап на развитие на дружеството, като вече е започнала инвестиция за разширяване на капацитета във фабриките в Ботевград и Благоевградското село Зелендол. А целта е приходите да растат с поне четвърт годишно.

В съобщението си за сделката CEECAT Capital определя "Теда" като най-големият независим (т.е. не част от група) производител на термоформовани опаковки за храни в Югоизточна Европа. Продуктите се изнасят в цяла Европа, основно в държавите около България, като 75% от продажбите са от експорт. Прочетете още тук.

3. Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат и се позиционират като втория играч в сектора след еBag

След бурното навлизане на доставката на хранителни продукти до дома през последните ковид години идва време за консолидация. Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат в сложна сделка, при която "Гастроном" придобива мажоритарен контрол над "Супермаг", а основателят на втората - Венцислав Каменов, получава миноритарен дял от придобиващата компания. Двете ще продължат да работят през отделни дружества и като два бранда, като насоката на "Гастроном" ще бъдат крайните потребители, а на "Супермаг" - бизнес клиентите. Така те се позиционират като втория най-голям играч на пазара след eBag.

Мерките на сделката не са изцяло ясни, а причината е, че тя се случва чрез конвертируем дълг, който ще бъде превърнат в дялови участия на неупоменат по-късен етап. Според договора между двете компании смяната на контрола влиза в сила веднага. Сумата също не е ясна, но сделката ще бъде извършена отчасти в кеш и отчасти в дялове и акции.

4. Добиването на криптовалути се оказва все по-трудно и по-скъпо начинание, като доходността намалява

През есента на 2010 г. в гр. Правец група ученици от общежитието на технологичната гимназия оставят компютрите включени и им задават задача да изчисляват уравнения, докато са на занятия. Няколко часа по-късно тe разполагат с по няколко долара. Тайната? Биткойн. Много се промени от тогава насам. Копаенето отдавна вече не е толкова прост процес, който всеки може да извършва от вкъщи с личния си компютър. Романтичната идея, че всеки може да участва в процеса с минимални средства в криптоверигата изчезна с времето. Последната година нещата стават още по-неблагоприятни заради поевтиняването на криптовалутите и високата цена на тока. И макар за битови потребители в България тя да остана почти непроменена, то в Европа не е така - там тя се определя на свободния пазар, както е за бизнеса у нас.

Алтернативата на доходност от някои криптовалути е възможността те да се блокират за известно време и това да носи доходност.

5. Съдружниците в една от най-големите български IT компании SiteGround основават фондация с над 100 млн. лв. по възрожденски пример за образование, здраве и спорт

Създадената преди 18 години българска компания SiteGround е един от най-големите независими доставчици на хостинг услуги в света и продължава да разраства глобалния си бизнес, като в момента поддържа над 2.8 млн. домейна и сървъри в няколко центъра за данни в Европа, Азия, Америка и Австралия. В България групата има центрове в София, Пловдив и Стара Загора с над 500 специалисти - разработчици, IT експерти, маркетинг експерти и др., както и офис в Мадрид. Приходите на българското дружество "Сайтграунд хостинг" растат, като за 2020 г. достигнаха 142 млн. лв. при печалба 73 млн. лв. Фирмата е еднолична собственост на кипърското SiteGround Capital. Няма данни колко голям като приходи е глобалният бизнес на компанията, но в момента пазарната й оценка е няколко милиарда долара по неофициална информация.

Иво Ценов създава SiteGround със свои приятели от Американския университет в България, а Тенко Николов се присъединява няколко месеца по-късно. Двамата са едни от най-известните фигури в българската IT екосистема, инвеститори в стартиращи компании и фондове, както и дарители за всякакви социални каузи. Неотдавна те решиха и да основат собствена фондация, през която да подпомагат целенасочено и структурирано проекти в областта на образованието, здравето и спорта. "Капитал" разговаря с Иво Ценов и Тенко Николов за плановете им за фондацията.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня

Снимка на деня