Топ 5 от "Капитал": Хаосът с новите билети на София; Защо се отлага магистрала "Струма"

Новите фабрики на България; Най-големите сделки с компании през 2022 г.; Десетте най-перспективни акции на БФБ за 2023 г.

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Електронната билетна система на София за 100 млн. лв. и новите тарифи трябваше да предложат лесно и удобно пътуване. Но реално оскъпиха пътуването и объркаха мнозина

"Вече всеки има телефонче, не можем без тях. Сега през тях може да отвориш да видиш кога ще ти дойде тролеят, за да не висиш десет-петнайсет минути, а да си работиш на компютъра и като видиш, че остават две минути, отиваш на спирката. Купуваш си билет от телефона. Това искам от вас, това очакват от вас софиянци - модерен град, дигитален град, всичко това трябва да го направите вие."

С тези думи през април 2021 г. лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се обърна към кадрите на партията в общината, след като ги събра в резиденция "Бояна". Двадесет месеца и 100 млн. лв. по-късно "задачата" не изглежда въобще изпълнена - за разписания в реално време да не говорим, а новите билети за градски транспорт трудно могат да се нарекат удобни. Освен ако модерен и дигитален билет не значи разкарване по гишетата, две различни карти, които се зареждат по различен начин и не могат да се дигитализират в телефона, редене на опашки пред валидаторите и още куп безумици, които се случиха в първите дни на годината.

2. "Струма" се отлага. Укрепването на свлачище край тунел "Железница" ще забави пускането на нов лот и ще струва скъпо на държавата - над 90 млн. лв.

Представете си, че правите ремонт в дома си, по време на който стената в хола ви започне да пада. Вероятно бързо ще откриете начин да спрете рухването й. Не така смята държавата. В последните няколко години се строи участъкът на магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник, който сам по себе си е разделен на няколко лота. През 2020 г. строителите установяват свлачище и сигнализират на Агенция "Пътна инфраструктура". Цели две години и половина по-късно обаче ще започне неговото укрепване.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

1. Електронната билетна система на София за 100 млн. лв. и новите тарифи трябваше да предложат лесно и удобно пътуване. Но реално оскъпиха пътуването и объркаха мнозина

"Вече всеки има телефонче, не можем без тях. Сега през тях може да отвориш да видиш кога ще ти дойде тролеят, за да не висиш десет-петнайсет минути, а да си работиш на компютъра и като видиш, че остават две минути, отиваш на спирката. Купуваш си билет от телефона. Това искам от вас, това очакват от вас софиянци - модерен град, дигитален град, всичко това трябва да го направите вие."

С тези думи през април 2021 г. лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се обърна към кадрите на партията в общината, след като ги събра в резиденция "Бояна". Двадесет месеца и 100 млн. лв. по-късно "задачата" не изглежда въобще изпълнена - за разписания в реално време да не говорим, а новите билети за градски транспорт трудно могат да се нарекат удобни. Освен ако модерен и дигитален билет не значи разкарване по гишетата, две различни карти, които се зареждат по различен начин и не могат да се дигитализират в телефона, редене на опашки пред валидаторите и още куп безумици, които се случиха в първите дни на годината.

2. "Струма" се отлага. Укрепването на свлачище край тунел "Железница" ще забави пускането на нов лот и ще струва скъпо на държавата - над 90 млн. лв.

Представете си, че правите ремонт в дома си, по време на който стената в хола ви започне да пада. Вероятно бързо ще откриете начин да спрете рухването й. Не така смята държавата. В последните няколко години се строи участъкът на магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник, който сам по себе си е разделен на няколко лота. През 2020 г. строителите установяват свлачище и сигнализират на Агенция "Пътна инфраструктура". Цели две години и половина по-късно обаче ще започне неговото укрепване.

Сравнението може да е елементарно, но все пак като един добър стопанин на пътя и възложител на строителство за милиарди АПИ можеше да е по-решителна и активна. Вместо това сега държавата ще похарчи над 90 млн. лв. за проектиране, строителство и надзор. Не само забавянето, но и цената е тревожна - тя е с 10% повече от това, което дузина фирми са предложили преди възлагането. Всичко това отлага и пускането на движението по иначе дълго чакания участък край тунел "Железница". Вижте тук.

3. Новите фабрики на България: Сред 15-те най-големи обявени инвестиции почти отсъстват новодошли компании, масовият случай е на разширения на производства

След неочаквания ръст през 2021 г. обявените нови инвестиции в производство миналата година са значително по-слаби. Своеобразната класация на 15-те най-големи проекти в страната, която "Капитал" традиционно прави, показва, че през 2022 г. общата сума е малко над 700 млн. лв. А това е наполовина на инвестициите, заявени предходната година.

Проекти не липсват, но огромната част от тях са предимно малки. В същото време мащабните инвестиции, които могат да раздвижат икономиката на даден регион, се броят на пръсти. Изцяло новите инвеститори са само два - българска компания, която ще произвежда нитрилни ръкавици в Пловдив, и американска компания за медицински изделия, която подготвя завод в Първомай. Продължава тенденцията инвестициите да са предимно в Южна България, като едва четири от проектите са на север от Стара планина.

4. Сделките на 2022: средни по размер, много IT и с предпазливост на финала

Много технологични компании, енергиен и комуникационен гигант, няколко финансови дружества и шепа производства - така звучи обобщението на сделките по сливания и придобивания (M&A) в България през 2022 г. След затишието в пандемичната 2020 г. и раздвижването през 2021 г. изминалите 12 месеца донесоха нова активизация на пазара в опит да се компенсира предишното забавяне. Но войната на Русия в Украйна и катализираните от нея глобално търговско напрежение, енергийна несигурност и бумтяща инфлация накараха инвеститорите да останат предпазливи.

Според списъка на "Капитал" през последните 12 месеца сделките са около 60 - на пръв поглед без промяна в числеността в сравнение с предходната година. Този път обаче в тях не са включени продажбите на бизнес имоти, с които бройката би достигнала до обичайните отпреди пандемията 70 - 80. Иначе, както и в предишните години, огромната част от корпоративните прехвърляния са малки по размер, а извън технологичните компании по-често купувачите са местни.

5. Десетте акции на 2023 г.: Технологичната "Алтерко" се изкачи до топ фаворит на брокерите и портфолио мениджърите за следващите дванадесет месеца

Едва ли има нужда да обясняваме защо 2022 г. беше предизвикателна за финансовите пазари. Още през февруари с нахлуването на руските войски в Украйна всички прогнози и очаквания се объркаха напълно. Затова и не е много учудващо, че предвижданите от брокери и портфолио мениджъри над 16% ръст на индекса на Българската фондова борса SOFIX не се състояха.

Всъщност все пак трябва да се отчете, че въпреки близостта на България до военния конфликт и зависимостта на страната от руските енергоизточници измерителят беше сред най-слабо понижаващите се в света - с едва 5.4%. Сега в новото, 18-о поред, издание на класацията на "Капитал" за най-перспективните инвестиции на българския капиталов пазар анализаторите са далеч по-предпазливи. Осреднено, прогнозата на осемте участвали експерти е за едва 6.19% ръст на SOFIX, като три от мненията са за запазване на настоящите нива в края на 2023 г. около 600 пункта и едно - за спад до около 550 пункта.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nca43604694 avatar :-|
    Данчо
    • + 2

    Промените на билетите би трябвало да са към по-добро, а не обратното. Картата в която можеше да се заредят 10 или 20 пътувания с отстъпка в цената е премахната. Това беше от най-удобните и смислени услуги и трябва да се върне обратно.

    Нередност?
Нов коментар