Топ 5 от "Капитал": Ипотечните лихви се оказаха сред най-ниските в ЕС; "Златната" митница на Свиленград

И още: Ахмед Доган и 40-те милиона; Най-големите търговци на храни в България; Германската "ВИТТЕ аутомотив" изгражда трети завод в Русе

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Защо лихвите по жилищни заеми в България изведнъж се наредиха сред най-ниските в ЕС

От средата на миналата година ЕЦБ методично и последователно затяга паричната си политика, за да се бори с високата, невиждана от десетилетия инфлация. България е във валутен борд и левът от над четвърт век е вързан за еврото, а БНБ няма правомощия да определя своя лихва и да финансира банки. Затова и една от най-често повтаряните мантри е, че централната банка не може да води собствена парична политика и я внася наготово от ЕЦБ. Дали обаче това е точно така?

Краткият отговор е: "Да, но с малко условности." Наистина лихвените решения от Франкфурт бързо оказват ефект и в София. Трансмисията обаче не е директна и със своите действия или бездействия БНБ може да повлияе на скоростта, а донякъде и на силата, с която те се пренасят на българския финансов пейзаж. Това важи най-вече когато местни банки разполагат с изобилна ликвидност и не зависят за финансиране от централите си, каквато е ситуацията сега за разлика от 2008-2009 г. А ефектът в последната половин година е относително проциклично смекчаване на ефектите на затягането от ЕЦБ. А също така и странен момент, в който новосключените ипотечни заеми в страната са едни от най-евтините в ЕС.

2. "Златната" митница на Свиленград: общинският съвет в Свиленград мести митническото бюро в града на паркинга на Размиг Чакърян-Ами

Държавата си връща "златния гьол" на Капитан Андреево, но губи пътя към митническото бюро в Свиленград. Така накратко може да бъде описан последният сблъсък кой и в каква степен да печели от контрола на най-натоварения граничен пункт на страната.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

1. Защо лихвите по жилищни заеми в България изведнъж се наредиха сред най-ниските в ЕС

От средата на миналата година ЕЦБ методично и последователно затяга паричната си политика, за да се бори с високата, невиждана от десетилетия инфлация. България е във валутен борд и левът от над четвърт век е вързан за еврото, а БНБ няма правомощия да определя своя лихва и да финансира банки. Затова и една от най-често повтаряните мантри е, че централната банка не може да води собствена парична политика и я внася наготово от ЕЦБ. Дали обаче това е точно така?

Краткият отговор е: "Да, но с малко условности." Наистина лихвените решения от Франкфурт бързо оказват ефект и в София. Трансмисията обаче не е директна и със своите действия или бездействия БНБ може да повлияе на скоростта, а донякъде и на силата, с която те се пренасят на българския финансов пейзаж. Това важи най-вече когато местни банки разполагат с изобилна ликвидност и не зависят за финансиране от централите си, каквато е ситуацията сега за разлика от 2008-2009 г. А ефектът в последната половин година е относително проциклично смекчаване на ефектите на затягането от ЕЦБ. А също така и странен момент, в който новосключените ипотечни заеми в страната са едни от най-евтините в ЕС.

2. "Златната" митница на Свиленград: общинският съвет в Свиленград мести митническото бюро в града на паркинга на Размиг Чакърян-Ами

Държавата си връща "златния гьол" на Капитан Андреево, но губи пътя към митническото бюро в Свиленград. Така накратко може да бъде описан последният сблъсък кой и в каква степен да печели от контрола на най-натоварения граничен пункт на страната.

Двете новини дойдоха една след друга. Сайтът Вird съобщи, че с решение на общинския съвет на Свиленград малко преди коледните празници се забранява по пътя към митническото бюро, разположено в края на града, да преминават тежкотоварни автомобили. Както и че за митниците било предвидено помещение от 300 кв. метра на паркинга, свързан с Размиг Чакърян-Ами. Близо до казиното. Ден по-късно служебният министър на земеделието Явор Гечев по време на инспекция на пункта съобщи, че 10-годишният договор с компанията "Пи.Еф.Си.", която държи бизнеса с дезинфекцията на превозните средства, влизащи от Турция, няма да бъде удължаван. Прочетете тук.

3. Ахмед Доган и 40-те милиона или как "Булгаргаз" мистериозно се отказва да иска 40 млн. лв. вземания от ТЕЦ "Варна"

Ако не си платите сметката за газ, дори и тя да е 40 лв., може да сте сигурни, че подаването ще бъде спряно, а скоро след това вероятно ще ви позвънят колектори на задължения. Не така обаче стоят нещата за почетния председател на ДПС Ахмед Доган. Той също не си плаща сметките за газ - на притежаваната от него ТЕЦ "Варна", но макар те да са близо 40 млн. лв., никой още не е почукал на вратата му, за да си ги събере.

През годините Доган многократно е показвал, че се ползва със специално отношение, особено от държавните дружества и институции. В случая пак е така. Държавната компания "Булгаргаз", която му доставя газа в централата, вече цяла година не може да си събере дълговете и дори прави така, че плащането им да се отложи допълнително. Това става по време на служебното правителство на президента Румен Радев и назначеното от него ново ръководство на газовия доставчик, но към момента няма реакция от държавния глава, а ресорният министър Росен Христов твърди, че интересът на държавата е защитен. В крайна сметка развръзката се чака в началото на февруари, когато ще се проведе заседание по делото между "Булгаргаз" и ТЕЦ "Варна". Но странните действия на държавата в този казус заслужават внимание.

4. Най-големите търговци на храни в България: още магазини в периода на растящите цени

Война в Украйна, затруднения във веригата на доставките, скок на цените на енергията и суровините, галопираща инфлация. Потребителите стават все по-чувствителни към цени и все по-пресметливи в разходите си. Но големите вериги за храни откриват още нови обекти, а и заради инфлацията приходите им растат с невижданите 15-20%.

Каква беше изтеклата година и какви са нагласите за 2023 г. според мениджърите на топ 6 вериги, подредени по приходите им за 2021 г.: "Кауфланд", "Лидл", "Метро", "Билла", "Фантастико" и "Т-маркет" - вижте в този текст.

5. Германската "ВИТТЕ аутомотив" ще удвои производството си в Русе с трети завод

Двойно повече продукция ще може да излиза от завода за заключващи компоненти на германската "ВИТТЕ аутомотив България" в Русе след година и половина. Тогава ще приключи второто разширение на предприятието, с което ще бъдат добавени още 23 хил. кв.м площ. Това ще позволи на компанията да увеличи капацитета си за продажби до 400 млн. евро от около 200 млн. евро сега.

Основната причина германският собственик WITTE Automotive да избере крайдунавския град за проекта, в който ще бъдат инвестирани 25 млн. евро (50 млн. лв.), са добрите резултати и качеството на продукцията, заради които заводът е определен като ключов доставчик от автомобилни гиганти като Mercedes и BMW. Подробности тук.