Топ 5 от "Капитал": Кризите на нашето недоволство; Германската "Фесто" и отеснелият й софийски завод

И още: Интервю с купувачите на софтуерната "Мелън" - британската Kin + Carta; Къде нощуват дигиталните номади; Среща с илюстраторката Розалина Буркова, която работи за NYT, Gucci, Human Rights Watch

България минава през три големи икономически провала, които са ключови за пропиления потенциал на страната в последните 30 години
България минава през три големи икономически провала, които са ключови за пропиления потенциал на страната в последните 30 години
България минава през три големи икономически провала, които са ключови за пропиления потенциал на страната в последните 30 години    ©  Александър Николов
България минава през три големи икономически провала, които са ключови за пропиления потенциал на страната в последните 30 години    ©  Александър Николов
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Кризите на нашето недоволство: Лукановата, Виденовата и световната финансова

За много хора усещането за прехода е като за перманентна криза. Ежедневният неспирен поток политически скандали и новини за злоупотреби с публичен ресурс наистина поражда чувство за безпътица. А и резултатът над три десетилетия по-късно не е бляскав. Недъзите на лошото управление се усещат битово на всяко ниво: от избродирани от дупки улици до провалящи се системи при всяко природно или хуманитарно бедствие. А и без тях.

Всъщност обаче тази оценка не е съвсем вярна. Обективно в последните десетилетия кризисните периоди не са толкова много, нито толкова продължителни на фона на относително спокойните години. А ако се погледнат данните от 1989 г. насам, икономическото развитие е очевидно по почти всеки показател. Причините годините след демократичните промени да се възприемат предимно в тъмни краски са много. Но може би ключово е, че кризисните периоди в новата българска история бяха не просто паметни, а и важни, защото те оставят дълбоки рани и дългосрочни белези. В голямата си част те не са циклични забавяния за изчистване на дисбалансите, след които да дойде период на разцвет, а дълбоки структурни турбуленции, предизвикани от системни управленски провали.

2. Софийският завод на "Фесто" ще е за сложни изделия, старите отиват в Турция

Поредицата от кризи засегна много компании, но други спечелиха. Вълната от автоматизация на производството, която пандемията само засили, донесе двуцифрени ръстове на производителя на компоненти "Фесто производство" последните години. А с това и теренът на компанията в София, където вече бяха направени няколко разширения, отесня. Това е и причината част от работата сега да се прехвърля към друг завод на германския концерн в Турция, за да може тук да се освободи място за производство на повече електроника и умни продукти, за които търсенето расте.

1. Кризите на нашето недоволство: Лукановата, Виденовата и световната финансова

За много хора усещането за прехода е като за перманентна криза. Ежедневният неспирен поток политически скандали и новини за злоупотреби с публичен ресурс наистина поражда чувство за безпътица. А и резултатът над три десетилетия по-късно не е бляскав. Недъзите на лошото управление се усещат битово на всяко ниво: от избродирани от дупки улици до провалящи се системи при всяко природно или хуманитарно бедствие. А и без тях.

Всъщност обаче тази оценка не е съвсем вярна. Обективно в последните десетилетия кризисните периоди не са толкова много, нито толкова продължителни на фона на относително спокойните години. А ако се погледнат данните от 1989 г. насам, икономическото развитие е очевидно по почти всеки показател. Причините годините след демократичните промени да се възприемат предимно в тъмни краски са много. Но може би ключово е, че кризисните периоди в новата българска история бяха не просто паметни, а и важни, защото те оставят дълбоки рани и дългосрочни белези. В голямата си част те не са циклични забавяния за изчистване на дисбалансите, след които да дойде период на разцвет, а дълбоки структурни турбуленции, предизвикани от системни управленски провали.

2. Софийският завод на "Фесто" ще е за сложни изделия, старите отиват в Турция

Поредицата от кризи засегна много компании, но други спечелиха. Вълната от автоматизация на производството, която пандемията само засили, донесе двуцифрени ръстове на производителя на компоненти "Фесто производство" последните години. А с това и теренът на компанията в София, където вече бяха направени няколко разширения, отесня. Това е и причината част от работата сега да се прехвърля към друг завод на германския концерн в Турция, за да може тук да се освободи място за производство на повече електроника и умни продукти, за които търсенето расте.

Решението е сигнал за интересен обрат в българската индустрия. Докато доскоро страната най-често беше приемник на линии, прехвърляни от Западна Европа заради по-ниските разходи за труд тук, сега трансферът се случва към други държави. Добрата новина е, че производството в България се запазва, но вече фокусирано върху по-сложни изделия.

3. Дейвид Тък, главен изпълнителен директор на Kin + Carta за Европа, и Линдзи Ратклиф, продуктов директор: Избрахме да купим "Мелън" измежду 75 компании в три държави

Дейвид Тък е главен изпълнителен директор на британската група Kin + Carta за Европа, а Линдзи Ратклиф е главен продуктов директор. Британската борсова група Kin + Carta е консултантска компания, която предоставя целия набор от дигитални услуги - от софтуерна разработка до маркетинг. В началото на 2022 г. Kin + Carta обяви, че придобива създадения в София софтуерен разработчик "Мелън", който има екип над 320 души и офиси още в Скопие и Прищина. Тогава от Kin + Carta обявиха в съобщение до Лондонската фондова борса, че цената на сделката е 17.7 млн. паунда (21.3 млн. евро), като 40% от сумата ще бъде платена в обикновени акции на Kin + Carta, а останалата - кеш. Отделно от това продажбата съдържа и допълнителен елемент от 5.8 млн. паунда (близо 7 млн. евро), които може да бъдат платени на сегашните акционери на "Мелън" за период от три години при изпълнение на определени условия.

"Мелън" е създадена през 2003 г. от специалисти, завършили Американския университет в България, които и до ден днешен са в мениджмънта. Компанията предлага софтуерни услуги на външни клиенти от най-различни индустрии в областта на уеб и мобилните технологии (.NET, PHP, Python, Ruby, NodeJS, ReactJS, iOS, Android и др.). Главният изпълнителен директор Крум Хаджигеоргиев и екипът му ще продължат да управляват бизнеса. Приходите й за 2021 г. достигнаха 17.6 млн. лв. при печалба 3 млн. лв. От общо 320 служители в региона в офисите в София и Велико Търново работят около 150 души. Разговора с Дейвид Тък и Линдзи Ратклиф за бъдещите планове на Kin + Carta в България ще откриете тук.

4. Къде нощуват дигиталните номади? Концепцията за споделено настаняване набира скорост в столицата и извън нея

В София, а и в други големи градове в България, през последните няколко години отвориха немалко coworking места - споделени офис пространства, в които дигитални номади, стартиращи компании, а вече и служители на големи корпорации, могат да работят срещу дневна или месечна такса. Преди пандемията бизнесът изглеждаше по-скоро нишов, предназначен най-вече за чужденци, които живеят в страната, но работят в чужда компания или малки екипи на стартиращи компании, които не могат да си позволят наем на цяло помещение. Все повече българи - хора и компании, обаче търсят гъвкавост, която работата онлайн им позволява, а достъпните условия в страната спрямо тези в Западна Европа привличат вълни от дигитални номади от чужбина, които търсят спокойствие в местните планински курорти и по Черноморието.

С бума в търсенето на coworking пространства съвсем естествено идва и въпросът къде да спят работещите в тях хора. Решение предлагат така наречените coliving места, които позволяват отсядане за по-дълъг период от време и срещу месечна такса предоставят не само стая, но и работно място, бърз интернет и възможност за социализиране с други номади.

5. Розалина Буркова, или талант с кауза. Вдъхновението идва с работата, смята илюстраторката, която работи за NYT, Gucci, Human Rights Watch

Ярките, смели и красиви илюстрации на декемврийския брой на The New York Times Book Review са дело на българската художничка Розалина Буркова. Нейните герои танцуват, свирят, хранят се, оживяват пространството по невероятен начин, носят ярки цветни дрехи в интересни кройки. Но-най важното е, че надграждат текста, общуват с текста на журналистите.

Характерния ѝ почерк можете да разпознаете и в нейните проекти за Gucci, Human Rights Watch, The Washington Post, Obama Foundation, Bloomberg, Ultra Music, бирата Ah Brew Works и други. Професионалният ѝ път тръгва от известния колеж Central Saint Martins в Лондон. В Англия прекарва седем години, преди да се премести в Барселона, където се намира и в момента, по време на видеосрещата ни. Двете ѝ котки са част от разговора, разхождайки се напред-назад пред камерата.