Топ 5 от "Капитал": Обществената тайна как се правят 7306 преференции; Десетгодишна мрежа от връзки за милиони в търговете на София
И още: Изпълнителният директор Петър Ризов за амбициите на "Булсатком" да е и мобилен оператор; Новият мегазавод на "Ролпласт"; Акцентите от "София филм фест"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
1. Славена Точева и обществената тайна как се правят 7306 преференции в полза на ГЕРБ
"Ами плащат. По 50 лв. дават и гласуват. Тук последните години се заселиха и много хора, така че има", казва Петко*, пенсионер от село Калиманци, област Варна. По улиците на селото няма почти никого и Петко, който работи по градината си, е от малкото признаци на живот в него. Според Петко причината е, че всички жители са на работа, а сутрин и вечер кипи живот. От много къщи се веят знамена, като най-силно впечатление прави един скъсан и износен български трибагреник, който изглежда съвсем на място предвид причината, поради която "Капитал" посещава селото: Калиманци е мястото с най-много преференции за кандидата на ГЕРБ Славена Точева. Вече четири поредни парламентарни избори тя получава огромен за областта брой преференции с обосновани съмнения, че причината за това не са нейните политически качества. В Калиманци например през октомври тя получава 120 преференции при 149 гласа за ГЕРБ и общо 257 гласували. Преференциите в областта са 7306.В рамките на два дни, точно преди началото на кампанията за изборите през април, "Капитал" разговаря с хора от четири общини: Суворово (където се намира и Калиманци), Ветрино, Провадия и Варна. Навсякъде хората говорят открито за купуване на гласове и навсякъде цената за крайния получател е една и съща - 50 лв. Получаването на информация за цени и купувачи от случайни граждани в центъра на Провадия например става напълно безпроблемно, а един израз неизменно присъства във всеки отговор на въпроса какво е обяснението за преференциите на Славена Точева: "То е обществена тайна."
2. Десетгодишна мрежа от връзки за милиони в търговете на София: от Видин през Кипър
"Мандарин офис център" не е от най-известните сгради на бул. "Никола Вапцаров" в София. Луксозната сграда със СПА център е сгушена сред други подобни в новия офис квартал до парка, изникнал в последните десетина години там. Според сайта ѝ наематели са предимно консултантски дружества, компания за дрехи и т.н. Но има цяла една друга, по-незабележима серия от компании, които тръгват от същия блок (53Б). Те са свързани през хора, адвокати, адреси и обществени поръчки. Тръгват от един видински бизнесмен, минават през офшорни дружества в Кипър и стигат до няколко общински и държавни институции, където печелят милиони левове публични пари. Сред тези институции са Софийската община, Центърът за градска мобилност и Автомобилна администрация.1. Славена Точева и обществената тайна как се правят 7306 преференции в полза на ГЕРБ
"Ами плащат. По 50 лв. дават и гласуват. Тук последните години се заселиха и много хора, така че има", казва Петко*, пенсионер от село Калиманци, област Варна. По улиците на селото няма почти никого и Петко, който работи по градината си, е от малкото признаци на живот в него. Според Петко причината е, че всички жители са на работа, а сутрин и вечер кипи живот. От много къщи се веят знамена, като най-силно впечатление прави един скъсан и износен български трибагреник, който изглежда съвсем на място предвид причината, поради която "Капитал" посещава селото: Калиманци е мястото с най-много преференции за кандидата на ГЕРБ Славена Точева. Вече четири поредни парламентарни избори тя получава огромен за областта брой преференции с обосновани съмнения, че причината за това не са нейните политически качества. В Калиманци например през октомври тя получава 120 преференции при 149 гласа за ГЕРБ и общо 257 гласували. Преференциите в областта са 7306.В рамките на два дни, точно преди началото на кампанията за изборите през април, "Капитал" разговаря с хора от четири общини: Суворово (където се намира и Калиманци), Ветрино, Провадия и Варна. Навсякъде хората говорят открито за купуване на гласове и навсякъде цената за крайния получател е една и съща - 50 лв. Получаването на информация за цени и купувачи от случайни граждани в центъра на Провадия например става напълно безпроблемно, а един израз неизменно присъства във всеки отговор на въпроса какво е обяснението за преференциите на Славена Точева: "То е обществена тайна."
2. Десетгодишна мрежа от връзки за милиони в търговете на София: от Видин през Кипър
"Мандарин офис център" не е от най-известните сгради на бул. "Никола Вапцаров" в София. Луксозната сграда със СПА център е сгушена сред други подобни в новия офис квартал до парка, изникнал в последните десетина години там. Според сайта ѝ наематели са предимно консултантски дружества, компания за дрехи и т.н. Но има цяла една друга, по-незабележима серия от компании, които тръгват от същия блок (53Б). Те са свързани през хора, адвокати, адреси и обществени поръчки. Тръгват от един видински бизнесмен, минават през офшорни дружества в Кипър и стигат до няколко общински и държавни институции, където печелят милиони левове публични пари. Сред тези институции са Софийската община, Центърът за градска мобилност и Автомобилна администрация.Разклоненията на тази верига отвеждат към различни поръчки за електрически табла по спирките, SMS паркиране, надзор на строителни дейности, антипаркинг колчета, пътна маркировка, поддръжка на "умни светофари", на системи за трафик и т.н. За последните десет години тези фирми са спечелили поне 80 млн. лв. от поръчки. Имената им се срещат в търговете на общината и до ден днешен. Но нещата не свършват дотук. Част от компаниите стигат и до основния разпределител на държавно рисково финансиране - т.нар. Фонд на фондовете. Прочетете тук.
3. "Булсатком" иска да е и мобилен оператор. Търси достъп до трите телеком мрежи, казва в интервю за "Капитал" Петър Ризов, главен изпълнителен директор на компанията
Смяната на собствеността в най-големия доставчик на телевизия "Булсатком" разбуни дългогодишния мир между трите големи телеком оператора - днес лагерите са разделени на "Йеттел" и А1, от една страна, и "Виваком", която се оказа, че е отпуснала заем за сделката на Спас Русев и срещу това държи мрежата на "Булсатком". Засега поле на битката са спорове пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), където "А1 България" и "Йеттел България" оспорват пред сделката за фиксираната инфраструктура и кулите на "Булсатком". Според тях така "Виваком" ще получи прекалено голям контрол над пазара. Преди това пак двата оператора подадоха сигнали в КЗК, с които твърдяха, че покупката на "Булсатком" от Русев може да наруши конкуренцията.В редицата промени е и че "Булсатком" има нов изпълнителен директор - Петър Ризов, който преди беше начело на софийския тв и интернет оператор "Нет 1" (който пък беше купен от "Виваком"). Неговата задача е да стабилизира бизнеса на оператора. Според доклада на КРС за 2021 г. "Булсатком" е лидер с около 650 000 абонати на телевизия пред "Виваком" с 626 000 и А1 с 525 000. При фиксирания интернет лидер е "Виваком" с около 701 000 абонати, следван от А1 с 606 хил. и "Булсатком" със 170 хил. "Капитал" разговаря с Ризов за заема от директния конкурент "Виваком", плановете му за оператора и промените на пазара.
4. Новият мегазавод на "Ролпласт" в Костинброд се изгражда над десетилетие и достигна 110 млн. лв.
Общо 40 хил. кв.м площ и капацитет за 2000 кв.м прозорци на ден. Така изглежда заводът на производителя на алуминиева, PVC и дървена дограма "Ролпласт груп" в Костинброд, след като приключи последният етап от проекта. Строителството започна през 2008 г. и беше изпълнено на няколко фази, а от първоначална оценка за около 70 млн. лв. инвестицията достигна 110 млн. лв.Финалните щрихи включват ново производствено хале, административна сграда и 4 мегавата фотоволтаична инсталация за общо 30 млн. лв. Оттук нататък компанията планира да расте, като продължава да автоматизира производството си - нещо, което й носи около 10% допълнителен обем на година, както и по-високо качество. Вижте подробности тук.
5. "София филм фест" идва с "Тар", "Под слънцето", "Империя на светлината"
"София филм фест" се завръща с познатия мащаб и амбициозна програма отпреди рестрикциите на пандемията. Мотото на 27-ото издание (16 - 31 март, в познатите пространства на НДК, софийските арт кина, европейските културни центрове, сборни селекции в Пловдив, Варна и Бургас) е #RECONNECT.Връзката между филми, публика и автори, заедно в магията на тъмната зала, е възвърната, допълнена от живи срещи и разговори. Без пандемия, но с отекваща във всичко война, която също е тема в тазгодишното издание. Освен някои от международните хитовете за сезона, програмата предвижда 20 нови български заглавия. Акцентите ще откриете в този текст.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.