Топ 5 от "Капитал": КЗК "откри" доминацията на "Лукойл"; Георги Папазки купи Телефонната палата
И още: "Орак инженеринг" обвинява служебния кабинет в изнудване; Български износ на дизел за Украйна за 1.7 млрд. лв; Как да спечелим крипто без начален капитал?
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
1. КЗК vs "Лукойл": Комисията "откри" доминацията на руската компания при складовете и я наказа с рекордна глоба от 200 млн. лв.
Спящата десетилетия Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) счупи личен рекорд - глоби двете дружества на руската "Лукойл" в страната с нови почти 200 млн. лв. само седмици след като откри друго нарушение на групата за 70 млн. лв. Новината би била чудесна - монополистът е открит, наказан и пазарът на горива ще се промени. Но няма. Защото рекордната санкция сега е за факт, знаен от над 15 години: "Лукойл" държи огромна част от складовете за горива из държавата и по пристанища, има и тръба за евтин транспорт до столицата. Това е факт от приватизацията преди почти 25 години и след допълнителна покупка от "Петрол". И с темата многократно се е занимавала и самата КЗК, която едва сега налага глоба и казва нарушението да се прекрати. Въпросът е как, тъй като желаещи да строят нови големи складове за горива няма. Причината - скъпо е, а и малкият ни пазар трайно е доминиран от производителя и търговец "Лукойл".Активността на КЗК е учудваща - идва по стар казус и след дълги години пазене на компанията. Затова подозрението е, че акцията може да има друга зловредна цел - "Лукойл" да бъде притисната да се продаде и така да се появи нов любим местен монополист. Какво всъщност се случи и какво следва, четете в този текст
2. Местни търговци успяха за годината война да изнесат за Украйна горива за 1.7 млрд. лв. От месеци обаче покупките са слаби и има конкуренти
От война - колкото и цинично да звучи, може и да се печели. Такъв е примерът на българските търговци на горива, които през миналата година успяха да изнесат към Украйна продукция за рекордните 1.7 млрд. лв. Или 15 пъти повече спрямо мирната 2021 г. Пазарният удар, който стана възможен заради по-ниската цена на руската суровина и недостига на дизел в района, едва ли ще се повтори и тази година.Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.