Топ 5 от "Капитал": Паркоместа само за хора с власт и пари; Как Rissmann реши да направи фабрика в България

София е имотна звезда на Балканите; Как да направим ремонт, без да си скъсаме нервите; Акцентите на 15-я One Dance Week

Представителите на Rissmann Йорг Вебер и Габриеле Яхрейс виждат голям потенциал в новата фабрика в гоцеделчевското село Ново Лески
Представителите на Rissmann Йорг Вебер и Габриеле Яхрейс виждат голям потенциал в новата фабрика в гоцеделчевското село Ново Лески
Представителите на Rissmann Йорг Вебер и Габриеле Яхрейс виждат голям потенциал в новата фабрика в гоцеделчевското село Ново Лески    ©  Anton Chepilski
Представителите на Rissmann Йорг Вебер и Габриеле Яхрейс виждат голям потенциал в новата фабрика в гоцеделчевското село Ново Лески    ©  Anton Chepilski
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1. Паркоместата в София са само за хора с власт и пари. В центъра на столицата няма къде да се паркира, а общината не осигурява алтернативи и политики за ограничаване на автомобилите

Отскоро на малката столична улица "Велико Търново" до Докторската градина има интересен казус - пет места денонощно са резервирани като "служебен абонамент" пред частен жилищен дом на физическо лице. Става дума за бизнесмена и бивш директор на "Лукойл" Валентин Златев. Според справка от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) той е единственото физическо лице с тази привилегия - в правилата иначе много ясно се посочва, че "служебен абонамент" се допуска само за собственици, ползватели и/или наематели на нежилищни имоти". На адреса на къщата на бизнесмена няма регистрирана фирма, сочи справка в Търговския регистър.

Но ако оставим настрана частния несправедлив случай, режимът "Служебен абонамент" сам по себе си е морално остарял и контрапродуктивен подход за град, който има огромни проблеми с паркирането. София е една от много малкото европейски общини, които все още използват този модел. Режимът води до това, че цели участъци от централни улици са "резервирани" за държавни служители (доскоро дори неплащащи за услугата) или от частни компании, докато за живеещите на тях става все по-тясно. В същото време общината вече десетилетия не предлага никаква алтернатива на гражданите - не се изграждат общински паркинги, а градското развитие е такова, че реално не ограничава, а насърчава използването на автомобили. Така се получава напълно неприемлива ситуация - огромният проблем с паркирането в София има решение само за хората с власт или пари.

2. От Нюрнберг до Ново Лески: Как Rissmann реши да направи фабрика за хартиени опаковки до Гоце Делчев

Ново Лески не е първото място, за което човек се сеща, когато става дума за чуждестранни инвестиции. Със своите малко над 300 жители селото до Гоце Делчев е непознато за много българи. Германският производител на луксозни хартиени опаковки Rissmann обаче, част от Rissmann Group, която има годишен оборот 52 млн. евро и 1200 служители, избира мястото за своя четвърти завод в света, привлечен от дългогодишен партньор и достатъчно работна ръка в региона.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.