Октоподи сервираме всякакви

Или как се печелят обществени поръчки с помощта на вестници

Даже и да няма нови акции на МВР, медиите ще ги измислят. В сряда например вестниците "Монитор" и "Телеграф" осъмнаха на първите си страници със заглавие "Октопод в енергетиката". Човек би си помислил, че вътре става дума за енергийната мафия, но още от първите редове става ясно, че мишена на двете публикации е застрахователната компания "Алианц". В статиите се твърди, че дъщерното дружество на германския застрахователен концерн и свързаната с нея компания ЗАД "Енергия" са "прилапали 200 млн. лева от застраховки". Това ставало чрез договори за застраховане на имущество, сключвани с държавни енергийни дружества без конкурси (което, оказва се, е било законно, тъй като НЕК и дъщерните й дружества притежават 50% от ЗАД "Енергия" - бел. ред.).

Всичко това щеше да изглежда като истинско журналистическо разследване, ако не бяха две важни обстоятелства. Първото е, че публикациите излязоха на 17 март - само ден преди да бъде решена поредната голяма поръчка - тази за застраховането на имуществото на ТЕЦ "Марица-изток 2". Става дума за 4-годишен договор, чиято стойност може да достигне 50 млн. лева. Битката е особено ожесточена, като на финалната права са три дружества - ЗАД "Алианц България", ЗАД "Булстрад" и ЗАД "Виктория". Последното е пряко свързано с Цветан Василев, който контролира и вестниците от пресгрупата "Монитор". Цветан Василев е собственик на Корпоративна търговска банка, която финансира изкупуването на вестниците през 2007 г. от предишния им собственик Петьо Блъсков, поради което акциите на "Нова българска медийна група" бяха заложени в нея. Де факто Василев е реалният собственик както на "Монитор" и "Телеграф", така и на останалите вестници от пресгрупата, въпреки че формално техен собственик е бившата шефка на тотото Ирена Кръстева. Като шеф на надзорния съвет на ЗАД "Виктория" Василев е пряко заинтересуван от спечелването на търга за застраховател на ТЕЦ "Марица-изток 2". Последното, разбира се, е спестено от статиите в "Монитор" и "Телеграф". Второто важно обстоятелство е, че на 31 март изтичат още два големи договора на ЗАД "Енергия" с НЕК и АЕЦ "Козлодуй". Кандидат да получи договори за тях е отново "Виктория" на същия Цветан Василев.

Изненадани от удара на своя конкурент, "Алианц" реагираха на другия ден с платено съобщение, публикувано в няколко всекидневника. В него се припомня, че Alianz AG е един от най-големите застрахователи в света с премиен приход за 2009 г. около 100 млрд. евро, с активи под управление над 1200 млрд. евро, 160 000 служители в над 70 страни по света и над 80 милиона клиенти. Цитиран е последният доклад на Държавния департамент на САЩ за България, където в частта "Свобода на словото и печата се отбелязва: "неотдавнашното придобиване на голям брой медии от групировки, свързани с бизнес и политически интереси, е довело до частичен монопол над частните медии и ограничава разнообразието от гледни точки в печата и в електронните медии". От "Алианц България холдинг" отказаха да коментират повече скандала, тъй като процедурата по избор на застраховател за ТЕЦ "Марица-изток 2" още не е приключила.

Тази случка съвсем не е прецедент за вестниците, управлявани от Ирена Кръстева. През август м.г. в "Монитор" излезе статия със заглавие "Щипнали милиони от БДЖ със застраховки", която подозрително съвпадна по време с друг апетитен търг - за застраховане на имуществото на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Договорът е на стойност 2.529 млн. лева без ДДС, показва справка в регистъра на обществените поръчки. Той беше спечелен от "Виктория", след като конкурентът "Алианц България" беше дисквалифициран. Странно съвпадение.

Още от Капитал