За пари ли, а? За много ли?

Конфликт между Бареков и издателя на "Галерия" напомни колко кална е медийната среда в България

Битката за влияние между българските вестници много прилича на американски кеч. В тях играчите ползват всякакви позволени и непозволени средства, за да си нанасят удари пред погледите на жадната за зрелища публика. Самият термин кеч произлиза от турнирите по борба, провеждани в края на XIX век в САЩ, известни като Catch as Catch Can (в превод: "Хвани, както можеш"). За някои това е спектакъл, за други - грозно разчистване на сметки, при което медиите са само инструмент за постигане на други цели (най-често свързани с пари).

Любителите на този тип зрелища имаха истински празник тази седмица, след като двете най-големи издателски групи в България си размениха публично няколко крошета. Всичко започна с появата на голяма реклама на новия жълт ежедневник "България днес", който настоящите издатели на "Труд" и "24 часа" Любомир Павлов и Огнян Донев смятат да пуснат на пазара съвсем скоро. Изданието беше рекламирано като "нов медиен терминатор", който ще разбие медийното статукво (рекламата показваше юмрук, който разбива нещо - бел. ред). В медийните среди от доста време се говореше, че появата на новия вестник цели да отнеме част от читателите на "Уикенд", който е лидер в сегмента на жълтата преса и се контролира от конкурентната издателска група начело с депутата Делян Пеевски и неговата майка Ирена Кръстева. Интригата се засилва от факта, че партньор на Донев и Павлов в този проект е Недялко Недялков, който напусна преди време "Уикенд", за да създаде конкурентния вестник "Галерия", за който Алексей Петров каза пред сп. "Тема", че го подкрепя идейно.

Двете най-големи пресгрупи бяха сключили временно примирие в последно време. То обаче беше нарушено от Николай Бареков, шеф на "Новини и публицистика" в ТВ7 - телевизията, която Делян Пеевски купи от Любомир Павлов по време на тройната коалиция. Бареков разкритикува издателите на "Труд" и "24 часа", че стават съдружници с "лидера на октопода" Алексей Петров. Според него вървели даже слухове, че Трактора и собствениците на новата медия ще си разменят акции от съществуващите ежедневници "Труд" и "24 часа". По-късно на сайта BNEWS се появи и дописка с надзаглавие "Циреят на Октопода" (игра на думи с прякора на Любомир Павлов). В нея между другото се твърдеше, че Недялко Недялков не е напуснал "Уикенд", а бил изгонен от него.

Това предизвика веднага ответен удар. В един и същ ден "24 часа" и "Труд" публикуваха статия от Недялко Недялков със заглавие "Дудук, кажи защо те уволниха от Би Ти Ви". В нея Бареков е съветван да пита "господаря си Пеевски" как е бил създаден "Уикенд" и как след това 50% от него са били купени от депутата на ДПС. (Впрочем Пеевски и неговата майка Ирена Кръстева винаги са отричали, че имат собственост в "Уикенд", но Недялков в прав текст заявява, че е продал именно на Пеевски.) В статията се твърди още, че Бареков не е напуснал bTV доброволно, а е бил "изритан позорно" от Красимир Гергов заради съмнения за корупция, след което Пеевски го е прибрал под крилото си. "Сега се чудиш как да си се постелеш на господарите си и нанасяш изпреварващи удари по неродения, но свръхамбициран вестник "България днес", пише още Недялков.

Отговорът от лагера на Пеевски не закъсня. Часове по-късно в BNEWS се появи статия, от която става ясно, че Диляна Грозданова е създала ТВ7 с кредит от 5 млн. евро, отпуснат от Общинска банка, когато неин шеф беше съпругът й Любомир Павлов. (Това разкритие се съдържа и в сигнала за пране на пари срещу Любомир Павлов, подаден наскоро в прокуратурата от Иван Костов - бел. ред.)

Как ще свърши всичко това - предстои да видим. Подобно на телевизионния кеч в българските медийни войни има голяма доза фалш. Целта на играчите не е да ликвидират завинаги противника, а да му нанесат временна травма, която да го извади от сцената за определено време.

Още от Капитал

Мини, ако можеш

Мини, ако можеш