БДЖ се композира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ се композира

БДЖ се композира

Синдикатите и БДЖ се разминаха за резултата от стачката

Велина Господинова
2418 прочитания

"Историците казват, че железниците са били гордостта на освободила се България. Те са били най-важният политически въпрос, те са геополитика. От това коя линия ще изберат политиците, се е решавало накъде ще се развива България – към Русия, към Европа, към Турция.". Това написа в. "24 часа" Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията в четвъртък, когато започна стачката в БДЖ. Протестът на железничарите сега не е свързан нито с геополитика, а още по-малко пък с това към коя от великите сили ще се ориентира държавата ни. Както обясни председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров дилемата е реформа или фалит.

За да оцелее БДЖ, според Министерството на транспорта 2000 души трябва да бъдат съкратени и да се спрат 150 влака. Какво точно искат синдикатите и защо точно протестират не стана много ясно. Председателят на Съюза на транспортните синдикати Екатерина Йорданова обясни в началото на седмицата условието да няма стачка с оптекаемото "да бъдат изпълнени стачните споразумения за намаляване и оптимизиране на персонала, подписването на трудов колективен договор, както и искането това да става с участието на синдикатите".

В началото на седмицата положението с протестите на железничарите изглеждаше така: "Стачка няма да има", беше категоричен Владимиров, пред bTV. "Стачка ще има и тя ще започне от 8.00 ч. на 24 ноември и ще бъде ефективна", беше убедена пък Екатерина Йорданова в репортажа на същата телевизия. Интригата дали ще спрат влаковете  допълнително се подхранваше от излязлата в медиите информация във връзка с партийните пристрастия на председателя на УС на БДЖ и синдикалната лидерка. Владимиров е бивш председател на Българската социалистическа младеж, а Йорданова е общински съветник от ГЕРБ в София.

В опит да спрат протестите в и без това закъсалата финансово държавна железница от БДЖ заплашиха със съд. Вестник "Стандарт" цитира юристи на компанията, според които стачката е незаконна и ако започне, към стачниците ще бъде предявен съдебен иск за загубите. Изданието цитира и Владимир Владимиров, според когото всеки ден от стачката ще струва загуби на железницата от общо 600 000 лв. за БДЖ "Товарни превози" и  за "Пътнически превози".

Синдикатите пък се оплакаха, че БДЖ прави списъци на хората, които ще протестират, и подменят стачкуващите служители с други, които не одобряват стачката.

Разминаване между ръководството на БДЖ и синдикатите имаше и в бройката на стачкуващите железничари и спрените влакове в първия ден от протеста. След края на стачката в четвъртък от КНСБ и КТ "Подкрепа" съобщиха, че от 264 пътнически влака, 218 са били спрели, а товарни влакове изобщо не са били обслужвани. "Данните на транспортното министерство обаче бяха различни", писа Mediapool. Електронното издание се позова на информация от ведомството, според която 85 влака от общо 210 са били спрени следствие на стачните действия, а стачкуващи работници в товарните превози почти няма.

Противоречие в БДЖ имаше и за финансовите последствия от стачката. "Ние ще претърпим огромни загуби. Днешният ден е пълен провал", заяви Димитър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби" в БДЖ "Пътнически превози", цитиран от агенция "Фокус". На противното мнение обаче беше изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев. В опит да разубеди протестиращите железничари да не участват в стачката той каза: "Пътнически превози" генерират огромна годишна загуба и всеки ден, в който не работят, означава спестяване." Очевидно в БДЖ тепърва ще се уточняват дали компанията търпи загуби. Сигурно е обаче, че от стачката има спечелили и това са транспортните фирми. "Стачният четвъртък ще се окаже щастливият ден за автобусните превозвачи", прогнозира в. "Стандарт".

"Историците казват, че железниците са били гордостта на освободила се България. Те са били най-важният политически въпрос, те са геополитика. От това коя линия ще изберат политиците, се е решавало накъде ще се развива България – към Русия, към Европа, към Турция.". Това написа в. "24 часа" Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията в четвъртък, когато започна стачката в БДЖ. Протестът на железничарите сега не е свързан нито с геополитика, а още по-малко пък с това към коя от великите сили ще се ориентира държавата ни. Както обясни председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров дилемата е реформа или фалит.

За да оцелее БДЖ, според Министерството на транспорта 2000 души трябва да бъдат съкратени и да се спрат 150 влака. Какво точно искат синдикатите и защо точно протестират не стана много ясно. Председателят на Съюза на транспортните синдикати Екатерина Йорданова обясни в началото на седмицата условието да няма стачка с оптекаемото "да бъдат изпълнени стачните споразумения за намаляване и оптимизиране на персонала, подписването на трудов колективен договор, както и искането това да става с участието на синдикатите".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    belalov avatar :-(
    belalov

    Изявленията на ръководителите на БДЖ, които варират от твърдението, че стачката ще доведе до полезни икономии от заплата, до това че ще фалира компанията, показват некадърността на мениджърите. След подобен "анализ" се взима решение за съкращаване на влакови линии и 2 000 железничари. В период на криза най-важно е да запазиш кадрите, но не е и за некадърниците от ръководството на БДЖ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Я да видим кой рекламира

Я да видим кой рекламира

Казачок с новичок

Казачок с новичок

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK