От гара на гара и от век на век..
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От гара на гара и от век на век..

Пакистански мюсюлмани-поклонници се завръщат по домовете си след като са присъствали на тридневен религиозен събор в Мултан, Пакистан. Ако разчетите на БДЖ за влака Нова Загора-Бургас излязат, такива гледки може да има и на други места

От гара на гара и от век на век..

Един липсващ вагон и една изчезнала спирка по-близо до разпада на публичния транспорт

Огнян Георгиев
9926 прочитания

Пакистански мюсюлмани-поклонници се завръщат по домовете си след като са присъствали на тридневен религиозен събор в Мултан, Пакистан. Ако разчетите на БДЖ за влака Нова Загора-Бургас излязат, такива гледки може да има и на други места

© Reuters


Делничен ден, 9:19 сутринта, гара Бургас. Пристига пътническият от Нова Загора, но изглежда сякаш пристига влакът от Карачи. Рошави глави, подаващи се от всякъде, хора в локомотива, стърчащи през вратите. Картината, описана от "Труд", "Стандарт" и "Сега", е живописна. От единствения вагон на "композицията" (ако локомотив с един вагон заслужава това име) се изсипват близо 200 души. Това е три пъти стандартът на един вагон. Разказите на пътници и очевидци са още по-потресаващи. Според някои има хора, пътували два часа в тоалетната. Ако сте виждали или помирисвали тоалетните на БДЖ, знаете, че това е изпитание, съизмеримо с тези на Херкулес.

Група ученички разказват, че са се примолили на машиниста да се качат при него, защото във вагона вече е нямало място. "Гледаш лети локомотив като стрела с един вагон. Като наближи, от вратите виснаха хора", разказва пред "Труд" очевидец. "Стандарт" пък пояснява, че това не е първият подобен случай. Синдикатът към КНСБ съобщил (с някаква странна незаинтересованост, сякаш това не са част от хората, които се грижат за сигурността в БДЖ), че и преди през лятото, предимно до Карнобат, имало случаи с един вагон, в който се товарели безкрайно много хора. Обяснението, което БДЖ дали, било, че планираният втори вагон бил на над 30 години и затова се принудили да го оставят на гарата. Наказания вероятно също не са планирани. Нещо повече - ако всички тези 200 души са си платили за возенето, това като нищо може да се окаже финансово най-изгодният курс на де факто фалиралите Български държавни железници. И експериментът може да бъде приложен в други общини.

И като говорим за транспорт, да отидем в другия край на България - на ръба до Сърбия, където се намира най-бедната община в ЕС - Бойница. "Кмет открадна спирка", категорична е първата страница на Труд от четвъртък. Историята е не по-малко покъртителна от тази в Бургас. Кметът на видинското село Раброво Венчо Черчеланов е обвинен от свой колега в района, че е демонтирал и предал за скрап автобусната спирка пред общината, за да плати на музиканти в местното читалище. Кметицата на Бойница Анета Генчева била подала сигнала, като обяснила, че той е шеф на музикантите в читалището, което получавало 11 хил. лева годишно. Според нея, а и според полицията, която е разследвала сигнала, спирката е демонтирана без съгласието на общинския съвет, което е нарушение. Самият Черчеланов отхвърля категорично обвиненията, като твърди, че спирката не се води имущество на общината. Чие имущество е в такъв случай не става ясно, но тъй като "загрозявала", вече е няма. Хората в селото, които пътуват всеки ден до Видин, сега стоят на открито, където не е грозно и сигурно слушат местните музиканти.

Това са само две малки истории от ежедневния ред безумия, които се случват по пътищата вечни на България. Докато усвояваме милиарди по оперативна програма "Транспорт", БДЖ и разни други неадекватни играчи от пейзажа ни влачат назад, ако не към XIX век, то поне към началото на XX век. Като имаме предвид, че ситуацията вероятно няма да се подобри в близко бъдеще, да си тананикаме песента на "Ъпсурт": "Пристигаме на гара Бургас, а тоя трезвения съм аз...", докато тайно се надяваме скоро публичният транспорт да не се схлузи към ерата на дилижансите.

Делничен ден, 9:19 сутринта, гара Бургас. Пристига пътническият от Нова Загора, но изглежда сякаш пристига влакът от Карачи. Рошави глави, подаващи се от всякъде, хора в локомотива, стърчащи през вратите. Картината, описана от "Труд", "Стандарт" и "Сега", е живописна. От единствения вагон на "композицията" (ако локомотив с един вагон заслужава това име) се изсипват близо 200 души. Това е три пъти стандартът на един вагон. Разказите на пътници и очевидци са още по-потресаващи. Според някои има хора, пътували два часа в тоалетната. Ако сте виждали или помирисвали тоалетните на БДЖ, знаете, че това е изпитание, съизмеримо с тези на Херкулес.

Група ученички разказват, че са се примолили на машиниста да се качат при него, защото във вагона вече е нямало място. "Гледаш лети локомотив като стрела с един вагон. Като наближи, от вратите виснаха хора", разказва пред "Труд" очевидец. "Стандарт" пък пояснява, че това не е първият подобен случай. Синдикатът към КНСБ съобщил (с някаква странна незаинтересованост, сякаш това не са част от хората, които се грижат за сигурността в БДЖ), че и преди през лятото, предимно до Карнобат, имало случаи с един вагон, в който се товарели безкрайно много хора. Обяснението, което БДЖ дали, било, че планираният втори вагон бил на над 30 години и затова се принудили да го оставят на гарата. Наказания вероятно също не са планирани. Нещо повече - ако всички тези 200 души са си платили за возенето, това като нищо може да се окаже финансово най-изгодният курс на де факто фалиралите Български държавни железници. И експериментът може да бъде приложен в други общини.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    След 23 годишно управление на рестипути и седерасти пак добре че има локомотив и момичета да се качат на него......

  • 2
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Не се разбра кметът на Раброво циганин ли е или ром?

  • 3
    betelgeuse avatar :-(
    betelgeuse

    Стойте далеч от БДЖ ако ви е мил животът! Въпреки, че за някои хора алтернатива няма.

  • 4
    vvy avatar :-|
    vvy

    Готина снимка-все съм се чудил на тези пакистански, индийски, бангладешки и тем подобни влакове къде са тоалетните за тия на покрива или на тия от двете страни на вагоните

  • 5
    malick avatar :-|
    Княз Мишкин

    До коментар [#4] от "vvy":

    Образно казано- навсякъде...

  • 6
    vassilun avatar :-P
    vassilun

    [quote#1:"boby1945"]След 23 годишно управление на рестипути и седерасти пак добре че има локомотив и момичета да се качат на него...... [/quote]

    Беж за Северна Корея! Единствено там няма такива! :)

  • 7
    10stinki avatar :-|
    10 стинки

    Просто кафене ако няма противопожарен изход ще го затворят. Как е възможно тия влакове да работят по-тоя начин??? Без защита на потребителя, без контрол на безопасност и хигиена?

  • 8
    ariman_info avatar :-(
    Ariman

    До коментар [#7] от "10 стинки":

    Отговорът е подписа ти: "Една шепа хора останахме, колкото средно китайско градче, а не можем да се справим на тая богата земя... Колко да сме смотани!" Респект!

  • 9
    bzm avatar :-|
    bzm

    Влака за Бургас ли е на снимката ?

    http://www.segabg.com/article.php?id=617565

  • 10
    redstar avatar :-?
    redstar

    Г.Марков: Малки деца си играят на управление на държава.
    Това се случва и при другаря Бо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да изчезнеш за 60 секунди

Да изчезнеш за 60 секунди

Три пъти "Анатема"

Три пъти "Анатема"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.