Монография на масовото затъпяване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Монография на масовото затъпяване

Математиката "посече 15 000 седмокласници" в "Телеграф" и Offnews, а "24 часа" засили усещането за драма, като използва традиционния образ на клетата майка: "След матурите за седми клас МАЙКА ПЛАЧЕ!"

Монография на масовото затъпяване

Слабите оценки на външното оценяване при седмокласниците произведоха апокалиптични заглавия по медиите

6248 прочитания

Математиката "посече 15 000 седмокласници" в "Телеграф" и Offnews, а "24 часа" засили усещането за драма, като използва традиционния образ на клетата майка: "След матурите за седми клас МАЙКА ПЛАЧЕ!"

© Shutterstock


Какво правим, когато излязат резултатите от външното оценяване и учениците са се справили по-лошо от минали години? Според действията на образователното министерство тази седмица очевидно подготвяме две презентации с няколко дузини графики, които хем да объркат журналистите, хем и да им дадат достатъчно материал за свободни разсъждения, без да разкриват кой знае колко значима информация.

След това правим генерални изводи за "недостатъчната мотивация" на учениците и "притеснителното" положение и заключаваме, че "всички сме виновни" (по зам.-министър Ваня Кастрева). От една страна оставяме публиката с чувство за споделяне на вина, а от друга никой не поема отговорност. Незабележимо изместваме фокуса към учениците с лаконичен коментар как материалът от пети и шести клас е "добре позабравен" в седми, и пускаме поредния бисер на кандидат-гимназист.

Реакцията на журналистите след експертните изводи е предвидима. "Зографът стана ехограф" пише "Труд" и обяснява как децата явно не знаят какво означава зограф и го бъркат с думи като зоограф, географ, ареографи и ехограф. Вестник "Телеграф" добавя "разкритието" на просветния експерт Красимира Атанасова, че учениците използват грешно и биограф, екограф и ерограф. Почти няма вестник, който да не отрази резултатите с големи букви на челната си страница.

Настроенията лавираха от балансираното заключение на в. "Сега" "Матурите на 4-и клас са добри, а на 7-и- лоши" до апокалиптичните "Катастрофа по математика" на "Стандарт" и "Погром на матурите за седми клас: Учениците яко се издъниха на математиката" на челото на "Труд". Математиката пък "посече 15 000 седмокласници" в "Телеграф" и Offnews, а "24 часа" засили усещането за драма, като използва традиционния образ на клетата майка: "След матурите за седми клас МАЙКА ПЛАЧЕ!"

Разбира се, намери се място и за коментарите на учители във Facebook, които са цитирани от "Труд" в специалната рубрика със заглавие "Масово затъпяване", където учителите констатират как на децата "задачите за мислене не им се отдават". Апропо, разчитането на графики (една от областите, в която седмокласниците са станали по-добри през годината) пък не се оказа силната страна на журналистите, отразили пресконференцията на министерството, както отбеляза експертът по математика Снежинка Матакиева след продължила десет минути дискусия за това колко точно са слабите оценки по предмета.

Но проблемът може би не е бил само в медиите - или както констатира потребителят КИро от форума на Offnews, най-важният извод от матурите е, че "МОН не могат да използват филтри в ексел".

И ако случайно ви залипсват шокиращи теми за това колко са зле учениците, не се безпокойте. Скоро излизат резултатите от следващите национални изпити. Да не забравяме наближаването на кандидат-студентската кампания и задължителната порция бисери. А след тях остават само сухите числа, гръмките заглавия и цъкането с език.

Какво правим, когато излязат резултатите от външното оценяване и учениците са се справили по-лошо от минали години? Според действията на образователното министерство тази седмица очевидно подготвяме две презентации с няколко дузини графики, които хем да объркат журналистите, хем и да им дадат достатъчно материал за свободни разсъждения, без да разкриват кой знае колко значима информация.

След това правим генерални изводи за "недостатъчната мотивация" на учениците и "притеснителното" положение и заключаваме, че "всички сме виновни" (по зам.-министър Ваня Кастрева). От една страна оставяме публиката с чувство за споделяне на вина, а от друга никой не поема отговорност. Незабележимо изместваме фокуса към учениците с лаконичен коментар как материалът от пети и шести клас е "добре позабравен" в седми, и пускаме поредния бисер на кандидат-гимназист.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Причините са две:Липса на достатъчно квалифицирани преподаватели по математика и отделено време за подготовка в клас и извън класа.

  • 2
    vyovchev avatar :-|
    vyovchev

    Училището не е търговия и приравняването му на такава с делегираните бюджети си воси логичните резултати. Образованоето е стратегически отрасъл наравно с отбраната.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    linasda avatar :-(
    Lili Nikolova

    А защо всичко стоварваме на училището?Не се няма трески за дялане, но не е ли на първо място семейството!Че кой ще научи децата да четат книги, освен родителите?И кой ще ги препитва за таблицата по умножение - ако тя все още се учи в първите класове?!?Семейство, което се интересува от образованието на детето си, ще допусне ли такива издънки?Ако нещо му пречи да усвоява материала , има ресорни учители, частни уроци...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Казачок с новичок

Казачок с новичок

На чаша турско кафе...

На чаша турско кафе...

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK