Кървав диамант
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кървав диамант

Агенция

Кървав диамант

Новият пътен възел тип "диамант" край Белокопитово доказа, че българите са специалисти и по пътно строителство

22753 прочитания

Агенция

© Агенция


Допреди около седмица не бяха много българите, които бяха чували за Белокопитово. Малко шуменско село със 137 жители, кръстено на генерал Сергей Дмитриевич Белокопитов, завзел Шумен по време на руско-турската война от 1877-1878 г. Според статията по темата в Уикипедия тук имало селища на траки, римляни и византийци, а "хората, живеещи тук, или преминаващите край него пътници забелязвали древни старини".

В наши дни обаче пътниците, преминаващи край Белокопитово, ще забелязват най-вече огромно съоръжение от цимент и асфалт на стойност 66 млн. лв. - току-що построеният едноименен пътен възел тип "диамант". В понеделник с много апломб и фанфари премиерът Бойко Борисов и регионалният министър Лиляна Павлова прерязаха лентата на най-новия участък от автомагистрала "Хемус". Строен през последните 2 години, неговата дължина е... 4.8 километра. "Откриха най-големия пътен възел в България - "Белокопитово", възторжено отбелязва News7. И за да не си помислите, че 4.8 километра аутобан са малко, уточнява: "Положени са 70 хил. тона асфалт и 8 хил. кв.м маркировка".

Еуфорията по темата започна да залива сайтовете на полуофицозните медии часове преди самата официална церемония. Те се надпреварваха да препубликуват снимка на съоръжението, направена от дрон и пусната във фейсбук профила на министър-председателя. "Борисов показа от въздуха пътен възел "Белокопитово" (УНИКАЛНА СНИМКА)", възкликва blitz.bg. "Стандарт" пък намесва в историята и любимия си сюжет от седмицата, като уточнява, че официалните лица "са донесли вода от свещения кладенец в Плиска, за да осветят новия участък".

Няколко часа по-късно обаче фойерверките на тема "Белокопитово" се трансформираха в критична канонада, когато се оказа, че някои участъци от пътния възел явно ще се нуждаят от много по-голямо количество светена вода срещу катастрофи в сравнение с други. "Вълна от недоволство срещу новия пътен възел "Белокопитово", алармира bTV, като отбелязва, че при ляв и обратен завой се пресичат две скоростни ленти на магистралата, което създава предпоставки за тежки пътнотранспортни произшествия. През следващите дни сайтовете на повечето издания се напълниха с клипове, показващи най-различни маневри из сложната магистрална детелина тип "диамант". Асфалтовата плетеница край шуменското село дори провокира сатиричния сайт nenovinite.com да напише как "12-годишен гений получи гърчове, търсейки как се завива на пъзел* Белокопитово". А думата "пъзел" всъщност е съкращение от словосъчетанието "пътен възел", разбира се.

Подигравките по повод "Белокопитово" накараха строителния министър Лиляна Павлова и началника на пътната агенция инж. Лазар Лазаров да се хвърлят като Матросов на медийната амбразура. "Проектантска грешка няма при пътен възел "Белокопитово". Има и ляв завой, и десен завой. Проблем няма, пътният възел функционира добре", казва Павлова, пред Nova TV. И добавя: "Всички в България разбират от футбол, политика и от пътища." Инж. Лазаров пък уточнява, че диамантът е проектиран по времето на социализма. "Проектът ми е набор, във фирмата няма останали експерти от онова време", коментира пък пред "Капитал" директорът на фирмата, създала проекта - "Пътпроект" ЕООД, Венцислав Зарев.

Допреди около седмица не бяха много българите, които бяха чували за Белокопитово. Малко шуменско село със 137 жители, кръстено на генерал Сергей Дмитриевич Белокопитов, завзел Шумен по време на руско-турската война от 1877-1878 г. Според статията по темата в Уикипедия тук имало селища на траки, римляни и византийци, а "хората, живеещи тук, или преминаващите край него пътници забелязвали древни старини".

В наши дни обаче пътниците, преминаващи край Белокопитово, ще забелязват най-вече огромно съоръжение от цимент и асфалт на стойност 66 млн. лв. - току-що построеният едноименен пътен възел тип "диамант". В понеделник с много апломб и фанфари премиерът Бойко Борисов и регионалният министър Лиляна Павлова прерязаха лентата на най-новия участък от автомагистрала "Хемус". Строен през последните 2 години, неговата дължина е... 4.8 километра. "Откриха най-големия пътен възел в България - "Белокопитово", възторжено отбелязва News7. И за да не си помислите, че 4.8 километра аутобан са малко, уточнява: "Положени са 70 хил. тона асфалт и 8 хил. кв.м маркировка".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Българинът е компетентен по абсолютно всяка тема, това е най-характерната черта на народа ни - международна политика, народна политика, икономика, политикономика, енергетика, туризъм, право, строителство, пътища, култура, технологии, футбол разбора се, пари...всичко знаем.

    Стига се до логичния въпрос, защо на толкова компетентен народ всичко му е толкова некачествено?

    Хайде по-малко говорене и повече действие.Пак казвам, пътен възел Белокопитово го строят от няколко години.Къде бяха медиите и "гражданското общество" през тези години, за да зададат своите иначе основателни въпроси???

    Взимайте пример от организацията "Спаси София".Тия пичове от една година заливат интернет пространството с некачествените ремонти на столична община.Стигна се до там, че Фъндъкова дори я досрамя и глоби една фирма с 600 000 заради некачественото трасе на бул. България.Ше кажете малко е, ама поне е нещо.Иначе щяха да си ги делнат.

    Трябва постоянен обществен натиск преди белята да се случи, а не когато сме изправени пред свършен факт.

  • 2
    mammita avatar :-|
    mammita

    Според мен цялата тази истерия с новия пътен възел беше просто дирижирана политическа кампания срещу управляващите. Поредния некадърен опит на опозицията да оправдае съществуването си. Какво последно му има на този пътен възел? Сигурно 99% от плюещите по този пътен възел дори не са си направили труда да отидат и да минат през него, но компетентно се изказват, колко бил зле. Било сложно и се обърквали хората, ами да пообиколят малко извън България и да видят колко по-сложни пътни възли има и как се ориентират хората по тях. Ние сме свикнли да има едно кръстовище и всеки от всякъде да е с предимство. Всичко по-сложно от това е некачествено. Според мен си струва да се протестира срещу факта, че се откриват само 5 км. магистрала. Срещу това, че в България нямаме и едина смислена магистрала, която не я затварят за ремонт всяка година и по която не ни остава половината кола като минем. Как в другите страни магистрала от 500 км. се строи за 2-3 години, а у нас вече 30 години не можем да я построим и трябва да чакаме още поне 10-15 г.

  • 3
    oror avatar :-|
    Orchid

    Е, като си трошим колите по тези пътища, започваме да се интересуваме що са с дупки, криви завои и некачествен асфалт, пък в същото време плащаме винетки, данъци и т.н.....

  • 4
    destino avatar :-(
    destino

    [quote#1:"cocacola"]Трябва постоянен обществен натиск преди белята да се случи, а не когато сме изправени пред свършен факт. [/quote]

    Като цяло си прав. Но тъй като знаем, че нито е имало някакъв обществен дебат, нито друга информация, откъде да знаем?
    В края на краищата всичко си има предел, и би ми се искало такива инфраструктура проекти да се правят по-обмислено, а не само за да се бърза за рязането на ленти.

    Не може гражданските организации за всичко да ходят зад чиновниците.

    Просто проектът с този възел е технически лош, една класическа детелина наистина би била и по-евтина и по-безопасна.
    Пък коментарите на Лилето къртят мивки, не може така да се говори, но явно нейният кумир е Боко тиквата.

  • 5
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#2:"mammita"]Според мен цялата тази истерия с новия пътен възел беше просто дирижирана политическа кампания срещу управляващите.[/quote]

    Госпожо, мълчанието е злато. Бъдете златна.

  • 6
    hitrata_svraka avatar :-(
    Хит®ата Св®ака ;)

    Много пари за едни "наши" фирми?!! ГЕРБ май се учат от ДПС и БСП... :(

  • 7
    mammita avatar :-|
    mammita

    До коментар [#5] от "destino":

    Нали сме уж демокрация вече и всеки може да има мнение - грешно или правилно. Аз си имам моето мнение, вие си имайте вашето.

  • 8
    badmf avatar :-|
    badmf

    Защо все на политика го извъртате бе, хора? Този пъвел е уникално тъп и опасен, защото у нас движението се извършва от дясната страна, а в това архитектурно чудо има вливания в основен път с лента за ускорение от ляво. В това се състои невероятната простотия и не е нужно нито да си привърженик на някоя партия, нито да си коминочистач или строителен инженер, за да оцениш опасностите, които се създават за участниците в движението.
    Ако има още някой неразбрал в път с две ленти се влива друг път от ляво. Т.е. ако някой ползва лявата лента на основния път да изпреварва от ляво на него ще се влива някой, който тепърва ускорява.
    Ха сега кажете хората ли са идиоти или оня, дето го е сътворил туй чудо?

  • 9
    badmf avatar :-|
    badmf

    До коментар [#7] от "mammita":
    Демокрация произлиза от Демос - народ и Кратос - управление. Демек демокрацията не дава право всеки да има мнение. Това право се осъществява от принципите на свободното слово. Хайде стига ползвахте демокрацията като някакъв пенкилер.

  • 10
    badmf avatar :-|
    badmf

    До коментар [#1] от "cocacola":

    Хайде без реклами на "Спаси София", щото и тия момченца са политически проект и те също пискат "След дъжд - качулка".
    А че Фандъкова е глобила някой са си популизми. Някой да е видял, че им е взела пари, щото аз не го вярвам?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Заразителят на корта

Заразителят на корта

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK