А какво ще кажат чужденците...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

А какво ще кажат чужденците...

А какво ще кажат чужденците...

Как статия за Бойко Борисов в германски вестник разбунтува мътните води на българските медии

25756 прочитания

© Надежда Чипева


Михаел Мартенс е обръгнал на лютата балканска медийна и политическа реалност. Едва ли обаче дългогодишният кореспондент за региона на най-авторитетния германски вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" е предполагал какви местни вълнения ще провокира написаният от него портрет на българския премиер Бойко Борисов, публикуван в неделя.

Сътресението дойде не от толкова от самия текст, който балансирано проследява биографията на Борисов от мутренските години до влизането му във властта, а от интерпретацията му на родна почва.

В неделя главният редактор на българската секция на "Дойче веле" Александър Андреев преразказа портрета на Борисов от германския всекидневник. Тъй като текстът беше от печатната версия на "Франкфуртер алгемайне цайтунг", сайтът на DW на практика първи обнародва портрета на премиера, а през следващите часове няколко сайта препубликуваха текста от DW.

При сравнение с оригиналния текст се вижда, че преразказът на DW изкривява някои пасажи. Така например цитатът от анализатора Стефан Колев "Борисов е як като дънер. Но дънер на плиткокоренно дърво", е приписан на германския журналист.

Часове след публикацията в новия сайт informo.bg се появи интервю с Михаел Мартенс, в което той коригира преразказа на DW. Интервюто е подписано от Таня Иванова, която е бивш репортер в Тв7, където през 2010 г. е наградена от Николай Бареков като "журналист на годината". Тя е и главен редактор на сайта, издаван от дружеството "Информо медиа", собственост на 21-годишния Тодор Джонев. По информация на "Капитал" фирмата е свързана с бизнесмена Петър Лашов. Пред Агенцията пред вписванията "Информо" е упълномощило адвокат Витан Андреев. Андреев стана известен покрай делото за клевета, заведено от бившата председателка на Съюза на съдиите срещу Цветан Цветанов. Тогава Цветанов разчиташе на юристка от кантората на Андреев.

Бърз преглед на публикациите в informo показва, че сайтът успешно изпълнява ролята на официоз на ГЕРБ. От два независими източника "Капитал" научи, че Михаел Мартенс е дал интервюто за informo след намесата на пиарката на Борисов и ГЕРБ Севдалина Арнаудова. В края на интервюто с него имаше линк към "статията във ФАЦ", който водеше към преразказ на informo на публикацията от германския вестник, в който пък са спестени негативните пасажи от портрета на Борисов.

Малко след този залп започна и поредното разобличаване на "тежката конспирация" зад преразказа на DW. На амбразурата, през близкия до Пеевски сайт blitz, застанаха последователно собственикът на в. "Труд" Петьо Блъсков (който заяви, че германското национално радио "официално се афишира като част от кръга "Капитал"), младият социалист Александър Симов ("Българската секция на "Дойче веле" се е превърнала в манипулативен орган, който преиначава чудовищно информацията!"), някогашният политически партньор на Бареков Ангел Джамбазки ("Това е една пропагандна машина, работеща против България!) и бившите кадри на Шесто управление на ДС Красимир Каракачанов ("Майкопродавци винаги ще има") и Божидар Димитров ("Тези издания отдавна са против ГЕРБ и Бойко Борисов Не, няма да успеят, особено в тези тежки времена. Българският народ се сплотява около Бойко Борисов и управлението му").

В четвъртък "24 часа" публикува анализ по темата, озаглавен "Как дървото от статията за Борисов във ФАЦ стана дънер в "Дойче веле", в който определя текста в германския вестник като "повече от положителен за българския премиер". Очевидно на вестника не му е направил впечатление пасажът от портрета, в който се казва, че "фирмата на Борисов е поддържала най-добри контакти с дълбоко корумпираното по онова време вътрешно министерство и е получавала от него рентабилни договори." В опит да изпише премиерски вежди всекидневникът е превел портрета "Отиграй го като Борисов". Всъщност текстът от "Франкфуртер алгемайне цайтунг" е озаглавен "Kick it like Borissow", което е препратка към филма "Ритай като Бекъм" - Bend it like Beckam (заглавието му в Германия е Kick it like Beckham).

Цялата история е типичен пример за бурите в чаша вода, които се вдигат непрекъснато в българските медии и затъмняват истински важни теми. Единствената жертва този път е германският журналист, който от неделя насам изтръпва всеки път, когато получи обаждане от български номер.

Интервю с кореспондента от FAZ Михаел Мартенс може да прочетете тук: Предизвикателство пред България не са Русия и Турция, а демографията

Михаел Мартенс е обръгнал на лютата балканска медийна и политическа реалност. Едва ли обаче дългогодишният кореспондент за региона на най-авторитетния германски вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" е предполагал какви местни вълнения ще провокира написаният от него портрет на българския премиер Бойко Борисов, публикуван в неделя.

Сътресението дойде не от толкова от самия текст, който балансирано проследява биографията на Борисов от мутренските години до влизането му във властта, а от интерпретацията му на родна почва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Капитал, по-принцип съм съгласен с повечето неща, които пишете. Но фактите са факти - "преводът" на статията на М. Мартенс от българската редакция на Дойче Веле е силно манипулативен. Някак нелепо е да се говори за "буря в чаша вода" защото на българската редакция на Веле това не им е за първи път. През 2013-та двама журналисти от същата редакция (Бедров и Барух) бяха уволнени за нарушение на журналистичнеската етика. После излезе опровержение, че не били уж уволнени, но след този случай нито Барух, нито Бедров повече писаха във Веле. Т.е. немците са оценили осирането им и са им били дузпата. Това са фактите - другото е замазване.

    Сегашният случай не е по-различен. Накратко, става като във вица, че "момата може да напусне селото, ама селото не може да напусне момата" - някои журналисти може и в Дойче Веле да се уредят на работа, ама "Работническо Дело" не им излиза от главите.

  • 2
    epoh avatar :-?
    Надеждата умира последна

    Интересно как в една седмица и от Германия, от Сърбия идват разни "разкрития" за Борисов и ГЕРБ.
    Случаеност?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

В шредера на популизма

В шредера на популизма

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK