С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 9 сеп 2016, 12:39, 24290 прочитания

А какво ще кажат чужденците...

Как статия за Бойко Борисов в германски вестник разбунтува мътните води на българските медии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Михаел Мартенс е обръгнал на лютата балканска медийна и политическа реалност. Едва ли обаче дългогодишният кореспондент за региона на най-авторитетния германски вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг" е предполагал какви местни вълнения ще провокира написаният от него портрет на българския премиер Бойко Борисов, публикуван в неделя.

Сътресението дойде не от толкова от самия текст, който балансирано проследява биографията на Борисов от мутренските години до влизането му във властта, а от интерпретацията му на родна почва.


В неделя главният редактор на българската секция на "Дойче веле" Александър Андреев преразказа портрета на Борисов от германския всекидневник. Тъй като текстът беше от печатната версия на "Франкфуртер алгемайне цайтунг", сайтът на DW на практика първи обнародва портрета на премиера, а през следващите часове няколко сайта препубликуваха текста от DW.

При сравнение с оригиналния текст се вижда, че преразказът на DW изкривява някои пасажи. Така например цитатът от анализатора Стефан Колев "Борисов е як като дънер. Но дънер на плиткокоренно дърво", е приписан на германския журналист.

Часове след публикацията в новия сайт informo.bg се появи интервю с Михаел Мартенс, в което той коригира преразказа на DW. Интервюто е подписано от Таня Иванова, която е бивш репортер в Тв7, където през 2010 г. е наградена от Николай Бареков като "журналист на годината". Тя е и главен редактор на сайта, издаван от дружеството "Информо медиа", собственост на 21-годишния Тодор Джонев. По информация на "Капитал" фирмата е свързана с бизнесмена Петър Лашов. Пред Агенцията пред вписванията "Информо" е упълномощило адвокат Витан Андреев. Андреев стана известен покрай делото за клевета, заведено от бившата председателка на Съюза на съдиите срещу Цветан Цветанов. Тогава Цветанов разчиташе на юристка от кантората на Андреев.



Бърз преглед на публикациите в informo показва, че сайтът успешно изпълнява ролята на официоз на ГЕРБ. От два независими източника "Капитал" научи, че Михаел Мартенс е дал интервюто за informo след намесата на пиарката на Борисов и ГЕРБ Севдалина Арнаудова. В края на интервюто с него имаше линк към "статията във ФАЦ", който водеше към преразказ на informo на публикацията от германския вестник, в който пък са спестени негативните пасажи от портрета на Борисов.

Малко след този залп започна и поредното разобличаване на "тежката конспирация" зад преразказа на DW. На амбразурата, през близкия до Пеевски сайт blitz, застанаха последователно собственикът на в. "Труд" Петьо Блъсков (който заяви, че германското национално радио "официално се афишира като част от кръга "Капитал"), младият социалист Александър Симов ("Българската секция на "Дойче веле" се е превърнала в манипулативен орган, който преиначава чудовищно информацията!"), някогашният политически партньор на Бареков Ангел Джамбазки ("Това е една пропагандна машина, работеща против България!) и бившите кадри на Шесто управление на ДС Красимир Каракачанов ("Майкопродавци винаги ще има") и Божидар Димитров ("Тези издания отдавна са против ГЕРБ и Бойко Борисов Не, няма да успеят, особено в тези тежки времена. Българският народ се сплотява около Бойко Борисов и управлението му").

В четвъртък "24 часа" публикува анализ по темата, озаглавен "Как дървото от статията за Борисов във ФАЦ стана дънер в "Дойче веле", в който определя текста в германския вестник като "повече от положителен за българския премиер". Очевидно на вестника не му е направил впечатление пасажът от портрета, в който се казва, че "фирмата на Борисов е поддържала най-добри контакти с дълбоко корумпираното по онова време вътрешно министерство и е получавала от него рентабилни договори." В опит да изпише премиерски вежди всекидневникът е превел портрета "Отиграй го като Борисов". Всъщност текстът от "Франкфуртер алгемайне цайтунг" е озаглавен "Kick it like Borissow", което е препратка към филма "Ритай като Бекъм" - Bend it like Beckam (заглавието му в Германия е Kick it like Beckham).

Цялата история е типичен пример за бурите в чаша вода, които се вдигат непрекъснато в българските медии и затъмняват истински важни теми. Единствената жертва този път е германският журналист, който от неделя насам изтръпва всеки път, когато получи обаждане от български номер.

Интервю с кореспондента от FAZ Михаел Мартенс може да прочетете тук: Предизвикателство пред България не са Русия и Турция, а демографията
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Призракът на VW 1 Призракът на VW

България и Румъния с нов опит да привлекат инвестицията на германската компания заради нахлуването на турската армия в Сирия

18 окт 2019, 2758 прочитания

Залъгани в превода Залъгани в превода

Правосъдното министерство забърка дипломатически скандал покрай случая "Полфрийман"

11 окт 2019, 2480 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медийна сергия" Затваряне
Допинг национализъм

След като нападнаха българските избори, германския парламент и Хилъри Клинтън, руските хакери се насочиха към спорта

Още от Капитал
Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10