С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 фев 2017, 16:51, 4103 прочитания

Време за самолети

Как първата визита на Румен Радев в Брюксел за малко предизвика преглед на авиотехнологиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
По самолета посрещат, по ума изпращат - този прочит на популярната поговорка занимаваше цяла България при първото посещение на новия президент Румен Радев в Брюксел. Внезапното решение на държавния глава да вземе военния самолет "Спартан" вместо представителния "Еърбъс А-319" предизвика вълна от медийно внимание.

Причина за вълненията беше на първо място поведението на президентството. От "Дондуков" 2 обясниха използването на военния самолет с мотива, че ще излезе по-евтино на данъкоплатците. "Самолетът бил по-икономичен, а на визитата е наложено "непредвидено съкращаване на разходите", преразказаха ситуацията от webcafe. Силно включване направи и прессекретарят на Радев Елена Йончева. "Ще пътуваме със "Спартан" в по-спартански условия. Няма нищо страшно", обясни Йончева, цитирана от повечето медии.


Журналистическите въпроси не закъсняха. Успя ли PR ходът на президентството? Какво първо впечатление ще направи новият президент в Брюксел? Колко точно спести държавата с това решение? Отговорите потекоха от всички медии.

"Труд" например се впусна в изчисления. Един летателен час на "Еърбъс"-а струвал 7000 долара, но можел да струва и 4000 долара, докато "Спартан"-ът се движи на доста по-тънки цени от 2500 долара на час, пресметнаха от медиата. Военният самолет "лети евтино, но по-бавно и друса", не пропуснаха да уточнят и от "Стандарт".
Webcafe отсече за ситуацията: "Стана ясно, че икономията от 8000 долара е по-важна от първото впечатление." От медиата влязоха и в още по-драматичен тон, питайки: "Колко още средства за "представителни разходи" трябва да отделя една нация, за да спре властта да се излага с лицемерна скромност?" Най-ведро остана настроението в социалните мрежи. "Добре, че президентът е пилот, а не танкист", заключиха читателите там.

Друг сюжет обаче се оказа още по-важен за "Терминал 3". В "Спартан"-а не се намери достатъчно място за представители на всички желаещи медии и към Брюксел заминаха само журналисти от двете големи телевизии, държавните радио и телевизия и БТА. От сайта признаха, че не са успели да сметнат разходите на наличните летателни апарати, но привидяха в решението на президента не икономическа логика, а конспирация. "Тъй като повечето медии имат свои кореспонденти в Брюксел, причината да се вдигне военната машина са предимно журналистите от вестник "Дума", се заядоха със своите колеги от сайта. Намигването беше заради статия в социзданието отпреди година, което громеше тогавашния военен министър Ненчев заради негово пътуване до Полша със същия самолет. "Само разходът за гориво на "Спартан"-а е 8100 лв./час!!! Това са вътрешноведомствени цени, отчитащи само стойността на горивото. Реалните разходи са двойни и в тях се калкулира и трудът на техници и пилоти, начислява се амортизация на техниката. По груби сметки един такъв полет реално струва не по-малко от 100 000 лева!", пише "Дума" през декември 2015 г. Сега вероятно грубата сметка ще има друг краен резултат, но органът на БСП я спести на читателите си. И правилно. Все пак имаше риск темата за "Спартан"-а да измести реалната цел на посещението в Брюксел.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Залъгани в превода Залъгани в превода

Правосъдното министерство забърка дипломатически скандал покрай случая "Полфрийман"

11 окт 2019, 1772 прочитания

Кална работа Кална работа

Три епизода от започналата предизборна кампания за местните избори

4 окт 2019, 1512 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медийна сергия" Затваряне
Демократична десница за целуване

Как да тълкуваме показното целуване на ръка в партийни среди в наши дни

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм