Креативният двигател зад концептуалните албуми на Pink Floyd от края на 70-те и началото на 80-те Роджър Уотърс вече създава традиция концертите му в България да предизвикват повсеместен анализ на тема "Какво е искал да каже авторът". Преди пет години при представянето на The Wall той изписа на символичната стена на стадион "Васил Левски" на сцената слогана на бушуващите протести срещу кабинета "Орешарски" #оставка, което породи дъжд от споделяния в социалните мрежи и интерпретации за вложения смисъл от известния с левите си убеждения музикант.
Преди дни в столичната "Арена Армеец" той отново разбуни духовете с кратка политическа реч. "САЩ са тези, които ни водят към разрушение заедно с Великобритания и голяма част от Европа. Дрънкат оръжия и ще се опитат да нападнат Иран и да въвлекат Русия. Вие искате ли да се биете с руснаците? Аз не искам", каза той в своеобразна интерлюдия между класическите песни на Floyd насред шоуто си US+THEM. Провокативният проект, с който от миналата година обикаля света, скандализира навсякъде с призиви за съпротива срещу политическия елит, карикатури на световни лидери и надписа "Тръмп е свиня", който публиката в София видя на чист български.
Културният сайт Площад "Славейков" изкомпилира критични мнения от Facebook профилите на политолога Огнян Минчев, културолога Александър Кьосев и музиканта Васко Кръпката под името "Разочарованието от Роджър Уотърс". Там във въведението музикантът е обвинен, че за разлика от цялата плеяда критикувани от музиканта западни политици, той нито "нито каза, нито показа Путин". В реакциите си Минчев ("Бих искал Уотърс да знае, че руската олигархия контролира българската енергетика и българската политика") и Кьосев ("Но трябва да признаем и неприятното за нас: Уотърс беше неадекватен и когато пишеше "Оставка!" на своята концертна Стена, защото не знаеше кой е Орешарски и защо хиляди хора протестират срещу него и Пеевски") обвиняват музиканта, че не влиза в детайлите.
Същевременно от другата страна на политическия спектър захвърчаха възхвали за "силната политическа реч" (по "Барикада"). Председателят на Национално движение Русофили Светлана Шаренкова, посвети редакционен коментар в издавания от нея вестник "Земя" на "мъдреца" Уотърс, където го хвали, че е казал "няколко горчиви истини" и е осъзнал, "че се ражда нов тоталитаризъм със самочувствието, че неговите евро-атлантически ценности са единствено позволената и непогрешимата истина". Концертът успя да предизвика и телевизионен дебат по BGOnAir, в който левият депутат Александър Симов обвини десните критици, че не разбират антивоенната реторика на музиканта и не могат да му вменяват за кого да пее и за кого не.
Така само с няколко реплики нищо неподозиращият творец се сдоби с разочаровани фенове и нови обожатели, а другото му послание "любовта в тази зала да успее да прекоси национални, религиозни и политически граници" някак безславно се удари в стената и заглъхна.
Креативният двигател зад концептуалните албуми на Pink Floyd от края на 70-те и началото на 80-те Роджър Уотърс вече създава традиция концертите му в България да предизвикват повсеместен анализ на тема "Какво е искал да каже авторът". Преди пет години при представянето на The Wall той изписа на символичната стена на стадион "Васил Левски" на сцената слогана на бушуващите протести срещу кабинета "Орешарски" #оставка, което породи дъжд от споделяния в социалните мрежи и интерпретации за вложения смисъл от известния с левите си убеждения музикант.
Преди дни в столичната "Арена Армеец" той отново разбуни духовете с кратка политическа реч. "САЩ са тези, които ни водят към разрушение заедно с Великобритания и голяма част от Европа. Дрънкат оръжия и ще се опитат да нападнат Иран и да въвлекат Русия. Вие искате ли да се биете с руснаците? Аз не искам", каза той в своеобразна интерлюдия между класическите песни на Floyd насред шоуто си US+THEM. Провокативният проект, с който от миналата година обикаля света, скандализира навсякъде с призиви за съпротива срещу политическия елит, карикатури на световни лидери и надписа "Тръмп е свиня", който публиката в София видя на чист български.
6 коментара
За времето ... :-)
Вятърът на промяната е променлив . Понякога духа от запад , а друг път от изток .
Тези политически напъвания на Уотърс са абсолютна гротеска. Особено когато е очевидно, че няма нужните познания за да проповядва в чужди за него страни. Употребата на ЛСД на младини дава своето отражение...
Наистина ли никой не забеляза Путин в клипа към „Us and them"? Показа го поне три пъти, специално за Шаренкова. Редом с Ким Чен Ун, Сталин и всякаква друга политическа сган.