Тъмната страна на Роджър Уотърс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тъмната страна на Роджър Уотърс

Капитал

Тъмната страна на Роджър Уотърс

Легендата от Pink Floyd отново разбуни духовете с кратка политическа реч

8208 прочитания

Капитал

© Георги Кожухаров


Креативният двигател зад концептуалните албуми на Pink Floyd от края на 70-те и началото на 80-те Роджър Уотърс вече създава традиция концертите му в България да предизвикват повсеместен анализ на тема "Какво е искал да каже авторът". Преди пет години при представянето на The Wall той изписа на символичната стена на стадион "Васил Левски" на сцената слогана на бушуващите протести срещу кабинета "Орешарски" #оставка, което породи дъжд от споделяния в социалните мрежи и интерпретации за вложения смисъл от известния с левите си убеждения музикант.

Преди дни в столичната "Арена Армеец" той отново разбуни духовете с кратка политическа реч. "САЩ са тези, които ни водят към разрушение заедно с Великобритания и голяма част от Европа. Дрънкат оръжия и ще се опитат да нападнат Иран и да въвлекат Русия. Вие искате ли да се биете с руснаците? Аз не искам", каза той в своеобразна интерлюдия между класическите песни на Floyd насред шоуто си US+THEM. Провокативният проект, с който от миналата година обикаля света, скандализира навсякъде с призиви за съпротива срещу политическия елит, карикатури на световни лидери и надписа "Тръмп е свиня", който публиката в София видя на чист български.

Културният сайт Площад "Славейков" изкомпилира критични мнения от Facebook профилите на политолога Огнян Минчев, културолога Александър Кьосев и музиканта Васко Кръпката под името "Разочарованието от Роджър Уотърс". Там във въведението музикантът е обвинен, че за разлика от цялата плеяда критикувани от музиканта западни политици, той нито "нито каза, нито показа Путин". В реакциите си Минчев ("Бих искал Уотърс да знае, че руската олигархия контролира българската енергетика и българската политика") и Кьосев ("Но трябва да признаем и неприятното за нас: Уотърс беше неадекватен и когато пишеше "Оставка!" на своята концертна Стена, защото не знаеше кой е Орешарски и защо хиляди хора протестират срещу него и Пеевски") обвиняват музиканта, че не влиза в детайлите.

Същевременно от другата страна на политическия спектър захвърчаха възхвали за "силната политическа реч" (по "Барикада"). Председателят на Национално движение Русофили Светлана Шаренкова, посвети редакционен коментар в издавания от нея вестник "Земя" на "мъдреца" Уотърс, където го хвали, че е казал "няколко горчиви истини" и е осъзнал, "че се ражда нов тоталитаризъм със самочувствието, че неговите евро-атлантически ценности са единствено позволената и непогрешимата истина". Концертът успя да предизвика и телевизионен дебат по BGOnAir, в който левият депутат Александър Симов обвини десните критици, че не разбират антивоенната реторика на музиканта и не могат да му вменяват за кого да пее и за кого не.

Така само с няколко реплики нищо неподозиращият творец се сдоби с разочаровани фенове и нови обожатели, а другото му послание "любовта в тази зала да успее да прекоси национални, религиозни и политически граници" някак безславно се удари в стената и заглъхна.

Креативният двигател зад концептуалните албуми на Pink Floyd от края на 70-те и началото на 80-те Роджър Уотърс вече създава традиция концертите му в България да предизвикват повсеместен анализ на тема "Какво е искал да каже авторът". Преди пет години при представянето на The Wall той изписа на символичната стена на стадион "Васил Левски" на сцената слогана на бушуващите протести срещу кабинета "Орешарски" #оставка, което породи дъжд от споделяния в социалните мрежи и интерпретации за вложения смисъл от известния с левите си убеждения музикант.

Преди дни в столичната "Арена Армеец" той отново разбуни духовете с кратка политическа реч. "САЩ са тези, които ни водят към разрушение заедно с Великобритания и голяма част от Европа. Дрънкат оръжия и ще се опитат да нападнат Иран и да въвлекат Русия. Вие искате ли да се биете с руснаците? Аз не искам", каза той в своеобразна интерлюдия между класическите песни на Floyd насред шоуто си US+THEM. Провокативният проект, с който от миналата година обикаля света, скандализира навсякъде с призиви за съпротива срещу политическия елит, карикатури на световни лидери и надписа "Тръмп е свиня", който публиката в София видя на чист български.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    За времето ... :-)
    Вятърът на промяната е променлив . Понякога духа от запад , а друг път от изток .

  • 2
    julianivanov avatar :-|
    Julian Ivanov

    Тези политически напъвания на Уотърс са абсолютна гротеска. Особено когато е очевидно, че няма нужните познания за да проповядва в чужди за него страни. Употребата на ЛСД на младини дава своето отражение...

  • 6
    cymbaline avatar :-|
    Cymbaline

    Наистина ли никой не забеляза Путин в клипа към „Us and them"? Показа го поне три пъти, специално за Шаренкова. Редом с Ким Чен Ун, Сталин и всякаква друга политическа сган.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да изчезнеш за 60 секунди

Да изчезнеш за 60 секунди

Три пъти "Анатема"

Три пъти "Анатема"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.