С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 яну 2019, 11:51, 3925 прочитания

Тука има, тука няма винетка

Кой ще плати безплатното преминаване по Северната тангента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпросът да се плаща или не преминаването по Северната скоростна тангента на София за пореден път разкри хаотичните и несъгласувани действия на държавните институции и показа, че когато проблемите се превърнат в медийна истерия разрешаването им винаги стига до премиера Бойко Борисов без значение от нормативната база.

Казусът започна да се заплита на 20 декември, когато без никакви обяснения и предупреждения по Северната скоростна тангента бяха поставени знаци, че за преминаването по трасето е задължително да бъде платена пътна такса. Наличието им означаваше, че още тогава всеки шофьор без винетка е в нарушение, което логично предизвика широк отзвук в интернет. В резултат отново без обяснения от Агенция "Пътна инфраструктура" премахнаха табелите.


Но вместо всичко да бъде забравено за три дни, на 27 декември правителството взе решение построената с европейски средства тангента да стане част от новата магистрала "Европа", в която влиза още и бъдещият скоростен път от София до Калотина. А щом е магистрала, значи винетката е задължителна и медиите вкупом започнаха да показват хора, които недоволстват, че трябва да плащат допълнително, за да стигнат от единия до другия край на София.

Всичко това провокира спорове между кмета Йорданка Фандъкова и ръководството на АПИ. От Столичната община обявиха, че шосето е в рамките на населеното място и по закон не би следвало за него да са нужни винетки. Но директорът на Националното тол-управление Антон Антонов обясни, че винетка все пак ще е нужна, за да се пътува през участъка. Последва отговор от Фандъкова, че "целта на този път е да изнесе транзитния трафик извън центъра на София" и за него не следва да се плаща допълнително. Уверена съм, написа тя във фейсбук, че с пътната агенция ще намерим законен начин за промяната и тя ще е в полза на софиянци.

Реакцията на АПИ обаче бе по-различна. На 2 януари пред БТВ шефът на пътната агенция Светослав Глосов обяви, че тангентата е транзитен път, част от автомагистрала "Европа" и преминаването по него трябва да бъде платено. В същото време заместникът му Дончо Атанасов направи аналогично изказване пред Нова телевизия.



Точка на спора в крайна сметка сложи премиерът Борисов. Типично в негов стил той избра да не се конфронтира с хората и разпореди всичко да си остане както досега - без винетки за тангентата. Безплатното обаче както често се случва излиза по-скъпо. Защото въпросът да има или няма винекта не е само принципен, а е свързан с това, кой да поддържа трасето. В случая отговорността ще бъде на Столичната община, а не на АПИ, въпреки че вътрешноградския трафик по тангентата е само 10% от преминаващите по нея над 10 млн. превозни средства на година. Или казано иначе, за да си спестят винетките софиянци ще платят поддръжката на пътя през бюджета на общината.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Призракът на VW 1 Призракът на VW

България и Румъния с нов опит да привлекат инвестицията на германската компания заради нахлуването на турската армия в Сирия

18 окт 2019, 1625 прочитания

Залъгани в превода Залъгани в превода

Правосъдното министерство забърка дипломатически скандал покрай случая "Полфрийман"

11 окт 2019, 2411 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медийна сергия" Затваряне
Филмова къща "Прокуратура"

Медийна сергия

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10