Тука има, тука няма винетка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тука има, тука няма винетка

Агенция Пътна инфраструктура

Тука има, тука няма винетка

Кой ще плати безплатното преминаване по Северната тангента

4363 прочитания

Агенция Пътна инфраструктура

© Агенция Пътна инфраструктура


Въпросът да се плаща или не преминаването по Северната скоростна тангента на София за пореден път разкри хаотичните и несъгласувани действия на държавните институции и показа, че когато проблемите се превърнат в медийна истерия разрешаването им винаги стига до премиера Бойко Борисов без значение от нормативната база.

Казусът започна да се заплита на 20 декември, когато без никакви обяснения и предупреждения по Северната скоростна тангента бяха поставени знаци, че за преминаването по трасето е задължително да бъде платена пътна такса. Наличието им означаваше, че още тогава всеки шофьор без винетка е в нарушение, което логично предизвика широк отзвук в интернет. В резултат отново без обяснения от Агенция "Пътна инфраструктура" премахнаха табелите.

Но вместо всичко да бъде забравено за три дни, на 27 декември правителството взе решение построената с европейски средства тангента да стане част от новата магистрала "Европа", в която влиза още и бъдещият скоростен път от София до Калотина. А щом е магистрала, значи винетката е задължителна и медиите вкупом започнаха да показват хора, които недоволстват, че трябва да плащат допълнително, за да стигнат от единия до другия край на София.

Всичко това провокира спорове между кмета Йорданка Фандъкова и ръководството на АПИ. От Столичната община обявиха, че шосето е в рамките на населеното място и по закон не би следвало за него да са нужни винетки. Но директорът на Националното тол-управление Антон Антонов обясни, че винетка все пак ще е нужна, за да се пътува през участъка. Последва отговор от Фандъкова, че "целта на този път е да изнесе транзитния трафик извън центъра на София" и за него не следва да се плаща допълнително. Уверена съм, написа тя във фейсбук, че с пътната агенция ще намерим законен начин за промяната и тя ще е в полза на софиянци.

Реакцията на АПИ обаче бе по-различна. На 2 януари пред БТВ шефът на пътната агенция Светослав Глосов обяви, че тангентата е транзитен път, част от автомагистрала "Европа" и преминаването по него трябва да бъде платено. В същото време заместникът му Дончо Атанасов направи аналогично изказване пред Нова телевизия.

Точка на спора в крайна сметка сложи премиерът Борисов. Типично в негов стил той избра да не се конфронтира с хората и разпореди всичко да си остане както досега - без винетки за тангентата. Безплатното обаче както често се случва излиза по-скъпо. Защото въпросът да има или няма винекта не е само принципен, а е свързан с това, кой да поддържа трасето. В случая отговорността ще бъде на Столичната община, а не на АПИ, въпреки че вътрешноградския трафик по тангентата е само 10% от преминаващите по нея над 10 млн. превозни средства на година. Или казано иначе, за да си спестят винетките софиянци ще платят поддръжката на пътя през бюджета на общината.

Въпросът да се плаща или не преминаването по Северната скоростна тангента на София за пореден път разкри хаотичните и несъгласувани действия на държавните институции и показа, че когато проблемите се превърнат в медийна истерия разрешаването им винаги стига до премиера Бойко Борисов без значение от нормативната база.

Казусът започна да се заплита на 20 декември, когато без никакви обяснения и предупреждения по Северната скоростна тангента бяха поставени знаци, че за преминаването по трасето е задължително да бъде платена пътна такса. Наличието им означаваше, че още тогава всеки шофьор без винетка е в нарушение, което логично предизвика широк отзвук в интернет. В резултат отново без обяснения от Агенция "Пътна инфраструктура" премахнаха табелите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Я да видим кой рекламира

Я да видим кой рекламира

Казачок с новичок

Казачок с новичок

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK