Призракът на VW
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Призракът на VW

Reuters

Призракът на VW

България и Румъния с нов опит да привлекат инвестицията на германската компания заради нахлуването на турската армия в Сирия

3634 прочитания

Reuters

© Fabian Bimmer


Един призрак броди из Балканите, призракът на завода на VW. Турската военна операция в Сирия накара най-голямата автомобилна компания в света да отложи подписването на договора за изграждане на новия си завод в югоизточната ни съседка. Новината накара България и Румъния отново да мечтаят да привлекат сериозната инвестиция.

Германският всекидневник Handelsblatt съобщи в понеделник, че управителният съвет на концерна, който беше във фаза на финални преговори с турското правителство, е отложил подписването заради офанзивата в Сирия, която беше силно разкритикувана от международната общност. Според изданието окончателно "да" в тази обстановка може да навреди сериозно на репутацията на концерна. Въпреки това източниците на вестника са на мнение, че "от икономическа гледна точка" Volkswagen все още предпочита Турция.

Според Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Volkswagen ще следи военната обстановка и ако в хода на операцията има убити цивилни, процесът може да се забави с няколко месеца.

Но решението на компанията не означава непременно окончателен отказ от проекта. Това обаче не попречи на България и Румъния отново да се активизират по темата.

Бившият президент Росен Плевнелиев обяви пред FAZ и по БНР, че за да осигури договора за новия завод, страната е готова да удвои субсидиите, които предлага – вместо 135 млн. евро до 260 млн. Плевнелиев е председател на Автомобилен клъстер в България и лобира активно проектът да се реализира тук.

Финансистът Емил Хърсев постави по БНТ въпроса как се избира локацията за такава инвестиция и защо се допуска механизъм на наддаване на субсидии за частни фирми, "при който естествено, че нито една европейска държава не би могла да конкурира една централизирана и авторитарна държава като Турция".

А в коментара си за "Дойче веле" Александър Андреев заяви, че неговото семейство купувало през годините четири автомобила от тази марка, но ако сега концернът реши да строи новия си завод именно в Турция, пети няма да има.

Румънците не останаха по-назад от нас и също обявиха, че искат проекта, а премиерът в оставка Виорика Данчила обяви - "ще направим всичко възможно да убедим Volkswagen".

Следващото заседание на надзорния съвет на концерна се очаква да бъде в средата на ноември и дотогава горещият картоф "нов завод" ще продължи да се подхвърля между няколко страни. По-интересният въпрос е защо въпреки действията на турския президент Ердоган – не само в Сирия сега, а през последните години - Volkswagen продъжава да предпочита страната за инвестицията си. Отговорът няма да се хареса нито на България, нито на Румъния.

Фотограф: Jason Lee
Източник: Reuters
Българската и европейската гледна точка: Референдумът в Македония Росен Плевнелиев
Фотограф: Анелия Николова
Източник: Reuters

Един призрак броди из Балканите, призракът на завода на VW. Турската военна операция в Сирия накара най-голямата автомобилна компания в света да отложи подписването на договора за изграждане на новия си завод в югоизточната ни съседка. Новината накара България и Румъния отново да мечтаят да привлекат сериозната инвестиция.

Германският всекидневник Handelsblatt съобщи в понеделник, че управителният съвет на концерна, който беше във фаза на финални преговори с турското правителство, е отложил подписването заради офанзивата в Сирия, която беше силно разкритикувана от международната общност. Според изданието окончателно "да" в тази обстановка може да навреди сериозно на репутацията на концерна. Въпреки това източниците на вестника са на мнение, че "от икономическа гледна точка" Volkswagen все още предпочита Турция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Фолксваген чакат развръската в Сирия да мине и да си продължат с плановете. Всичко е театър за широката общественост.

    За съжаление, нашата страна ще им дойде тясна откъм персонал и държавна помощ, при все че откъм локация и инфраструктура не изоставаме от Турция. Да видим, но съм скептичен!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK