С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 фев 1998, 0:00, 867 прочитания

“Бриджстоун” изравни силите във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Начало на война между производителите на гуми “Гудиър” и “Бриджстоун” забелязват наблюдателите на Формула 1 преди началото на световния шампионат през 1997 г. Дни преди първия старт за новия сезон - на 8 март в Мелбърн, войната е с известен край - в полза на японците от “Бриджстоун”.

Компенсационният фактор “Бриджстоун”

Интригата вече е не кой е по-добрият производител, а дали гумите на “Бриджстоун” ще могат да компенсират преднината на “Уилямс” и “Ферари” в коли и пилоти.
Абсолютно е ясно, че последният сезон на “Гудиър” във Формула 1 няма да е най-славният, а гумите “Бриджстоун” ще имат много по-голямо значение за изхода на всяко Гран при. Миналата година японският производител направи първите си стъпки във Формула 1 без претенции. Големите отбори предпочетоха сигурността на “Гудиър” и японците трябваше да се докажат с по-малки отбори. “Бриджстоун” направи впечатление най-вече със своята издръжливост. Понякога неговите отбори предпочитаха по-бързите меки гуми, докато клиентите на “Гудиър” трябваше да се борят с по-твърдите и обикновено по-бавни гуми. Въпреки че не успяха да спечелят нито едно състезание, пилотите с “Бриджстоун” записаха няколко класирания в тройката и това накара някои босове и пилоти да се замислят.
Новият шампионат ще започне с изравнени сили - шест отбора, сред които “Макларън” и “Бенетон”, ще карат с “Бриджстоун”. Пет тима отново заложиха на “Гудиър”. Сред тях са фаворитите “Уилямс” и “Ферари”.
Новите правила за използването на гуми с грайфери изправиха двата производителя на равен старт. Големият въпрос бе кой ще се нагоди по-бързо към тях. При избора си на доставчик отборите отчитат, че новите правила ще изискват сериозни финансови разходи за разработването на гумите. Някои, сред които световният шампион за 1996 г. Деймън Хил, се усъмниха във възможностите на “Гудиър” да развие добри нарязани гуми.
Новината за отказването на “Гудиър” след края на сезона беше знак за Рон Денис и Дейвид Ричардс да се ориентират към японския концерн, чиито планове за участие във Формула 1 не свършват с края на годината. Двата тима - “Макларън” и “Бенетон”, бяха притиснати и от необходимостта за дългосрочна стратегия, тъй като договорите им с “Гудиър” изтекоха през 1997 г. Те логично избраха “Бриджстоун”. Ако наистина японските гуми са по-добри, то двата тима могат да бъдат напълно конкурентни.
“Гудиър” обаче има своите предимства и неслучайно “Ферари” и “Уилямс” не се отказаха. На първо място, това е традицията - “Гудиър” е най-успелият производител в цялата история на Формула 1. С над 350 победи той с право претендира да бъде №1 в гумите и №1 в състезанията. Американците ще се опитат да запазят емблемата си и в последната си година в световния шампионат. Компанията разполага с достатъчно квалифициран персонал, за да развие нарязаните гуми, но въпросът е дали ще го направи. Няколко шефове на “Гудиър” се надпреварваха да заявяват, че няма да пестят сили и средства. Засега обаче нищо не доказва, че е така. Въпреки че отборите на Михаел Шумахер, Жак Вилньов и Деймън Хил разполагат с отлични тестови пилоти, новите гуми на “Гудиър” показват съмнителен напредък. “Макларън” и “Бенетон” нямат толкова качествени пилоти и това трябваше да бъде голямо предимство пред японците. В тестовете преди сезона обаче “Макларън” даваше отлични времена и на няколко пъти Мика Хакинен счупи зимния рекорд на пистата край Барселона. Седмица преди началото на сезона световният шампион Жак Вилньов призна преимуществото на “Бриджстоун”. Той недвусмислено заяви, че добрите времена на “Макларън” се дължат изключително на гумите “Бриджстоун”. “Разбира се, че е това е причината. Хората в “Гудиър” обаче работят здраво и трябва да наваксат скоро изоставането”, заяви канадецът. Дали това е възможно да стане? “Гудиър” търпи поражения и в други автомобилни шампионати, където доминират отборите на “Бриджстоун” или дъщерната фирма “Файърстоун”. При това положение изпадането на “Гудиър” от Формула 1 идва като логично продължение на отстъплението на всички фронтове. Шефовете на “Ферари” и “Уилямс” обаче не биха си оставили магарето в калта и спешиха американците да си стегнат екипите и да направят конкурентни гуми.
Специалистите на “Гудиър” обясняват, че “Бриджстоун” няма да е еднакво бърза гума навсякъде, както бе в Барселона. Пистата в Мелбърн е коренно различна и там изборът на гуми е изключително важен. Като пример се дава миналата година, когато “Бриджстоун” отново бе много бърз в Барселона. Голямото предимство на “Бриджстоун” обаче може да бъде издръжливостта. При нарастващото значение на дългия пробег и тенденцията към по-малко спирания в бокса това може да има голямо значение.

Три фаворита

Три са големите фаворити през 1998 г. - “Ферари”, “Уилямс” и “Макларън”. Нито един от тях няма явно предимство пред останалите конкуренти, а напредъкът на по-малките отбори като “Джордан”, “Прост” и “Бенетон” ще направи сезона интересен. Миналата година победи взеха 7 отбора и 11 пилоти. Тази година първите места ще се разпределят между не повече от 5 отбора и 9 пилоти.
Какви са предимствата и недостатъците на всеки от тях преди началото на шампионата?
“Ферари” ще започне сезона с абсолютно нов двигател и в минали години това често водеше до пушек от автомобила по средата на състезанието. През 1998 г. има всички предпоставки този лош спомен да не се повтори. “Ферари” успя да събере отличен екип от ръководители. Когато се говори за дизайнера, техническия директор, тимовия мениджър или пилот, хората в екипа на “Ферари” са все №1 или №2. Жан Тод е безотказен работохолик, който преследва само световната титла и нищо друго. Под него стоят старите момчета от “Бенетон ’94". Заради смъртта на Сена тогава отново имаше промяна на правилата. Рос Браун, Рори Бърн и Михаел Шумахер излязоха три-четири крачки пред останалите. Сега целият този екип е във “Ферари” и, както през 1994 г., има много нови промени в правилата. Тяхната задача този сезон е да направят кола, сигурна като останалите и бърза не по-малко от 95 процента по отношение на конкуренцията. Първият пилот Михаел Шумахер е железен. Той изпусна световната титла миналата година заради грешка в последното състезание и получи петно върху репутацията си. Пилето вероятно ще бъде много амбициран да си върне доброто име. През 1994 г. след подобен инцидент стана шампион и през следващия сезон бе неудържим да докаже, че може да печели честно. Пред подобна ситуация е изправен и тази година. Ако има кола, която да е на нивото на “Уилямс” и “Макларън”, Шумахер е суперфаворитът за титлата. Най-големият проблем на отбора е Еди Ървайн, който все още изживява Формула 1 като начин на живот и не личи желание да бъде голям пилот. Той може да прави страхотни състезания, но също толкова често или отпада в първата обиколка, или се бори за влизане в десетката. Реалните възможности на “Ферари” остават загадка, тъй като шефовете на отбора предпочетоха домашни тестове без да влизат в директен двубой с противниците на пистата в Барселона.
Както всяка година, и този път “Уилямс” ще се опита да направи най-добрата кола. Това се превърна в нещо като традиция за Франк Уилямс. Миналия сезон обаче предимството му не бе толкова голямо. Само грешката на Шумахер накрая донесе на Жак Вилньов титлата. Не е много ясно как ще се измъкне “Уилямс” този сезон без произведен във фабрика мотор и без Ейдриън Нюи. “Уилямс” обаче разполага с най-добрата двойка пилоти и това почти сигурно ще му донесе нова титла при конструкторите. Миналата година Вилньов показа абсолютна класа и вероятно така ще бъде и сега. Той показваше най-стабилни изяви в квалификациите и бе най-бързият пилот през сезона. Колегата му Хайнц-Харалд Френцен пък е напълно мотивиран за излезе от сянката на №2 в Германия. Той отдавна има да си връща на Шумахер и няма по-изгоден момент от този сезон да го направи. Най-големият проблем ще бъде двигателят. “Уилямс” бе изключително спокоен с моторите на “Рено”, но не е ясно какво ще бъде състоянието на наследника му “Мекахром”.
“Макларън” е може би най-добрият отбор във Формула 1. Екипът демонстрира професионализъм във всяко едно отношение. Има може би най-мощния двигател - “Мерцедес”. В последните състезания на миналата година колата показа отлично състояние. Дизайнер е един от най-големите в бранша - Ейдриън Нюи, а гумите ще са от по-добрия модел - “Бриджстоун”. “Макларън” има и много мотивирани за успех пилоти, които в тестовете показаха желание най-после да се докажат. Специалистите смятат обаче, че именно Мика Хакинен и Дейвид Култард са слабото място на отбора, тъй като това не са хора, които ще се борят за титлата. Хакинен е бърз, но не и комплексен състезател. Той може да печели състезания, но не и целия шампионат. Култард е същият като Ървайн. Много качествен пилот, но редува добри класирания със състезания, в които завършва 12-и. И той няма комплексните качества за шампион. Това вероятно е и причината Рон Денис да подпише с двамата само за една година. Може би, защото чака Михаел Шумахер.

Ален Прост знае как се прави отбор

Сред по-малки отбори най-сериозен напредък вероятно ще отбележи тимът на Ален Прост. Той получи един от най-добрите двигатели, има качествени млади пилоти в лицето на Ярно Трули и Оливие Панис. Самият французин е карал в елитни тимове и знае как се прави отбор за Фрмула 1. Техническият директор Бернар Дюдо работи дълги години рамо до рамо с “Уилямс”, а мнозина наблюдатели определят дизайнера Лоа Бигоа като бъдеща звезда. За разлика от “Макларън” и “Бенетон” Ален Прост работи с “Бриджстоун” вече втора година и това няма да е маловажно.
Най-големият проблем на “Бенетон” ще бъдат новостите. Нов е техническият директор Дейвид Ричардс, който дойде от тима на “Субару” в рали-шампионата. Техническият щаб също е подновен. Освен че са нови, двамата пилоти Джанкарло Фисикела и Александър Вурц са и млади. “Бенетон” също ще получава двигатели “Мекахром”, което не е най-доброто. Като се прибавят и гумите “Бриджстоун”, новостите стават твърде много. Фисикела и Вурц съвсем не са хората, които трябва да развият една толкова променена кола. Подобен проблем реши Еди Джордан с наемането на бившия световен шампион Деймън Хил. Миналата година той също заложи на младоците, но това бе в ущърб на развитието на колата. Този сезон той е по-разумен. До перспективния Ралф Шумахер сложи опитния Хил. От тази комбина могат да се очакват само положителни резултати. Ралф ще израства покрай англичанина, който пък няма да се остави да бъде засенчен от когото и да било, дори от Шумахер. Хил вероятно няма да може да бъде конкурентен на Шумахер, Вилньов и Хакинен, но определено ще се бори да спечели поне едно състезание.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как НБА поиска да е спорт №1 1 Как НБА поиска да е спорт №1

Баскетболната лига е по-динамична отвсякога, навлиза в нови територии, разширява влиянието си в световен мащаб и експериментира с всичко

9 ное 2018, 6825 прочитания

УЕФА се изправя срещу ФИФА заради желанието за създаването нови турнири УЕФА се изправя срещу ФИФА заради желанието за създаването нови турнири

Разговорите са свързани с идеи на ФИФА за нови турнири

3 ное 2018, 1930 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Кишишев остана в “Бурсаспор”

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

От евтин бензин до смяна на системата

Кой какво се надява да постигне с участието в протестната кампания срещу управлението

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете