Битката за 1.3 млрд. евро във Формула 1

Според част от коментаторите в автомобилизма Формула 1 изпада в криза и отчита чувствителен отлив на зрители заради доминиращото присъствие на седемкратния световен шампион Михаел Шумахер и неговия отбор „Ферари“ през последните пет години. Въпреки това най-гледаният в Европа автомобилен шампионат си остава един от най-печелившите спортове в света и генерира годишни приходи от 1.3 милиарда евро от договори за реклама, продажба на телевизионни права и артикули, свързани с надпреварата. В тази връзка зимната пауза този сезон 2005 се превърна в арена на непрекъснато ескалиращо напрежение заради битката за надмощие и контрол върху приходите от търговските права на шампионата.

В конфликта участват три страни - промоторът на шампионата Бърни Екълстоун, трите банки, които наследиха дела във Формула 1 на фалиралия медиен магнат Лео Кирх, и автомобилните производители, които инвестират в първенството. Докато Екълстоун се опитва да запази ръководните си функции в шампионата, което му гарантира седемцифрени приходи след края на всеки сезон, Bayerische Landesbank, JP Morgan и Lehman Brothers, от една страна, и фирми като „Мерцедес“, БМВ и „Фиат“, от друга, правят постъпки да се включат по-мащабно в управлението на състезанието и разпределението на постъпленията.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал