Сблъсъкът преди старта на Формула 1

Борбата за власт и контрол в световния шампионат във Формула 1 се превърна във водещ акцент на новия сезон, който започва в неделя с надпреварата за Голямата награда на Австралия на пистата „Албърт парк“ в Мелбърн. Вместо да се водят дебати по основната тема дали тази година „Ферари“ и световният шампион Михаел Шумахер ще имат по-сериозна конкуренция, или победителят в състезанието ще е ясен още в средата на рекордно дългия сезон от общо 19 старта, акцентът преди началото на шампионата се измести в посока на разпределението на приходите и дяловете. Всичко започна още през зимната пауза, проточи се над три месеца и даде повод на известни коментатори като Морис Хамилтън от „Обзървър“ да отбележат: „Десетте отбора, участници във Формула 1, изглежда, се интересуват повече от това колко богати ще бъдат през 2008 г. вместо това кой ще спечели предстоящото състезание в Австралия.“

Конфликтът е тристранен и в основата му е промоторът на шампионата Бърни Екълстоун, който успя да привлече за свой съюзник екипа на световните шампиони „Ферари“. Останалите играчи са консорциумът на автомобилните концерни като „Даймлер - Крайслер“, БМВ и „Рено“ - GPWC, и трите германски банки - Bayerische Landesbank, JP Morgan и Lehman Brothers, които наследиха дела в състезанието на Лео Кирх. След като първият удар по статуквото на Бърни Екълстоун като абсолютен господар на Формула 1 бе решението на съда трите финансови институции да участват в управлението на шампионата, впоследствие и автомобилните концерни обявиха своите намерения да се домогнат до властта в първенството.

GPWC - групата на индустриалците

В своята същност консорциумът GPWC има за цел да защитава правата и интересите на автомобилопроизводителите във Формула 1. Когато Фиат като собственик на марката „Ферари“, „Мерцедес Бенц“, „Рено“ и „Форд“ се обединиха и обявиха публично своите намерения да създадат алтернативно състезание, заплахите им бяха приети с насмешка. Към настоящия момент обаче по всичко личи, че те са готови да се оттеглят от първенството, в случай че не получат желания от тях процент от общия размер на приходите. Президентът на консорциума Юрген Хуберт, който до втората половина на 2004 г. бе директор на „Мерцедес Бенц“, обяви, че автомобилните компаниии настояват отборите да разпределят помежду си 80 процента от приходите. В момента те инвестират в отборите си общо два милиарда евро, а за последния сезон са получили 149 милиона евро, което е 47% от постъпленията от тв права и едва 23% от общия приход. Останалата част от общо 1.3 милиарда евро постъпления досега отиваше при Екълстоун, а занапред ще се поделя между него и банките.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал