Тъмната страна на Формула 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тъмната страна на Формула 1

„Макларън“ остава под надзор, а „Ферари“ ще си развяват коня

Тъмната страна на Формула 1

"Макларън" получи рекордно наказание за шпионаж

1445 прочитания

„Макларън“ остава под надзор, а „Ферари“ ще си развяват коня


Санкции във Ф1

2006 г. - организаторите на Гран при в Турция са наказани с глоба от 3.6 млн. евро, след като домакините избраха лидера на кипърските турци Мехмет Али Талат да връчи трофея на победителя Фелипе Маса от отбора на "Ферари". Политикът беше представен като "президент на Турската република Северен Кипър".

2005 г. - БАР (в момента "Хонда") са дисквалифицирани от старта в Сан Марино по обвинения, че в две състезания са използвали непозволени от правилника резервоари за гориво.

2002 г. - шампионите от "Ферари", германският пилот Михаел Шумахер и бразилецът Рубенс Баричело, са глобени със 716 хил. евро в Гран при на Австрия. Проблемът дойде от това, че Баричело доминираше през цялото състезание, но му беше заповядано да остави Шумахер да спечели. Германецът тогава наруши протокола, като настоя Баричело да се качи при него на първото стъпало на подиума.

2000 г. - "Макларън" са наказани с глоба от 36 хил. евро и отнемане на десет точки в класирането при пилотите заради липсващ печат върху капака на кутията за електронен контрол в болида на Мика Хакинен при победата му в Гран при на Австрия.

1998 г. - организаторите на Гран при на Унгария са глобени със 716 хил. евро, след като публиката нахлу на пистата в състезанието, което беше спечелено от Михаел Шумахер.

1997 г. - Михаел Шумахер беше изключен от крайното класиране след катастрофа с канадеца Жак Вилньов в решителното за титлата състезание на пистата "Херес" в Испания.

1994 г. - Михаел Шумахер е наказан за две състезания и дисквалифициран от Гран при на Великобритания заради игнориране на черен сигнален флаг.

1984 г. - "Тирел" са спрени от участие във втората половина на шампионата и резултатите им за цялата година са анулирани за техническо нарушение.

"Шпионажът във Формула 1 е нещо обичайно. Всички отбори го правят." Тези думи са на Еди Джордан.

Преди няколко години той имаше собствен отбор в първенството, но не издържа на финансовия натиск на големите автомобилни корпорации и се оттегли. Така Джордан публично вдигна луксозната завеса, която крие тъмната страна на Формула 1, точно когато течеше процесът срещу "Макларън" за шпионаж на "Ферари".

На базата на неопровержими доказателства Международната автомобилна федерация (ФИА) реши да изхвърли "сребърните стрели" от класирането при конструкторите този сезон и им наложи глоба от 72 млн. евро. Като допълнителна санкция "Макларън" ще бъдат лишени от премии за класиране и няма да участват в разпределението на постъпленията от тв права за годината на обща стойност около 36 млн. евро.

"Въпреки че случаят с шпионаж между "Макларън" и "Ферари" вдигна много шум, във Формула 1 отдавна е ясно, че има много малко тайни, разказва Еди Джордан пред вестник "Таймс". Вярно е, че бившият главен механик на "Ферари" Найджъл Степни и бившият дизайнер на "Макларън" Майк Кулън преминаха всички граници, но ситуацията в първенството е такава. Всички отбори развиват колите си освен на базата на собствени разработки и чрез допълнителни решения, откраднати от техни конкуренти", категоричен е Джордан. Ексцентричният бивш директор на отбор във Формула 1 разказва, че всеки тим разполага с група от фотографи, които на всеки тест, тренировка за място или състезание снимат отделни елементи от машините на конкурентите. Освен това на черния пазар се продават технически планове, разкриващи напълно конструкцията на различните коли. "Обичайна практика е пилоти и инженери от различни тимове да обменят информация на пистата. Не случайно редица пилоти са признавали, че ден след като са видели някакво техническо нововъведение в конкурентен тим, техният отбор вече е разполагал с технически план върху масата на изследователския си отдел. Не случайно в повечето случаи болидите са изненадващо близки на външен вид", продължава Джордан.

Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо е един от основните виновници тимът от Уокинг да понесе безпрецедентната глоба. Автомобилната централа изложи в специално писмо от 15 страници своите аргументи за санкцията на "Макларън", в които става ясно, че испанецът е използвал крадена секретна информация за подобрения в своя болид. ФИА показа детайли от електронни писма, обменени между Алонсо и тестовия пилот на "Макларън" Педро де ла Роса, които доказват, че британците са използвали секретни решения на "Ферари". Така в лъжа беше уличен и бившият главен дизайнер на отбора Майк Кулън, който твърдеше, че не е обменял секретна информация с бившия главен механик на италианския тим Найджъл Степни.

Испанската връзка

Разменени писма по електронната поща между Де ла Роса и Алонсо от 25 март 2007 г. послужиха за доказателство срещу отбора от Уокинг, се посочва в официалното изявление на ФИА по случая. Двамата пилоти са знаели, че това са секретни данни на "Ферари", предоставени на Кулън от Степни. Кореспонденцията е била свързана с разпределението на тежестта при колите на "Ферари" и настройките за първия старт тази година в Австралия на 18 март. В отговор на писмо на Алонсо неговият сънародник пише: "Информацията от "Ферари" е напълно достоверна. Идва от Найджъл Степни, техен бивш шеф-механик. Той е и човекът, който ни каза, че Кими Райконен ще спира в бокса в Австралия в 18-ата обиколка. Той е близък приятел с Майк Кулън, нашия шеф-дизайнер." Майк Кулън беше освободен от позицията главен дизайнер в "Макларън" на 3 юли. В същия ден "Ферари" изхвърли Степни като завеждащ на техническото звено. Трудно можеше да се докаже, че служителят на италианския тим е предоставил техническо досие на новия болид F2007 от 780 страници на дизайнера на "Макларън", за което той до последно отричаше.

Директорът на "Макларън" Рон Денис се отказа от обжалване на наказанието, като се оправ­да със загрижеността относно бъдещето на състезанието. Британецът беше принуден да преглътне, че отборът му изгуби актива си от 166 точки, с който оглавяваше подреждането при конструкторите, и така на практика "Ферари" взе титлата след двойната победа на Кими Райконен и Фелипе Маса на белгийската писта "Спа". Единствената добра новина е, че двамата пилоти Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо, които заемат първите две места в индивидуалното подреждане съответно с 97 и 95 точки, останаха в борбата за титлата три кръга преди края на сезона.

Групата на губещите

Първият потърпевш от скандала най-вероятно ще бъде "Макларън груп", прогнозира германският всекидневник "Велт". Компанията очаква спад в цената на своите акции, като според различни източници деноминацията ще бъде между 3 и 4.5%. Както е известно, "Макларън груп" отчете печалба от почти 20 млн. евро през миналата година и очакваше след настоящия сезон във Формула 1 да подобри този резултат. Подобни прогнози сега трудно биха се изпълнили. Напрежение ще усети и компанията "Даймлер - Крайслер", доставчик на двигатели "Мерцедес" и основен партньор на "Макларън" във Формула 1. Концернът притежава 40% от отбора и е много вероятно скандалът да повлияе на продажбите на леки коли от популярната марка. "Мерцедес" е един от основните участници и спонсори в първенството, в което тимовете изразходват над 2.4 млрд. евро годишно.

Удар по имиджа очаква още компанията "Водафон", която е основен спонсор на тима от Уокинг. Както е известно, телекомуникационният гигант прекрати дългогодишното си сътрудничество с екипа на "Ферари", след като в края на 2006 г. седемкратният световен шампион Михаел Шумахер обяви официално, че напуска шампионата. Концернът се обвърза с "Макларън" и Фернандо Алонсо. Според испанската преса негативи от скандала ще изпитат още испанската банка "Банко де Сантандер" и осигурителната компания "Мутуа мадриленя". Вестник "Паис" коментира по този повод, че мащабната реклама чрез Формула 1 има и своите отрицателни страни при подобни инциденти. Все пак шампионатът разполага с аудитория от над 2 млрд. зрители в 200 страни, между които ключови пазари в Европа, Азия, Австралия и Близкия изток.

Санкции във Ф1

2006 г. - организаторите на Гран при в Турция са наказани с глоба от 3.6 млн. евро, след като домакините избраха лидера на кипърските турци Мехмет Али Талат да връчи трофея на победителя Фелипе Маса от отбора на "Ферари". Политикът беше представен като "президент на Турската република Северен Кипър".

2005 г. - БАР (в момента "Хонда") са дисквалифицирани от старта в Сан Марино по обвинения, че в две състезания са използвали непозволени от правилника резервоари за гориво.

2002 г. - шампионите от "Ферари", германският пилот Михаел Шумахер и бразилецът Рубенс Баричело, са глобени със 716 хил. евро в Гран при на Австрия. Проблемът дойде от това, че Баричело доминираше през цялото състезание, но му беше заповядано да остави Шумахер да спечели. Германецът тогава наруши протокола, като настоя Баричело да се качи при него на първото стъпало на подиума.

2000 г. - "Макларън" са наказани с глоба от 36 хил. евро и отнемане на десет точки в класирането при пилотите заради липсващ печат върху капака на кутията за електронен контрол в болида на Мика Хакинен при победата му в Гран при на Австрия.

1998 г. - организаторите на Гран при на Унгария са глобени със 716 хил. евро, след като публиката нахлу на пистата в състезанието, което беше спечелено от Михаел Шумахер.

1997 г. - Михаел Шумахер беше изключен от крайното класиране след катастрофа с канадеца Жак Вилньов в решителното за титлата състезание на пистата "Херес" в Испания.

1994 г. - Михаел Шумахер е наказан за две състезания и дисквалифициран от Гран при на Великобритания заради игнориране на черен сигнален флаг.

1984 г. - "Тирел" са спрени от участие във втората половина на шампионата и резултатите им за цялата година са анулирани за техническо нарушение.

"Шпионажът във Формула 1 е нещо обичайно. Всички отбори го правят." Тези думи са на Еди Джордан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Аcci

    Това не се ли случи по-миналата седмица? или сериозният анализ първо трябва да поотлежи :)

  • 2
    Avatar :-|
    Ivanov

    Не мисля че този скандал ще ме разубеди ако съм решил да си купя Мерцедес или Крайслер.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.