Този луд, луд сезон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Този луд, луд сезон

Накрая шампанското беше само за Кими Райконен и „Ферари“

Този луд, луд сезон

Годината във Формула 1 беше най-противоречивата, но и най-зрелищната от доста време

Константин НИКОЛОВ
1140 прочитания

Накрая шампанското беше само за Кими Райконен и „Ферари“

© Reuters


Година на шпионски скандали, рекордни глоби, завист и подмолни игри би унищожила всеки спорт с изключение на Формула 1.

Най-лудият сезон от доста години насам приключи на пистата "Интерлагос" в Бразилия с абсолютната изненада. Титлата спечели финландският пилот на "Ферари" Кими Райконен, който само два старта преди края изоставаше на цели 17 точки от тогавашния лидер Люис Хамилтън. За пръв път от 21 години насам съдбата на короната за най-добър пилот се оспорваше в последното състезание от трима пилоти - Райконен, Хамилтън и неговия съотборник - двукратния световен шампион Фернандо Алонсо. Но 22-годишният чернокож британец Хамилтън изостана на старта в Бразилия, а Алонсо не успя да поддържа темпото на Райконен, което позволи на финландеца да тържествува.

"Не мога да повярвам, че в края на този дълъг сезон ние сме на първото място", заяви Райконен. Мнозина смятат, че 28-годишният пилот на "Ферари" е спечелил отдавна заслужена титла, която пропусна на косъм през 2003 и 2005 г. Но накрая на шампионата отново не липсваха противоречия. "Макларън" поиска от ФИА да накаже отборите на "БМВ-Заубер" и "Уилямс" заради нередовно гориво, което щеше да даде на Люис Хамилтън четвърто място в състезанието и да го направи шампион. Контестацията беше отхвърлена, но британският тим обжалва и крайното решение трябва да бъде обявено през следващите седмици.

Конфликти и удари под кръст

Жалбата показва колко противоречив беше целият сезон, а "Макларън" плати най-високата цена. Отборът бе наказан през септември с рекордната глоба от 100 млн. долара заради откраднати секретни данни на "Ферари". Тимът загуби всичките си точки при конструкторите, но двамата му пилоти бяха оставени да се състезават. Именно тяхната вражда беше причината и за вътрешната криза в "Макларън". Алонсо не криеше през целия сезон мнението си, че е трябвало да бъде безспорният номер едно в отбора. Но Макларън винаги е следвал политика на равнопоставеност между двамата си пилоти, което не беше по вкуса на испанеца. Хамилтън показа невероятни качества и това разгневи на съотборника му. Впрочем дебютантът е протеже на Рон Денис от детските си години и босът на "Макларън" не крие бащините си чувства към младия британец. Тези настроения обаче не се понравиха на Алонсо, който е свикнал да бъде със статут на галеното дете в отбора. Днес испанецът, който преди две години стана най-младият шампион във Формула 1, е сигурен, че е щял да спечели трета титла, ако беше привилегирован в "Макларън". И може би е прав.

В крайна сметка се оказа, че именно политиката на равнопоставеност коства титлата на "Макларън" при пилотите. Алонсо и Хамилтън завършиха с по 109 точки срещу 110 на Райконен, като и двамата спечелиха по четири състезания срещу шест на Райконен. Интересното и е това, че противопоставянето на двамата пилоти в "Макларън" се отрази не само на пистата, но и в рекламните кампании на основните спонсори на отбора преди последното състезание. Мобилният оператор Vodafone, който е сред лидерите на пазарите в Испания и Великобритания, се реши на различни кампании в подкрепа на двамата пилотите. Vodafone пусна цели рекламни страници в испанските вестници, с които застана зад Алонсо, докато на билбордове във Великобритания пожелаваше успех на Хамилтън. Подобно беше решението и на испанската банка Santander, която е собственик на британската група Abbey.

Успешен сезон

Ръководителят на Ф1 Бърни Екълстоун няма как да не е доволен. "Беше страхотна година", коментира беловласият бизнесмен. Според него нищо не продава по-добре спорта от един харизматичен победител. Именно затова Екълстоун не криеше предпочитанията си за победа на Хамилтън в шампионата. Въпреки че това не стана, британецът счита, че след пенсионирането на седемкратния световен шампион Михаел Шумахер Хамилтън се е появил в идеалния момент. Младият Люис носи глътка чист въздух, заяви Екълстън пред Financial Times. Екълстоун е известен с това, че не прави необмислени изявления и мисълта му е фокусирана винаги върху едно: как да спечели повече пари. А като първият чернокож пилот във Формула 1 Хамилтън може да се окаже ключ към примамливия американски пазар. Дебютантът очевидно добре разбира очакванията и още от първото си състезания прие възложената му роля на новата звезда. На Острова вече го оценяват като по-голяма спортна знаменитост дори от Дейвид Бекъм. Спонсорите градят кампаниите си около "златното момче", което скоро може да струва над 225 млн. долара.

По принцип Формула 1 се държи от частния фонд CVC Capital Partners, който купи търговските права от Екълстоун през миналата година. CVC създаде холдинговата компания Alpha Prema, която в момента ръководи F1 Group, a Екълстоун придоби дял в новата фирма и стана изпълнителен директор. Така кукловодът в този спорт през последните 25 години остана да дърпа конците. Сега Екълстоун се оглежда за разширяване на бизнеса на новъвъзникващите пазари. "Всеки ми казваше, че съм лунатик, когато избрах Китай преди четири години. Идва ред на Индия и Русия", обяснява още Екълстоун пред Financial Times.

Популярността на Формула 1 през последната година е впечатляваща - всяко състезание е гледано от над 350 млн. телевизионни зрители в 200 страни по света. Приходите на CVC Capital Partners са над 1 млрд. долара, без да се броят още 4 млрд. долара от спонсорски сделки.

Приносът на спорта към местната икономика също е огромен. Изследвания показват, че 10-те последни състезания в Австралия са донесли на икономиката на страната 1 млрд. долара и 28 хил. нови работни места. Моторните спортове във Великобритания носят повече приходи от стоманодобивната и селскостопанската индустрии - около 9 млрд. долара.

Индия не крие амбициите си скоро да е домакин на състезание. Интересът сред младите хора в страната, чиито приходи все повече се увеличават, привлече вниманието на Формула 1. Сигурен съм, че ще сме домакини през 2009 г. или най-късно през 2010 г., твърди местният магнат Виджай Малия. Индустриалецът стана първият индиец - собственик на отбор от Формула 1, след като през миналия месец наля 120 млн. долара за покупката на 51% от холандския тим Spyker.

Активите ни във Формула 1 могат да се сравняват по стойност и популярност със световното първенство по футбол или олимпийските игри. Смятаме, че спортът има огромен потенциал и е едва в началото на възхода си, смята Ник Клари, изпълнителен директор на CVC във Великобритания. От компанията явно се молят за още сезони като 2007 г.

Година на шпионски скандали, рекордни глоби, завист и подмолни игри би унищожила всеки спорт с изключение на Формула 1.

Най-лудият сезон от доста години насам приключи на пистата "Интерлагос" в Бразилия с абсолютната изненада. Титлата спечели финландският пилот на "Ферари" Кими Райконен, който само два старта преди края изоставаше на цели 17 точки от тогавашния лидер Люис Хамилтън. За пръв път от 21 години насам съдбата на короната за най-добър пилот се оспорваше в последното състезание от трима пилоти - Райконен, Хамилтън и неговия съотборник - двукратния световен шампион Фернандо Алонсо. Но 22-годишният чернокож британец Хамилтън изостана на старта в Бразилия, а Алонсо не успя да поддържа темпото на Райконен, което позволи на финландеца да тържествува.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-(
    наив

    Някой вярва ли как за 2 кръга се изпускат 17 точки и "ненагласено" Кми стна шампион? Какво трябваше да бъде истинскто наказание за Макларън и пилотите?

  • 2
    Avatar :-P
    Herr_vasko

    Иди се прегледай,може и да ти няма нищо...

  • 3
    Avatar :-P
    gabrowec

    Кими отдавна трябваше да стане световен шампион-дори не само през 2003и2005(който е следил шампионатите знае колко пъти не завършва заради неизправни коли...)така както и Мика Хакинен можеше да стане поне още два пъти шампион,но уви колко време (шест години)беше нужно на британците да направят сигурна кола,която да завършва...не ща да си ги спомням тия неща.ЧЕСТИТО КИМИ!!!!!!

  • 4
    Avatar :-|
    ко

    абе май твърде много ги настъпваше кими тези коли, затова все не завършваха. мен лично също ми е много симпатичен като пилот, ама след 78-мото отпадане заради повреда в мотора почнах да се замислям дали проблема е само в колата. без значение е това де, спечели си момчето тази година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK