С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 ное 2008, 14:08, 2067 прочитания

Sky is the limit*

Люис Хамилтън може да стане най-маркетинговото лице в световния спорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Има поне три неща, които Михаел Шумахер никога няма да постигне - да бъде най-младият пилот с полпозишън във Формула 1, най-младият пилот с победа и най-младият световен шампион. Люис Хамилтън никога няма да запише първите две постижения, но вече държи третото. Сега е в позиция да счупи рекорда на легендарния германец от седем световни титли, след като вдигна първата едва на 23 години, 8 месеца и 26 дни.

Завой преди края на състезанието за Голямата награда на Бразилия кариерата на англичанина можеше да се развие по коренно различен начин. Той можеше да остане сензационно шести в класирането и да изпусне за втори пореден път почти спечелена титла. Хамилтън грабна втората възможност - задмина движещия се бавно с гуми за суха настилка Тимо Глок с "Тойота" и завърши пети. Така събра за крайното класиране с една точка повече от основния си конкурент Фелипе Маса с "Ферари".


Кошмарът от 2007 г., когато подари шампионата на Кими Райконен, и неблагоприятното развитие на състезанието на пистата "Интерлагос" преди седмица вече са зад гърба му. Хамилтън вече гледа напред. Какво го очаква там?

Сутринта в понеделник, 3 ноември, Люис Карл Дейвидсън Хамилтън се събуди като световен шампион и като човек, който е на път да стане спортист за един милиард долара. Списание "Форбс" прогнозира, че голфърът Тайгър Уудс първи ще премине тази граница през 2010 г. На Хамилтън вероятно ще му отнеме малко повече време, за да постигне тези стойности, но тазгодишният успех му отваря вратите широко.

Въпреки че неговият баща и мениджър Антъни предпочита да не говори за приходите, е известно, че договорът му с "Макларън Мерцедес" за следващите пет години е за 120 милиона долара. Допълнително той разчита на спонсорския договор с "Рийбок" за около 32 милиона долара.



Успехът му без съмнение ще му донесе нови рекламодатели и договори. Проблемът е коя от офертите да приеме. "Той е маркетингова мечта. Пълен комплект: харизма, чар, младост и най-важното - успех", заяви Доминик Къран от компанията за спонсорски анализи "Синерджи" пред в. "Таймс".

Джон Тейлър, председател на маркетинговата компания "Спортс импакт", смята, че както при Уудс, Хамилтън има отлична етническа основа - баща му е черен, а майка му - бяла. "Люис е добре възприеман и от двата пола също като Бекъм. Той е отворен за всички раси частично заради произхода си, а частично, защото е добре артикулиращ и изглеждащ. Той, както и Уудс, е бокс офис - привлича публиката и вдига телевизионните рейтинги не само във Великобритания", заяви Тейлър.

През 2012 г. договорът на Луис с "Макларън" ще подлежи на подновяване и тогава заплатата му ще може да скочи до 50 милиона долара на година. Хората около него вече са сигурни, че приходите му лесно ще преминат границата от половин милиард паунда (800 милиона долара). Така ще задмине с лекота Шумахер и Дейвид Бекъм, който в най-добрите си години печели по 30 милиона долара.

"Той е на път да изпревари Бекъм в преодоляването на етническите граници", коментира професорът по спортна индустрия и маркетинг от Университета в Ковънтри Саймън Чадуик пред "Блумбърг". Единственият проблем според него е стилът на каране "победа на всяка цена": "Ако го преодолее, ще максимизира маркетинговия си потенциал."

Не всички приходи ще отидат за покриването на разходите по живот в Швейцария, нито пък за подаръци на приятелката му Никол Шерцингер от поп групата "Пусикет долс". Хамилтън подготвя благотворителна фондация с все още необявени цели, въпреки че тази година изрази интерес да помага в Африка. Няма никакво съмнение, че всичко това ще зависи от успехите му на пистата.

"Бекъм винаги е бил способен да поддържа марката "Бекъм" с представянето си на терена. В дългосрочен план няма таван на възможностите, но трябва да продължи да печели", коментира Доминик Къран. Допълнителен бонус е и фактът, че е британец и цялата англоезична общност е много положително настроена към изявите му: "Това е перфектен момент за Великобритания. Той е необходимият герой."

Британските пилоти обаче са преследвани от някаква особена прокоба. Нито един от предишните трима британски световни шампиони не е успявал да повтори успеха си. Деймън Хил и Найджъл Менсъл бяха вече в 30-те, когато стигнаха грабнаха титлата. Джеймс Хънт бързо загуби желанието да рискува. Сега Хамилтън е в много по-нетипична позиция. Анализаторите смятат, че му предстои поне едно десетилетие във Формула 1, а ако има дълголетието на Дейвид Култард - може би и 15 и повече години.

Почти всички големи пилоти в най-новата история на Формула 1 са губили по няколко сезона, защото са започвали кариерата си в малки отбори - Фернандо Алонсо в "Минарди", Кими Райконен и Фелипе Маса в "Заубер". Хамилтън влезе директно в болида на "Макларън" и като резултат можеше да спечели титлата още в дебютния си сезон. Мнозина са склонни да мислят, че това не е била просто годината на Хамилтън, а началото на ерата на Хамилтън.

Англичанинът потенциално няма причина да губи време. Той може да разчита на силен, добре финансиран и стабилен отбор, ръководен от неговия ментор Рон Денис. Съсобствениците от "Мерцедес" също виждат в негово лице не само един талантлив пилот, но и потенциален маркетингов инструмент. Може би по-голяма любов можеше да получи само, ако беше германец. Промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун харесва Хамилтън по сходни маркетингови причини.

Михаел Шумахер заяви, че няма основателна причина Хамилтън да не атакува рекорда му. Самият той също не е започнал от най-високото ниво, а в "Бенетон", където първата си титла печели през третия сезон. Когато през 1996 г. преминава във "Ферари", трябва да чака пет години, за да стане шампион. "Какъв финал. Никога не съм виждал нещо подобно, нито като състезател, нито като зрител. Може би единственото, което може да се каже, е, че това е съдба", заяви германският ас.

Самият Хамилтън засега отрича да е заинтересуван от подобряването на рекордите, но все пак си постави за цел да стане трикратен шампион. Така ще получи като подарък спортен автомобил "Макларън F1" на стойност 8 милиона долара като подарък от Денис и ще се изравни с притежателя на британския рекорд сър Джеки Стюарт. "Искам да му взема тази кола на Рон, ще работя много усилено, за да стигна до три титли", заяви Хамилтън. От този автомобил са построени само 64 броя и цената им расте с всяка година.

По отношение на постиженията на Шумахер обаче е по-скептичен: "Не планирам да стигам нито един от неговите рекорди. Харесва ми да съм в колата и да печеля. Това е страхотно усещане."

*от англ. Небето е пределът - популярен израз, когато става въпрос за неограничени възможности
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1848 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1663 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Код: "Зелена светлина"

Българските пилоти все по-смело поглеждат към елитните автомобилни шампионати

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10