Без паника
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Без паника

Без паника

Българският спорт може да загуби между 20 и 50 процента от спонсорските приходи

Елеонора ТАРАНДОВА
2937 прочитания

© shutterstock


Оправданията, че времената са тежки и има криза, са вечно актуални за българския спорт. Но без спонсори, само с парите от държавата няма да може да се справим, казва днес четирикратният олимпийски медалист Йордан Йовчев вече в качеството си на президент на федерацията по гимнастика. Заради кризата всички по-големи компании намалиха рекламните си бюджети, като първо орязаха спонсорските средства. Българският спорт, който и без това трудно се справяше в намирането на рекламодатели, може да загуби между 20 и 50 процента от рекламните си приходи. Там, където се сключват нови договори, те са краткотрайни - само за една година. Какво се случва в момента?

Годишно във федерациите постъпват около 20 млн. лв. от държавния спортен тотализатор и около 10 млн. от частния сектор под формата на спонсорство и реклама. Намирането на спонсори ще става все по-трудно и дори да се предлагат по-добри условия в сравнение с предни години, пак не се очаква да има кой знае колко желаещи, прогнозират експерти.

Футболът със скромни договори

Професионалната футболна лига вече загуби три свои партньора - TBI, "Еврофутбол" и "Загорка" чрез марката "Ариана". "Това са близо 50% от спонсорските постъпления, каза за "Капитал" президентът на лигата Валентин Михов. Не може да им се сърдим, че им е такава политиката. Останаха най-верните, като "Форд Мото-Пфое", бензиностанции "Еко", компанията за авточасти ТЕХ- КО и минерална вода КОМ. Въпреки, че нещата не се развиват така, както очаквахме, потенциал има. Телевизията вече излъчва по шест мача на седмица от българското първенство, така че с малко средства може да се постигне голям ефект за рекламодатели и спонсори."

Михов допълни, че има оферти от чужди компании и букмейкъри: "Досега сме спазвали лоялност да няма конкурентни компании и да не се създава конфликт на интереси, но оттук нататък ще пуснем и чужди фирми."

Неотдавна от спонсорския лист на БФС излезе Корпоративна търговска банка. През миналата година българският футбол заработи от договори доста скромната сума от 2.5 млн. лв. Тя беше обявена за рекордната, защото в предишните две години постъпленията са още по-ниски. С оглед на пазарната ситуация и нивото на футбола и при национален отбор, затънал в посредственост, тази сума е максимумът, който може да се получи в момента, каза за "Капитал" рекламният експерт и шеф на агенция "МАГ Адвъртайзинг" Красен Кралев.

Според бившия президент, спонсор и главен мениджър на "Черно море", таванът на този тип спонсорски проекти с футболния съюз е около 500 хил. лв. годишно. Толкова приблизително е договорът на "Глобул", който е един от общо седемте спонсора на БФС след оттеглянето на КТБ. Спадът на спонсорските постъпления беше овладян благодарение на маркетинговия партньор на БФС "Спортфайв", който осигури букмейкъра bet-at-home за спонсор.

"Като се има предвид представянето на националния отбор, възвращаемостта на спонсорите на тези проекти е много малка. Заради това очаквам компаниите, подкрепящи тима, да станат по-консервативни и да редуцират значително бюджетите. Договорите на "Глобул" и "Загорка" изтичат скоро. Те биха могли да запазят сумата, но логично е тя да бъде обвързана с евентуално класиране на отбора на световно първенство", допълни Кралев.

Миналия месец още един от сериозните спонсори на спорта, букмейкърска къща "Еврофутбол" обяви, че временно преустановява всякакви програми за сътрудничество. Компанията обясни, че преразглежда цялата си спонсорска стратегия в спорта. Това стана малко след като беше обявено как "Еврофутбол" ще подпише договор за сътрудничество с БФС за генерален спонсор на А и Б група, и че ще налее още близо 700 хиляди лева за нуждите на националните отбори по баскетбол, волейбол и баскетболния "Лукойл Академик". Заради финансовата криза се действа малко по-внимателно по отношение на спонсорството, като финалните решения ще бъдат обявени в края на март, обясниха за "Капитал" от офиса на "Еврофутбол". През 2008 г. букмейкърската компания е изразходвала общо 562 хил. лв. за спортни проекти и 709 хил. лв за социални.

Мобилните опаратори действат предпазливо

"Вивател" също се освободи от договора с ПФК ЦСКА, но се насочи към голфа. "Поради ограничените годишни бюджети, вероятно ще преосмислим някои от съществуващите партньорства, като разгледаме и възможни техни алтернативи", каза Милена Михайлова, директор PR и корпоративни комуникации в БТК. - Ще продължаваме да подкрепяме голфа като един спорт, който е перспективен за икономиката на България. На този терен срещаме и много важна публика, пред която можем да представим нашите услуги и нов корпоративен имидж."

От "Вивател" уточниха, че в момента подновяват партньорството си с Българската федерация по баскетбол и ще продължат да подкрепят националния отбор по волейбол, както и зимните спортове. От 2005 г. насам "Вивател" ежегодно инвестират в Българския ски пул и подобряването на условията в ски зоните - Банско и Витоша, и няма намерение да се отказва. Компанията обаче ще ревизира бюджетите си, в случай че създалата се обстановка налага подобни промени.

Другият мобилен оператор "М-Тел" излезе от тениса като генерален спонсор на федерацията, както това направи и датската пивоварна "Карлсберг". Загубихме близо 20% от спонсорските приходи, каза президентът на БФТ Стефан Цветков. Това става в период, когато тенисът в България печели все по-голяма популярност с успехите на Григор Димитров и отбора за купа "Дейвис". Федерацията успя да запази договора за сътрудничество с френската банка "БНП Париба", която е най-големият спонсор в световния тенис, както и с автомобилния гигант "Тойота", а от миналия месец добави в листата бутилиращата компания "Девин".

"М-Тел" отряза парите не само на тениса, но намали и сумата по договора с ПФК "Левски", по който отборът получаваше близо 1.5 млн. лева годишно. "За бюджета ще бъдем адекватни на икономическата ситуация, изясни директорът на Маркетинг комуникации в "М-Тел" Герасим Славов. Макар и с редуцирани средства компанията запазва генералното си спонсорство на "Левски" и не са отказва от подкрепата на претендента за Световната шахматна корона Веселин Топалов, плувеца Петър Стойчев, световната шампионка по борба Станка Златева. Ще продължи и поддръжката на "М-Тел рали тим" с Ясен Попов и Никола Попов, както и на турнирите "М-Тел мастърс" по шахмат и "М-Тел Бийч мастърс" по плажен волейбол.

Единствен "Глобул" от мобилните оператори засега не предвижда намаляване на инвестициите в българския спорт. "Не се отказваме от нито едно наше начинание в тази област. Оставаме генерален спонсор на Българския национален отбор по футбол, както подкрепяме и професионален футболен клуб "Литекс", с чието партньорството успешно рекламираме бранда ни за предплатени услуги b-connect, каза за "Капитал" Галина Чулева, директор "Корпоративен маркетинг". Спонсорските ни решения са дълготрайни и се основават на прецизна оценка на възможностите, които предоставят спортните спонсорства и ценностната им идентичност с нашия бранд."

В последните години Корпоративна търговска банка беше особено активна като традиционен спонсор на българския спорт, но тази политика, изглежда, се променя. КТБ все още няма яснота кои от договорите с федерациите ще бъдат продължени и през 2009 г. Това зависи от конкретните договорености, които ще бъдат постигнати, каза Илиан Зафиров, изпълнителен директор на КТБ. "Политиката на спонсорство на КТБ ще пренасочвана от директно финансиране на федерации към премиране на отделни шампиони. Със сигурност инициативата "Голям чек" ще бъде продължена, като премиите на българските златни медалисти на световни и европейски първенства са удвоени и са съответно 20 000 лв. и 10 000 лв.", каза той. Като се има предвид ниската степен на постижения в българския спорт, показани на последната олимпиада в Пекин, банката едва ли ще се охарчи кой знае колко за премии на спортисти. Миналата година са раздадени 80 хил. лв., като 50 хил. взе единствената олимпийска шампионка от Пекин Румяна Нейкова.

Порочният кръг

Следващите две години ще бъдат много тежки и за спорта, прогнозира Красен Кралев, визирайки, че дори и един от най-щедрите спомоществователи от години, Гриша Ганчев, също спря паричния поток към всички спортове с изключение на футбола, спонсорирани от "Литекс". Според него българският спорт е попаднал в порочен кръг. "След като държавата не отделя достатъчно средства, няма резултати и следва отдръпване на спонсорите, които искат да се асоциират с успешни проекти в спорта. Освен това няма интерес от страна на телевизионните зрители. Проектите, които са свързани със спонсорството, са пряко зависими от рейтинга на телевизионните предавания, отразяващи спортните състезания. Ако не се промени системата на финансиране на спорта и не се увеличат средствата от държавата за бази и подготовка, няма шанс да се излезе от този порочен кръг, дори и след кризата", обяснява Кралев.

Оптимистичното е, че въпреки сложната обстановка в спонсоркия пазар се включват нови играчи. През февруари застрахователно дружество "Булинс" даде финансов гръб на Българска федерация по борба. Това е най-успешният спорт през последните години. "Причините за това са съвсем прагматични. Ние сме местна марка, а в условията на глобалната финансова криза големите брандове загубиха блясъка си - има застрахователни компании, които получават държавна подкрепа, други фалират, докато при "Булинс" нещата не стоят така", заяви изпълнителният директор на дружеството доц. Стоян Проданов.

Миналата седмица новият собственик на зала "Универсиада", който придоби държавния имот след поредица от добре дирижирани сделки, "Велдер груп" спаси от фалит баскетболния "Левски", като подписа рекламен договор с клуба. С това поне заплатите на играчите ще са гарантирани за година, а на фланелките на тима за пръв път от пет години насам ще има лого на спонсор.

Оправданията, че времената са тежки и има криза, са вечно актуални за българския спорт. Но без спонсори, само с парите от държавата няма да може да се справим, казва днес четирикратният олимпийски медалист Йордан Йовчев вече в качеството си на президент на федерацията по гимнастика. Заради кризата всички по-големи компании намалиха рекламните си бюджети, като първо орязаха спонсорските средства. Българският спорт, който и без това трудно се справяше в намирането на рекламодатели, може да загуби между 20 и 50 процента от рекламните си приходи. Там, където се сключват нови договори, те са краткотрайни - само за една година. Какво се случва в момента?

Годишно във федерациите постъпват около 20 млн. лв. от държавния спортен тотализатор и около 10 млн. от частния сектор под формата на спонсорство и реклама. Намирането на спонсори ще става все по-трудно и дори да се предлагат по-добри условия в сравнение с предни години, пак не се очаква да има кой знае колко желаещи, прогнозират експерти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.