Белия слон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Белия слон

Белия слон

Формула 1 в България може да се окаже от онези скъпоструващи и често ненужни проекти

Мирослав Стоев, Георги Филипов
5233 прочитания

© Ася Колева


Грандоманщината е типична за балканските народи. И не само. Но българската в бъдеще време е пословична. След шумния провал на кандидатурата на България за домакин на зимни олимпийски игри сега на преден план излезе да се кандидатства за Формула 1.

Според президента на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов, който движи проекта за домакинство на Гран при, договорът, за който се говори от година, е много близо. От няколко месеца процедурата е в етап и "до седмица ще стане ясно дали ще го има".

Според последните планове този уикенд на Гран при на Германия на пистата "Нюрбургринг" трябва да се подпише договор с промотъра на F1 Бърни Екълстоун. "Контрактът вече е одобрен от Международната автомобилна федерация (ФИА) и промотърската компания на Екълстоун ФОМ. Договорът е за домакинство от 2011 до 2015 г. с опция за продължаването му до 2020 г.", обяви гръмко Николов.

Според него забавянето на контракта се дължи на тежкия развод на Екълстоун и проблемите между организаторите на Формула 1 и отборите. Наблюдатели на Формула 1 в България обаче коментират, че вероятно става въпрос за предварителен договор, в който ще има множество условия. Особено при липсата на нищо налично, най-вече трасе.

Първоначално Богдан Николов заяви, че не една "може да построим две писти" за моторни състезания, тъй като вече има договор с промотърската компания "Дорна спортс" за домакинство на кръг от световния шампионат по мотоциклетизъм. Имало и два варианта за мястото, като крайният избор за конфигурацията на пистата и плана за останалата част от проекта трябваше да бъдат готови до 10 април и строежът да започне веднага.

Само че досега не е направена нито една копка по трасето за мотоциклетизъм, където сроковете наистина започват да притискат организатора. Съоръжението трябва да е готово до 31 януари 2011 г. Впоследствие обаче започна да се "изчаква договорът за Формула 1", за да стане ясно къде и колко писти ще се строят.

През изминалата седмица въпросът с трасето започна да придобива по-реални измерения. То ще е едно, ако го има, и няма да е в Плевен, а по-вероятно край Варна. В началото от предизборни или други причини се лансираше версията, че пистата лесно може да стане в Долна Митрополия. Само че там няма нито летище, нито инфраструктура, нито хотели.

После Богдан Николов смени курса към морето и обяви, че има договорка с община Варна да участва в проекта.

Директорът на общинската дирекция "Спорт и младежки дейности" Калинка Попстефанова заяви за "Капитал", че не знае нищо. Според нея в общината няма терен от около 300 дка, който да бъде предоставен за изграждане на трасето. Нито пък е започнала процедура да се търси такъв терен. Преди време израелска компания се интересуваше от терен от 1000 дка в съседната община Аксаково именно с цел да строи писта.

Кой ще плаща

Все още неясен остава въпросът кой ще даде средствата за строежа на пистата.

"Имаме финансирането и веднага след като решим къде ще е трасето, трябва да започне строежът, защото иначе може да не успеем навреме", заяви преди време бившият вътрешен министър Румен Петков, който е председател на организационния комитет на Гран при на България.

Парите били осигурени изцяло от частни спонсори. "Дори трябваше да върнем някои от желаещите. Всички искат да участват, защото възвращаемостта дори само от билети е огромна", е пресметнал Николов, но пък не каза кой точно са инвеститорите.

Той добави само, че съоръжението може да бъде изпълнено и без финансова помощ от правителството. Преди време Сергей Станишев даде държавни гаранции за проекта на Николов, но следващият кабинет едва ли ще го подкрепи. Правителството вече веднъж финансира проект на федерацията по мотоциклетизъм, като отпусна 4 млн. лева от държавния излишък за изграждането на мотополигон "Долна Митрополия".

Цената на трасето

Практиката показва, че строежът на подобно съоръжение е не скъпа, а много скъпа инвестиция, каквато в последните години си позволяват предимно държави от Близкия и Средния изток. Обикновено условието на Бърни Екълстоун е трасето да се проектира от Херман Тилке, а строителството да се извършва от негови компании. Цените в този случай ще са доста надути и ще са от порядъка на не по-малко от 100 милиона евро. Николов заяви за "Капитал", че е постигнал договорка с хората на Екълстоун да избегне тази скъпа процедура и да си намери алтернативни проектанти и български изпълнители на строежа.

"Условно, ако приемем, че един километър магистрала струва 1 милион евро, една писта от около 5-6 километра ще е около 5-6 милиона евро. Допълнително трябва да се калкулират строежът на заобикалящата инфраструктура като боксове, пресцентър и т.н. Но имаме вариант това да излезе много по-евтино", коментира Николов.

Възвращаемост

Един от големите въпроси е как ще се изплаща тази инвестиция. Николов планира освен Формула 1 и MotoGP да докара още състезания от мотоциклетните серии "Супербайк", както и от автомобилните GT серии: "Марката на една писта са Формула 1 и МotoGP. След това всички сами идват на нея. Личният съветник на Екълстоун Андреас Маес разработи бизнес план, според който натовареността на пистата ще бъде между 280 и 310 дни в годината."

Заетостта на пистата обаче е само едната страна на проблема. Другата са самите разходи около организацията на стартовете. В последните години Екълстоун иска такса от новите организатори на Гран при между 20 и 23 милиона евро, които по някакъв начин трябва да се покрият. Единият вариант е от билети, които за Формула 1 са средно по 300 евро.

Въпреки че организират старт във Формула 1 на всеки две години, пистите "Нюрбургринг" и "Хокенхайм" в Германия имат проблем със събирането на тази такса. Наскоро провинция Баден-Вюртемберг отказа да предостави финансова помощ на "Хокенхаймринг", за да може пистата да погаси част от загубите си в размер на 5.3 млн. евро,. Харесваната от пилотите писта - португалската "Алгарве", не може да се пребори за домакинство на Формула 1 по същата причина. Местните власти отказаха да й помогнат финансово. На този тревожен фон в някои от най-богатите и популярни трасета Гран при на България във Формула 1 без държавна помощ изглежда още по-екзотично.

Ако все пак договорът с Формула 1 се случи - това ще изисква мобилизацията на огромен финансов ресурс с неясна възвращаемост и икономическа обосновка. Но засега повече прилича на пиар акция, около която могат да се случат много други неща, но не и организацията на състезание от Формула 1.

Грандоманщината е типична за балканските народи. И не само. Но българската в бъдеще време е пословична. След шумния провал на кандидатурата на България за домакин на зимни олимпийски игри сега на преден план излезе да се кандидатства за Формула 1.

Според президента на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов, който движи проекта за домакинство на Гран при, договорът, за който се говори от година, е много близо. От няколко месеца процедурата е в етап и "до седмица ще стане ясно дали ще го има".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    opinionated

    "Личният съветник на Екълстоун Андреас Маес разработи бизнес план, според който натовареността на пистата ще бъде между 280 и 310 дни в годината."

    а в турция пистата се използва за 1 състезание.
    все пак успех!

  • 2
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо

    Как се взима състезание за Ф1 без никакъв опит и подготовка от по-ниските лиги (Ф2 и т.н.)?

    Сигурен съм, че в едно такова състезание има 1 000 неща, които да се объркат. Иначе, ако някой иска да си купи състезание в България със собствени средства, аз много ще се радвам! Само не знам какъв е личният интерес на организатора.

  • 3
    Avatar :-|
    анонимен

    по света вече се отказват, ние тепърва ще се набутваме, ясно е г-н Румен Петков няма да извади пари от своя джоб, а ще се опита да набута държавата и природата, ще му разрешим ли този път

  • 4
    Avatar :-|
    Възмутен

    Лесно се правят скъпи проекти с държавни гаранции. Защо не обявят имената на частните спонсори и кой с колко пари участва? Освен това е нереално да се построи пистата и инфраструктурата с 5-6 милиона. Освен това, защо докато всички други се отказват, ние се набутваме. Защото това е най-добрият начин за Петков и Станишев да успяват да крадат и без да са на власт.

  • 5
    100jan avatar :-|
    100jan

    "Капитал", за тази статия други източници освен Богдан Николов нямате ли? Защо се връзвате на тази партенка, при това спусната от приятелите на "Запалката"?

    Хубаво направихте, когато експресно проверихте изчепката на ББ за еврофондовете. А на този хубостник приказките няма ли да ги проверите?

  • 6
    Avatar :-|
    ха!

    Споменавате пистите Фуджи и Нюрбургринг, само че в Япония/Германия/Испания има страшно много писти (в Испания са над 7-8), и на тях не се провежда едновременно MotoGP и F1 - и там изплащането на инвестицията е страшно трудно. При нас едновременно провеждане на MotoGP/F1 ще помогне много силно на пистата. В Турция от началото се знаеше, че нямат бъдеще защото там въобще не се интересуват от такива неща.

    Изграждането на писта е скъпо, защото всички страни строиха писти проектирани от Хилке, строени от близки до него компании, които оскъпяват нещата. До колкото знам от медиите пистата за MotoGP в България е от испански архитект, ще се строи от фирма с опит в магистралното строителство, което ще направи проекта много по-евтин. С тази криза от ФИА/Ф1 биха се съгласили и на подобен вариант.

    Проекта е частен, нека да им пожелаем успех. При едновременно провеждане на MotoGP и F1 + други по-малки серии Супербайк/GP2/Formula3/FormulaBMW-Renault/туристически серии и т.н. + тест драйв на леки автомобили (може и бъдещия китайски завод в Ловеч да се присъедини) мисля че пистата може да има успех. След като държавата няма да участва сериозно в проекта нека им пожелаем успех и да видим, какво ще постигнат.

  • 7
    Avatar :-|
    Бонго

    Има и така наречените track days. Плащаш си вход и даваш газ, вместо да трепеш народа по пътищата...

  • 8
    Avatar :-|
    Пешо

    "на гол тумбак чифте пищови."

  • 9
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    кой па вече гое грижа за туй тъпо шоо...

  • 10
    topsy avatar :-P
    ЙЪН РАЙТ

    ТОВА Е НАЙ-ГОЛЯМАТА СМЕШКА,КОЯТО СКОРО СЪМ ЧУВАЛ!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK