С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 10 юли 2009, 14:59, 5073 прочитания

Белия слон

Формула 1 в България може да се окаже от онези скъпоструващи и често ненужни проекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Грандоманщината е типична за балканските народи. И не само. Но българската в бъдеще време е пословична. След шумния провал на кандидатурата на България за домакин на зимни олимпийски игри сега на преден план излезе да се кандидатства за Формула 1.

Според президента на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов, който движи проекта за домакинство на Гран при, договорът, за който се говори от година,  е много близо. От няколко месеца процедурата е в етап и "до седмица ще стане ясно дали ще го има".


Според последните планове този уикенд на Гран при на Германия на пистата "Нюрбургринг" трябва да се подпише договор с промотъра на F1 Бърни Екълстоун. "Контрактът вече е одобрен от Международната автомобилна федерация (ФИА) и промотърската компания на Екълстоун ФОМ. Договорът е за домакинство от 2011 до 2015 г. с опция за продължаването му до 2020 г.", обяви гръмко Николов.
Според него забавянето на контракта се дължи на тежкия развод на Екълстоун и проблемите между организаторите на Формула 1 и отборите. Наблюдатели на Формула 1 в България обаче коментират, че вероятно става въпрос за предварителен договор, в който ще има множество условия. Особено при липсата на нищо налично, най-вече трасе.

Първоначално Богдан Николов заяви, че не една "може да построим две писти" за моторни състезания, тъй като вече има договор с промотърската компания "Дорна спортс" за домакинство на кръг от световния шампионат по мотоциклетизъм. Имало и два варианта за мястото, като крайният избор за конфигурацията на пистата и плана за останалата част от проекта трябваше да бъдат готови до 10 април и строежът да започне веднага.

Само че досега не е направена нито една копка по трасето за мотоциклетизъм, където сроковете наистина започват да притискат организатора. Съоръжението трябва да е готово до 31 януари 2011 г. Впоследствие обаче започна да се "изчаква договорът за Формула 1", за да стане ясно къде и колко писти ще се строят.



През изминалата седмица въпросът с трасето започна да придобива по-реални измерения. То ще е едно, ако го има, и няма да е в Плевен, а по-вероятно край Варна. В началото от предизборни или други причини се лансираше версията, че пистата лесно може да стане в Долна Митрополия. Само че там няма нито летище, нито инфраструктура, нито хотели.
После Богдан Николов смени курса към морето и обяви, че има договорка с община Варна да участва в проекта.  

Директорът на общинската дирекция "Спорт и младежки дейности" Калинка Попстефанова заяви за "Капитал", че не знае нищо. Според нея в общината няма терен от около 300 дка, който да бъде предоставен за изграждане на трасето. Нито пък е започнала процедура да се търси такъв терен. Преди време израелска компания се интересуваше от терен от 1000 дка в съседната община Аксаково именно с цел да строи писта.

Кой ще плаща

Все още неясен остава въпросът кой ще даде средствата за строежа на пистата.

"Имаме финансирането и веднага след като решим къде ще е трасето, трябва да започне строежът, защото иначе може да не успеем навреме", заяви преди време бившият вътрешен министър Румен Петков, който е председател на организационния комитет на Гран при на България.
Парите били осигурени изцяло от частни спонсори. "Дори трябваше да върнем някои от желаещите. Всички искат да участват, защото възвращаемостта дори само от билети е огромна", е пресметнал Николов, но пък не каза кой точно са инвеститорите.

Той добави само, че съоръжението може да бъде изпълнено и без финансова помощ от правителството. Преди време Сергей Станишев даде държавни гаранции за проекта на Николов, но следващият кабинет едва ли ще го подкрепи. Правителството вече веднъж финансира проект на федерацията по мотоциклетизъм, като отпусна 4 млн. лева от държавния излишък за изграждането на  мотополигон "Долна Митрополия".

Цената на трасето

Практиката показва, че строежът на подобно съоръжение е не скъпа, а много скъпа инвестиция, каквато в последните години си позволяват предимно държави от Близкия и Средния изток. Обикновено условието на Бърни Екълстоун е трасето да се проектира от Херман Тилке, а строителството да се извършва от негови компании. Цените в този случай ще са доста надути и ще са от порядъка на не по-малко от 100 милиона евро. Николов заяви за "Капитал", че е постигнал договорка с хората на Екълстоун да избегне тази скъпа процедура и да си намери алтернативни проектанти и български изпълнители на строежа.

"Условно, ако приемем, че един километър магистрала струва 1 милион евро, една писта от около 5-6 километра ще е около 5-6 милиона евро. Допълнително трябва да се калкулират строежът на заобикалящата инфраструктура като боксове, пресцентър и т.н. Но имаме вариант това да излезе много по-евтино", коментира Николов.

Възвращаемост

Един от големите въпроси е как ще се изплаща тази инвестиция. Николов планира освен Формула 1 и MotoGP да докара още състезания от мотоциклетните серии "Супербайк", както и от автомобилните GT серии: "Марката на една писта са Формула 1 и МotoGP. След това всички сами идват на нея. Личният съветник на Екълстоун Андреас Маес разработи бизнес план, според който натовареността на пистата ще бъде между 280 и 310 дни в годината."

Заетостта на пистата обаче е само едната страна на проблема.  Другата са самите разходи около организацията на стартовете. В последните години Екълстоун иска такса от новите организатори на Гран при между 20 и 23 милиона евро, които по някакъв начин трябва да се покрият. Единият вариант е от билети, които за Формула 1 са средно по 300 евро.
Въпреки че организират старт във Формула 1 на всеки две години,  пистите "Нюрбургринг" и "Хокенхайм" в Германия имат проблем със събирането на тази такса. Наскоро провинция Баден-Вюртемберг отказа да предостави финансова помощ на "Хокенхаймринг", за да може пистата да погаси част от загубите си в размер на 5.3 млн. евро,. Харесваната от пилотите писта - португалската "Алгарве", не може да се пребори за домакинство на Формула 1 по същата причина. Местните власти отказаха да й помогнат финансово. На този тревожен фон в някои от най-богатите и популярни трасета Гран при на България във Формула 1 без държавна помощ изглежда още по-екзотично.
Дори концепцията с изнасянето на Формула 1 към печелившите пазари в Азия започна да се пропуква. Преди дни притежаваната от "Тойота" "Фуджи интернешънъл спийдуей" предаде правата си за домакинство на Гран при на Япония във Формула 1 само три години след като обяви, че ще го приеме. В Китай местните медии изчислиха очакваните загуби от 7-годишния договор на страната за домакинство на Формула 1 на цели 731.7 млн. долара. Възможността струващата 350 млн. долара писта в Шанхай да се превърне в бял слон - нарицателно, използвано за скъпоструващи и често ненужни проекти, ще бъде изключително неудобна за местните власти. Двестате хиляди седящи места на трасето никога не са били запълвани, а на дъждовното състезание през април по трибуните имаше едва 80 хил. зрители.

Тазгодишното състезание в Турция беше наблюдавано на живо от едва 30-ина хил. души. За да избегнат конфузната ситуация, организаторите покриха останалите 120 хил. празни места по трибуните на "Истанбул парк" с платнища. "Страхуваме се, че 2011 г. може да бъде последната на Формула 1 в Турция, коментира шефът на пистата Чан Джуклу за интернет страницата на вестник "Заман". - Има сериозна конкуренция от страни като ЮАР, Русия, България и Южна Корея", добави той.

Именно България е сочена като най-вероятният заместник на турското Гран при като домакин на Формула 1 в Източна Европа от 2011 г. След Истанбул най-близката надпревара в региона е Унгария, но страната все още не е подновила договора си.

Съществува друг обективен проблем, за който малко се говори. Кой ще дойде да кара в България? Като пазар и като организатор страната ни няма добро автомобилно реноме, въпреки че организира състезание с 40-годишна история с традиционно добри оценки в еврошампионата. В последните две години, в които рали "България" кандидатства за влизане в календара на световния рали шампионат, от "Ситроен" вече два пъти обявиха, че не искат да карат тук.

Ако все пак договорът с Формула 1 се случи - това ще изисква мобилизацията на огромен финансов ресурс с неясна възвращаемост и икономическа обосновка. Но засега повече прилича на пиар акция, около която могат да се случат много други неща, но не и организацията на състезание от Формула 1.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1846 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1663 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Дойде му времето

Групите на европейските турнири станаха по-достъпни, а бонусите по-големи

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10