С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 2 окт 2009, 15:38, 8471 прочитания

Уроци по голф

Спонсорските турнири повишават новото на голфърите и разширяват бутиковата общност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Четири години тренировки, сериозен доход, бизнес, който гарантира свободно време, и много желание са били необходими на Емил Марков да стане българския голф-играч с най-нисък  хендикап - 4. Хенди...какво?  Хендикап е личен коефициент за аматьори, изчислен според техните постижения, степен на голф  умения, при който от даден кредит точки се приспада съответен брой удари от реално направените. Когато играта се подобрява, този коефициент пада.

Емил Марков стъпва за пръв път на голф игрище "Ер София" в Ихтиман през 2004 г., две години по-късно вече записва участие в първия си турнир, а миналия уикенд добави 30-та си титла във витрината от турнира "Виваком". "Уроци не съм вземал, гледах турнири по телевизията, в интернет, четох книжки и вложих много упоритост и постоянство в практика. Участвах на десетки турнири в страната", обяснява успеха си бизнесменът.


Всяка година той плаща по 3800 лв. за членство в голф клуб, като е пресметнал, че така му излиза много по-евтино, отколкото такса по 125 лв. за игра. А и участието в клубните турнири му излиза само по 20 лв., докато външни играчи плащат по 90 лв.

Турнири за аматьори

Според голфърите клубният живот се развива благодарение на множеството спонсорски турнири, организирани от компании от банковия, автомобилния, телекомуникационния, застрахователния и алкохолния сектор, които намериха своята таргет група на голф игрищата. Това даде възможност на самите играчи да се усъвършенстват, като свалят своите хендикапи, и да разширят бутиковата си общност.

Няма как да се изведе точна статистика на играещите този спорт в страната. В турнирите участват между 70 и 150 души с хендикап. Поне 20% от тях са чужденци на работа в България. Но тези, които не се достигнали ниво да играят по турнири или нямат амбиции да се състезават официално, са с пъти повече. В България голфърите се състезават  в три дивизии, разпределени в зависимост от хендикапи 0-14, 15-28 и жени 0-36.



Почти всяка седмица има турнири на някое от четирите игрища в страната. Понякога се случва да се провеждат два турнира на две различни места. В момента турнири може да се играят на игрищата "Св. София" в Равно поле, "Лайтхауз" и "Блексийрама" край Балчик и "Пирин голф клуб" в Разлог. Голф игрището "Ер София" не е в календара, тъй като отказа членство в Българската голф асоциация с президент Красимир Гергов.  

Голф сезон 2009 беше открит с двудневния турнир "Пиреос феърплей" на  игрище "Света София", спонсориран от банка "Пиреос". Миналата седмица "Виваком" ознаменува обединяването на услугите и екипите на БТК и "Вивател" и също нае Равно поле. По същото време винарска изба "Катаржина Естейт" избра да проведе първия си голф турнир - "Катаржина Естейт Гранд Ам" на "Пирин голф клуб". Този уикенд игрището в Разлог отново е домакин на четвъртото национално голф първенство, организирано от Българската голф асоциация заедно с официалния спонсор - телекомуникационната компания "М-Тел".
Формално броят на провежданите турнири непрекъснато расте, и то най-вече през последните две години. Това става, естествено, за сметка на самите клубове, които трябва да оправдават своето съществуване и да намират поле за изява на своите членове, от които събират членски внос и такси за турнири.

"Спонсорските турнири са най-хубавите за нас, защото са организирани много професионално, участват много чужденци с добри умения,  наградният фонд е добър и животът на 19 дупка кипи", разказва Емил Марков.
Въпреки че размерът на наградите е лимитиран от правилника за аматьорския статут, турнирите са се превърнали в нещо средно между промоционални събития и спортни състезания. Затова се предлагат всякакви екстри като в бинго зала. На турнира "Мерцедес бенц оупън" например беше обявен за награда нов Mercedes-Benz E-Class за играч, който успее да вкара с един удар осма дупка. Подобна награда - чисто нов BMW кабриолет, имаше и по време на първия международен голф турнир за професионалисти и аматьори през юли. В него участваха голфъри от Австрия, Англия, Германия, Гърция, Ирландия, Румъния, Словения, Хърватия, Шотландия, като най-добре представилият се професионалист Нийл Чийтам си тръгна с 2450 евро, а тримата аматьори, спечелили първо място, получиха самолетни билети до всяка дестинация в Европа и по 300 евро.

С натрупване на опит и самочувствие българските аматьори излязоха и на международни турнири в чужбина. "Проблемът е, че повечето турнири изискват определено ниво на хендикапа и за да могат нашите състезатели да участват, техните хендикапи се натискат изкуствено надолу. В резултат те играят срещу много сериозна конкуренция и се класират слабо. Това е нормално и в момента не можем да имаме други претенции. Най-добрият голфър при жените Илиана Неделчева обаче членува в турски клуб и навън не играе с българския си коефициент, защото иначе няма да може да се класира по-напред от втората половина на таблицата", смята д-р Стоян Димитров, автор на книгата "Голфът" и единственият българин, завършил голф академия в Сан Диего, Калифорния.

За да получи един голфър хендикап и съответно да участва в състезания, трябва да членува в клуб. Тази година клубната такса в "Св. София" е 3800 лв., т.е. значително по-висока спрямо предишната година. "Оправданието е, че имало и спа център, разбирай басейн с масажистка. Ами ако утре решат да включат и парашутни скокове като допълнителна дейност, колко ще стане таксата? В "Лайтхауз" пък трябвало да си купиш къща, за да членуваш в клуба ", разказва друг играч аматьор.

Преплитане на интереси

Спонсорските турнири обаче невинаги имат условие играчите да притежават хендикап. Добрите мениджъри по света отдавна са открили, че голфът продава, и знаят как с един перфектно организиран турнир могат да установят по-близки отношения със своите клиенти. Проучили са, че играта е разпространена сред пет процента от богатите хора в страната.
Турнирите, спонсорирани от ком пании, са част от отдавна установени международни вериги - "Волво мастарс", "Мерцедес", "Стела Артоа","Лексус, "Чивас регал" - и се финансират от рекламните бюджети на съответните компании майки. Инвестицията за един турнир в България е от 15 000 до 25 000 лв.

Тези компании навлизат в голфа чрез събитията, които организират, и така допълнително получат по-широко медийно присъствие на телевизионния и медийния пазар под формата на репортаж в спортната емисия и статии в подходящите списания. Клубните членове, които, вярвайки, че са станали играчи, също искрено се надяват да ги покажат по телевизията в 20.30 ч. "Голфърите са добри посланици на марката", смята изпълнителният директор на "Белведере" и "Катаржина" Николай Далаков. Самият той участва в турнири и има амбиция да направи "Катаржина Естейт Гранд Ам" традиционен.

Самите клубовете също са много активни в борбата за спонсорски турнири, защото това осигурява заетост на техните игрища.
Представете си, че тази седмица има турнир на игрищата край Балчик. Трябва да се отиде още в петък, защото състезанията са в събота и неделя. Това означава поне две нощувки и пет хранения, плюс таксата за участие и сметката отива към 1000 лв. Ако участниците са 70, както е обикновено, това прави 70 000 лв. печалба  за собствениците на игрищата, които са и собственици на хотела, ресторанта, клуба и т.н.

"Клиентите на компаниите са и наша таргет група и така нещата се затварят. Т.е. отварят се за по-широк кръг хора. Този сезон беше първият на "Пирин голф клуб". Преди осем месеца тук нямаше никой, а сега сме се заели да правим Про-ам турнир с 50 000 евро награден фонд", каза Николай Станев, мениджър на игрището в Разлог, където това лято прие 18 турнира.

Грешки на разтежа

Както стана ясно, за да качи нивото, голфърът трябва да направи сериозна инвестиция в развитието си. Парадоксалното обаче е, че в България членските карти, таксите за игра и уроците стават все по-скъпи. В цял свят цените пада, а тук растат. Защо? "Защото идеята не е да се масовизира голфът като игра, а да се продават къщи. Никой от собствениците на терени няма интерес от масовизирането на голфа, а от увеличаването на продажбите на къщи. Нищо друго!", коментират голфъри.

Освен това растат цените и на уроците. Емил Марков например се е отказал да взема уроци: "Таксите са много скъпи, по 90 лв. на час и се водят само от чужденци. Ако не знаеш английски, трябва и преводач. Мисля, че и българи вече може да я вършат тази работа доста добре."

За високите такси на голф инструкторите има и друга причина - някои от собствениците не им плащат заплати, а ги оставят само на приходите от уроци. Проблемът е и това, че няма квалифицирани преподаватели българи. "Станахме за смях, смята бившият неврохирург д-р Димитров. Тази година се съгласих да водя програмата по голф на НСА, защото чужденец без висше образование не може да преподава в българско висше спортно училище. Да оставим настрана, че т.нар. голф професионалисти, които чрез лицето Сет Ундърууд държат пазара в България, нямат никаква професионална квалификация или специализирано образование. Представете си - не се яви нито един кандидат."

Излиза, че щом липсва интерес от страна на български инструктори, няма да има конкуренция. Така цените на уроците по голф ще запазят високи стойности, а броят на голфърите в България няма да нарасне скоро .
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как НБА поиска да е спорт №1 1 Как НБА поиска да е спорт №1

Баскетболната лига е по-динамична отвсякога, навлиза в нови територии, разширява влиянието си в световен мащаб и експериментира с всичко

9 ное 2018, 17694 прочитания

УЕФА се изправя срещу ФИФА заради желанието за създаването нови турнири УЕФА се изправя срещу ФИФА заради желанието за създаването нови турнири

Разговорите са свързани с идеи на ФИФА за нови турнири

3 ное 2018, 2843 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Месецът на синята мъгла

Тодор Батков вече няма правилни решения за "Левски"

Първото поражение на Макрон

Протестът на Жълтите жилетки и обещаните отстъпки спъват сериозно претенциите на Макрон за реформи на Европа

Най-голямата слънчева сделка

Samsung продава седемте си соларни парка в България на германския фонд KGAL и чешката Micronix за около 80 млн. евро

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Европа над всичко

Защо писателят и философ Робeрт Менасе продължава да гледа с надежда към Европейския съюз

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.12.2018 Прочетете