Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 ное 2010, 15:59, 3990 прочитания

На крилете на успеха

"Ред бул" изстреля Себастиан Фетел на върха във Формула 1 със собствен стил

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато Себастиан Фетел плачеше неудържимо в каската си, пресичайки финала в последното състезание за годината във Формула 1, в пресцентъра на пистата "Яс Марина" край Абу Даби избухнаха мощни аплодисменти.

Не всички бяха особено щастливи от успеха на германеца, но нямаше как да не признаят изключителното постижение на това 23-годишно момче. То тъкмо се превръщаше в най-младия световен шампион в 60-годишната история на този спорт. След мъничко Себ, който все още предпочита подсладеното мляко пред всяка друга напитка, се качи за първата си шампионска пресконференция.


Сълзите продължаваха да се появяват в очите му. Уж не знаеше какво да каже, а след това отговаряше по 10-12 минути на въпрос! Емоцията напълно го завладя отново час по-късно, когато заедно с хората от "Ред бул" започна да се облива с шампанско в бокса.

Класика и стил


Победените му съперници Фернандо Алонсо, Люис Хамилтън, Дженсън Бътън и Михаел Шумахер го поздравиха и се прибраха при екипите си. Преоблякоха се и се появиха пак пред микрофоните, за да повторят почти единодушно, че спечелването на титлата от Фетел и "Ред бул" е било справедливо, че Себастиан всъщност е бил най-бързият пилот през целия сезон, с най-бързата кола и след 10 първи позиции на старта в отделните състезания това бил най-логичният резултат.

Алонсо, когото почти всички смятаха за фаворит преди финала, призна, че тимът му направи грешка в тактиката на решителното състезание. Освен това призна, че "Ферари" реално беше третата по бързина кола в голяма част от първенството и че по чудо стигна до битката за титлата в последното състезание. В "Макларън" също бяха категорични, че след последните промени в болида за финала отново съперниците им ги превъзхождаха. Във всички коментари прозираше една идея – превъзходството на колите на "Ред бул рейсинг" в един от най-оспорваните сезони. Отборът всъщност стана шампион при конструкторите още в предишното състезание в Бразилия. В падока (зоната, където се намират камионите на отборите) всички бяха наясно през цялата година, че RB6 e най-добрата кола.



Това превъзходство в техниката само по себе си е феномен. Когато преди шест години създателят на енергийната напитка Дитрих Матешиц купи "Ягуар" и му даде името на своята компания, хората в падока се радваха, че е запазен един участник, че идва нов глобален спонсор, със сериозни средства и усет към купона.

После "Ред бул" взе и закъсалия тим на "Минарди" и го прекръсти на "Торо росо". Всички бяха още по-доволни - на пистата се появи невиждан дотогава моторхоум (суперлуксозният камион-каравана за разпускане) за двата екипа, в който денонощно тече приятна музика и се сервират най-изисканите ястия от топ готвачите, които Матешиц изпращаше от прочутия си ресторант "Хангар 7" в Залцбург. Виното никога не свършваше, нито бирата, а атмосферата беше невероятна.

Новият вятър беше много приятен и освежи целия спорт, но малцина вярваха, че на пистата нещо кой знае какво ще се промени. В екипите в Англия и Италия не бяха изсипани и колосалните средства, които наляха "Тойота" и БМВ в своите тимове. Постепенно обаче започна да се вижда, че стилът на Матешиц работи и на пистата.

"Хората в началото не ни възприемаха сериозно заради по-отворения ни, жизнен стил. Но по принцип трябва да си поставяш агресивни цели, за да вървиш напред. А пък ние от самото начало имахме ясен петгодишен план, като това винаги е било част от него. Освен това се справихме толкова добре, че на практика демонстрираме как е възможно един независим отбор да се бори с тимове от ранга на "Ферари" и "Макларън". Просто ако се позиционираш достатъчно кадърно, разполагаш с правилните пилоти и хора в тима, тогава според мен постигаш онова, на което ние се радваме през последните два сезона", коментира шефът на "Ред бул" Кристиан Хорнер за "Club S1" през септември на "Монца".

Успехът зад кулисите

Същият този млад (понастоящем на 36 години) и доста умен Кристиан Хорнер привлече за главен конструктор прочутия Ейдриан Нюи. Даде му свободата, за която Нюи от години мечтаеше в строгата структура на "Макларън". Нещата започнаха да се получават. В екипа му бяха добавени още имена като Джеф Уилис от "Уилямс", който трябваше да отговоря за ежедневната работа. Нюи запази за себе си правото да твори.

Той беше оставен на спокойствие с хора като Питър Продрому и други не толкова известни инженери, които имаха пълна свобода. Вложени бяха доста средства в технологии, но всичко беше прецизно надграждано. Предприятието в Милтън Кийнс, дом последователно на "Тирел", "Стюарт" и "Ягуар", беше модернизирано и развито. Но отново най-важното беше, че с по-малко пари и добра организация бяха постигнати отлични резултати. Колите на "Ред бул" и "Торо росо" бяха почти еднакви и това ги поевтиняваше. Куриозно е, че точно "Торо росо" донесе първата победа преди само две години в онова незабравимо състезание в дъжда на "Монца". А зад волана беше... Себастиан Фетел.

Миналата година "Ред бул" стана най-бързата кола, но нямаше как да навакса натрупаната от "Браун" преднина. Сега с поредните отлични решения Нюи беше без конкуренция в изграждането на болида и останалите догонваха RB6 в развитието си цяла година.

Множество повреди обаче наистина спънаха "биковете". В Бахрейн първото състезание за годината почти беше спечелено, когато се повреди една от свещите. После в Австралия Фетел пак водеше уверено, когато пък се размести един от спирачните апарати. Почти фатална за титлата изглеждаше повредата в двигателя на Себ в Корея две състезания преди края. Сякаш като компенсация двигателите на  "Рено"  се държаха много добре и свършиха чудесна работа в Абу Даби.

Повредите обаче не бяха единствената причина за достигането по трудния начин до крайния успех на тима. Шансът дойде  от неочаквано многото грешки на съперниците. "Отборът и пилотът, допуснали най-малко грешки, притежаващи най-високата издръжливост и с най-постоянното темпо, ще надделеят в този шампионат", предвиди Хорнер още през септември.

Кой е по-любим

Сравнително равностойното класиране на Себастиан Фетел и Марк Уебър сложи началото на една от основните теми в тима -  статутът на двамата пилоти. Мнозина упрекваха шефовете на "Ред бул", че видимо подкрепят немския пилот вместо по-опитния и стабилен Марк Уебър. Състезанието в Германия, където пилотите на "Ферари" размениха местата си и Алонсо спечели пред Маса, се превърна не просто в скандал заради нарушаването на правилата. Това беше философски спор за развитието на спорта като цяло. Когато пилотите на "Ред бул" се озоваха пред подобна възможност в предпоследното състезание в Бразилия, напрежението се превърна в хистерия.

В типичния си стил Матешиц високо заяви, че в тима му никога няма да се даде приоритет на единия пилот. Тук оценките обаче силно се поляризират. Не са малко хората в падока, които смятат, че всъщност размяна на местата нямаше, защото трябваше да се помогне на Марк, а не на Себастиан… Други са убедени, че след титлата при конструкторите дори при "честна" загуба на короната при пилотите Матешиц пак щеше да си направи огромния маркетингов удар.

"И двамата са невероятно бързи, а се намират на различни етапи от кариерата си. Неизбежно е, но тъй като им разрешаваме да се състезават един с друг, понякога се случват фалове тук-там (усмихва се тънко със спомена от Истанбул – бел. авт.). Но като цяло са великолепна комбинация, натискат се здраво един друг и така извличат максимума си. А от гледна точка на отбора това е здравословно", коментира ситуацията Хорнер. Тогава на въпрос какво би накарало да подкрепят единия или другия той отговори: "Когато за единия пилот стане математически или практически невъзможно да се бори за титлата." Такъв момент не настъпи.

Чисто технически анализът показва, че развитието на колата на "Ред бул" през сезона също се оказа по-удобно за младия германец. В началото на годината Уебър беше много щастлив от свиването на предните гуми и новия формат на квалификациите с малко гориво в края. По-тесните предни гуми с 25 мм промениха баланса на колата в по-желана от Марк посока. Стиловете на двамата са близки като траектории, но има разлики в постигането им.

Себастиан винаги търси по-добра стабилност на предната част и може да жертва част от притискането на задницата. По-тесните предни гуми направиха балансирането на неговата кола по-трудно. При Марк е задължително задницата да не мърда. Дори и с леко плъзгане и недозавиване на предните гуми Фетел се справя леко с перфектния контрол над спирачките и усещането си за плъзгане встрани. Изключителните двойни дифузьори на RB6 помогнаха допълнително за отличното притискане на задницата.

Не е чудно, че Уебър беше по-бърз в острите завои на Монако при тези обстоятелства. В същото време пък стилът на каране на Себастиан беше малко по-облагодетелстван от изнасянето на ауспусите на пода и новия софтуер за работата на мотора, който бе интегриран във Валенсия. Защото в широките бързи завои леката игра и с газовете му даде предимство. Не е никак случайно, че точно Фетел спечели квалификациите на "Силвърстоун", "Спа" и "Сузука".

Кариера на шампион

В часовете на големия триумф двамата съотборници останаха повече от час сами в стаята за пилоти на "Ред бул" на пистата "Яс Марина". Никой не знае какво точно си казаха, но всички видяха, че едва след това Уебър се присъедини към тържествата в тима си.

Титлата все пак беше спечелена, а Кристиан Хорнер и всички си отдъхнаха, защото стана по прекрасен начин, със свежестта на усмивка на едно 23-годишно момче, син на дърводелец. Момче, тренирало най-дълго време плуване и футбол и което до ден днешен плаща своя членски внос от 10 евро във футболния клуб на родния си "Хекенхайм".

За радост на Гран при обаче то открило, че най-прекрасно е усещането в картинга на пистата в съседния му Керпен, където някога се е "родил" и Михаел Шумахер. Затова беше повече от символично поздравлението на Михаел. Големият шампион дойде специално в дома на "Ред бул", за да прегърне своя млад наследник и да му пожелае още повече успехи. Запален още повече от успехите именно на Шуми, като много свои сънародници, Себастиан е продължил своя път напред, като след блестящи години състезания е поканен да се присъедини в програмата на "Ред бул" за млади таланти  през 2004 г. А по това време вече е известен, тъй като "унищожава" съперниците си във Формула БМВ с 18 победи в 20 състезания и 15 полпозишъна.

Такъв талант не може да не бъде забелязан и само след година дебютира и във Формула 1 с най-добро време от всички във втората тренировка в Истанбул. Гледах го тогава и си мислех, че вероятно в този ден в Гран при се появява един нов шампион, и този път познах.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 4432 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2381 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Имам си нова кола и банка

Спонсорството в спорта отново бележи ръст след завръщането на ключови сектори

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10