Икономика на футболните стадиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икономика на футболните стадиони

"Aрсенал" усети финансовия ефект от преместването си на модерния стадион "Емиратс"<br />

Икономика на футболните стадиони

Новите правила на УЕФА ще въведат до по-умна експлоатация на съоръженията

Божидар Къртунов
6435 прочитания

"Aрсенал" усети финансовия ефект от преместването си на модерния стадион "Емиратс"<br />

© reuters


Президентът на УЕФА Мишел Платини е на път да осъществи идеята си за "вразумяване" на европейския футбол клубовете да не харчат повече, отколкото изкарват. Новите правила за т.нар. финансов феърплей, които ще бъдат прилагани постепенно още следващия сезон, слагат нов ред. Големите и неограничени харчения на милионери като Роман Абрамович в "Челси" и шейх Мансур бин Зайед ал Нахян в "Манчестър сити" ще останат в историята. Занапред собствениците на клубовете ще бъдат принудени да използват всяка възможност за увеличаване на приходите. В този случай най-добрият източник на средства се явяват стадионите.

Отличниците на Висшата лига

"Арсенал" е отличникът на Висшата лига, който може да бъде посочен за пример. През юли 2006 г. отборът се премести от "Хайбъри" на модерния "Емиратс". Привържениците замениха своя близо вековен дом с лукса на новото съоръжение. Финансовите резултати вече потвърждават правилния ход на собствениците на "Арсенал". Сега само от корпоративни клиенти и някои допълнителни удобства, които предлага съоръжението, клубът изкарва толкова, колкото преди бяха приходите от всички възможни пера около домакинствата. Въпреки че през последните пет години не е печелил нито едно отличие, "Арсенал" вече е шампион по приходи от т.нар. ден на мача (match day revenue - приходите, свързани с посещението на мачове - билети и кетъринг) с над 100 млн. паунда годишно. Привържениците на лондончани плащат 893 паунда (1033 евро) за най-евтините сезонни карти. Очаква се от следващия сезон "Арсенал" да стане първият отбор, който ще продава билети по над 100 паунда (116 евро). "Топчиите" заедно с "Манчестър юнайтед" изкарват общо 40% от приходите в деня на мача за цялата Висша лига. Това са и двата отбора с най-големи стадиони и най-голяма средна посещаемост в Англия.

На другия полюс остава многомилионният проект на Абрамович. Въпреки успехите си през последните години и трите си титли "Челси" е крачка след останалите водещи клубове след въвеждането на новите правила на УЕФА, прогнозира специализираното списание FC Business. Близо 42-хилядният стадион на сините "Стамфорд бридж" е открит през 1877 г. и последната му реконструкция е отпреди 21 години. Анализът на Deloitte's Sports Business Group за финансите на водещите клубове в света показа, че от шестте най-богати всички имат стадиони с капацитет за над 60 хиляди души с изключение на "Челси". "Като изграждат по-големи и модерни стадиони, клубовете повишават посещаемостта, което води до увеличаване и на приходите", каза представителят на Deloitte Марк Робъртс пред FC Business.

Миналата година се заговори, че "Челси" планира да построи нов стадион за около 60 хиляди зрители. Изчисленията показват, че той би струвал около 1 млрд. паунда. Голяма част от сумата обаче би дошла от продажбата на имота, върху който е разположен "Стамфорд бридж". "Трябва да развиваме другите си търговски дейности, за да се справим с дефицита, който идва от факта, че нямаме 60-хиляден стадион", каза президентът на "Челси" Брус Бък, цитиран от "Ройтерс".

Новата ера

Около 30 клуба само в Англия имат идеи за построяването на нови стадиони или за разширяването старите. Това би била най-голямата вълна по изграждането и модернизация на футболни съоръжения в страната след 20 години застой. За последно подобно нещо се случи след трагедията на "Хилсбъро" през 1989 г. и излизането на доклада "Тейлър" за сигурността по стадионите.

И ако преди две десетилетия преобразуването на стадионите е било вследствие на промяната на мерките за сигурност, сега то се налага заради финансовия феърплей. "Новите правила ще направят така, че водещите клубове да гледат на стадионите като на място за бизнес, а не просто като на терен за игра", каза Пол Мичъл, изпълнителен директор на Arcadis - компанията консултант при строежа на "Емиратс". "Стадионът не може повече да бъде просто мястото, където отборът играе веднъж на две седмици. Новите правила на УЕФА за приходите и разходите на клуба и за това каква част от парите отиват за трансфери и заплати ще доведат до нов акцент върху това как се получават приходи, генерирани от стадионите."

УЕФА позволява на клубовете да имат загуби до 42 млн. евро между 2012 и 2015. След това всеки клуб може да допуска загуби до 30 млн. евро за три години. Това означава, че "Манчестър юнайтед" например, който през октомври увеличи заплатата на звездата си Уейн Рууни на 10.5 млн. паунда, ще трябва да прави много повече от това да продава фланелките с номер 10 и да разчита на няколко хиляди закупени хамбургера. Това е важна финансова задача, с която дори "Юнайтед", разполагащ с най-големя клубен стадион в Англия, все още трудно се справя. Откакто семейство Глейзър станаха собственици през 2005 г., клубът само веднъж избегна загубата, като това се дължеше на рекордната продажба на Кристиано Роналдо в "Реал" (М).

"Финансовият феърплей очевидно е насочен към няколко английски клуба. Те трябва да започнат да контролират по-добре разходите си. Няма съмнение, че увеличаването на приходите в деня на мача ще им помогне да се справят с тези правила", каза Робъртс.

Поглед към "разумната" Бундеслига

Клубовете от Острова могат да се поучат и от "Байерн" - представител на "разумната" Бундеслига. Германците утвърдиха позициите си сред най-големите във футбола чрез строежа на новия си стадион "Алианц арена". Клубът от Мюнхен не може да разчита на големите пари от телевизионни права, характерни за Висшата лига, но все пак продължава да е на печалба.

"Байерн" сключи няколко много добри сделки. "Алианц" взе правата върху името на новия стадион за 30 години. Ключови за клуба са партньорствата с "Адидас" и "Ауди". Тези сделки поставиха баварците на върха в класацията за най-високи приходи от търговска дейност, като чрез тях клубът осигурява 55% от всичките си доходи. През 2009 г. "Байерн" генерира 290 млн. eвро и стана четвъртият най-богат клуб в света. Над 58 млн. евро са приходите от графата "в деня на мачовете".

"Манчестър юнайтед" успява да изпревари испанските "Барселона" и "Реал" (Мадрид), като изкарва по този начин 109 млн. паунда, или 39% от всичките си приходи. Тук обаче експертите посочват значението на големината на стадиона. "Юнайтед" се нуждае от 78-хилядния си "Олд Трафорд", тъй като не може да постави същите цени, които слага "Арсенал" в Лондон. Никога не можете да срещнете цени за ВИП ложите в Ливърпул, каквито са в Лондон", казва Мичъл.

Икономическите възможности на стадионите са толкова значими, че все по-често влияят на представянето на отбора на терена. "Ливърпул" цени своя "Анфилд", но с 45-хилядния си капацитет съоръжението има ограничен доход. Това води до намаляване на способността за привличането на качествени футболисти. Така клубът попада в един кръг - липсата на трансфери лиши червените от участие в Шампионската лига през този сезон, а оттам и от високите приходи, които се генерират в турнира. "В първия си сезон на "Емиратс" "Арсенал" увеличи приходите си с десетки милиони. Това е нещо, с което "Ливърпул" не може да се бори, докато е на "Анфилд", заяви Мичъл.

Подход с внимание

Важно е как клубовете подхождат, за да вземат парите на привържениците си. Статистиката на Deloitte сочи, че средните приходи в деня на мача във Висшата лига са се увеличили повече от два пъти за последното десетилетие - от 19 паунда през сезон 1997-1998 до 42 паунда през 2008-2009. Сега клубовете търсят начин да удължат времето, което феновете прекарват на стадиона преди и след мачовете, като им предлагат храна, напитки и фен артикули.

"При футболните запалянковци не съществува вариантът да избираш както между два супермаркета. Привържениците на "Арсенал" няма да отидат на мач на "Тотнъм", защото е по-евтино. Във футбола, ако един запалянко не отиде да даде 30 или 50 паунда за отбора, който подкрепя, той няма да похарчи тези пари изобщо", добави Робъртс. Това означава, че отборите имат гарантирани минимални приходи от своите запалянковци и е въпрос на стратегия и инвестиция да намерят правилния бизнес модел. А от това зависи и представянето на тимовете.

Президентът на УЕФА Мишел Платини е на път да осъществи идеята си за "вразумяване" на европейския футбол клубовете да не харчат повече, отколкото изкарват. Новите правила за т.нар. финансов феърплей, които ще бъдат прилагани постепенно още следващия сезон, слагат нов ред. Големите и неограничени харчения на милионери като Роман Абрамович в "Челси" и шейх Мансур бин Зайед ал Нахян в "Манчестър сити" ще останат в историята. Занапред собствениците на клубовете ще бъдат принудени да използват всяка възможност за увеличаване на приходите. В този случай най-добрият източник на средства се явяват стадионите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Сан Сиро е 88 000, а Интер едва събира 50 000 в шампионските им години (!). Трябва малко по-задълбочен анализ, а не само примери как Арсенал взема 100 лири и пълни стадиона.

  • 2
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Ясно , че Манчестър и особено Ливърпул са доста бедни градове сравнено с Лондон и цените са несъпоставими.
    Разликата в стандарта е значителна.

  • 3
    jj avatar :-|
    J.J.

    И как няма да е полупразен Сан Сиро, като цените на билетите често започват от над 120-30 евро. За справка, Юнайтед предлага такива от 30-ина паунда, а мисля че на всеки е ясно че 30 паунда в ВК са много по-малко отколкото 120 евро в Италия.

  • 4
    100jan avatar :-|
    100jan

    Извинявайте за въпроса, ама "къде сме ние"? ))

  • 5
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    До коментар [#4] от "100jan":

    Ний пълним стадиона като ни пуснат безплатно - ала Бургас! Като ни сложат цена от 5 лева и същият този стадион е пуст - всичко е до покупателната способност на хората - ако не можеш да си позволиш хляб как ще се бръкнеш за зрелища?

  • 6
    labata avatar :-|
    labata

    уважаеми любители на спорта,когато говорим за спортни съоръжения,стадиони и зали,трябва преди всичко да определим качеството на продукта,разбирайте съответния спорт,на какво равнище се намира в българия / съответните първенства / и своето място в европа и света...след като бе построена зала “арена“ по линия на спорта тя се напълни само при волейбола...българският волейбол,независимо от проблемите във ръководството на федерацията,е един от най добрите във света,плюс,волейболът като спорт е един от най атрактивните...обаче когато в същата зала участвуват други спортове,без да ги изреждам,залата е полупразна...това е един от отговорите на поставената тема...и не правете никаква съпоставка със висша лига-англия,бундес лигата-германия или футбола във испания...това е друг продукт,друго качество...останаха малко на брой живи любители на баскетбола,които си спомнят стадион васил левски пълен на баскетболен мач!!! това беше преди много годни...и баскетбола беше класа !!! ангел лабов


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.