Я група
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Я група

А група - малко футбол и празни трибуни <br />

Я група

Българското футболно първенство става все по-непродаваем продукт

Георги Филипов
4251 прочитания

А група - малко футбол и празни трибуни <br />

© Георги Кожухаров


Когато се говори за световно първенство по футбол, Шампионска лига, Висша лига или Бундеслига, все повече се споменава думата продукт. Когато се споменава българската А група, все така, както и преди 30 години, се говори за първенство. Докато световният спорт и футболът все повече се превръщат в бизнес, който търси нови пазари и възможности за генериране на приходи, шампионатът в България все по-трудно намира пари, за да функционира нормално.

Този уикенд по програма трябва да започне новият сезон в А група. Но стартът беше съпътстван от толкова организационни перипетии, че е истинско чудо как сроковете за започване на първенството въобще бяха спазени. Едва три дни преди да бъде даден първият съдийски сигнал, клубовете разбраха точно кога ще играят като дни и часове, а освен това го разбраха само за първите четири кръга.

До преди месец и половина БФС организира половин дузина баражи, за да попълни групата от 16 "елитни" отбора. Засега е ясно, че всички попаднали в групата ще започнат участието си, но е спорно колко от тях ще завършат поради финансови проблеми. Въпросът с телевизионните права се точи цяло лято и намери някакво разрешение в "12 без 5".

Всичко това ярко контрастира с идеята за продаваем продукт. Затова и спонсорите се намират по-рядко, телевизиите нямат интерес да плащат големи суми за излъчване на мачовете, а от това страдат и самите отбори. Заради ниското качество и престиж на марката "А група" клубовете или не могат да намерят стойностни купувачи за футболистите си, или не могат да осигурят инвеститори за стадионите си. А в най-честия случай губят публика и възможности да продават продукта си на спонсори.

Влизат онези, които имат пари

Въпреки че от години се говори за нуждата от намаляване на броя на участващите отбори, за да може да се вдигне качеството на футбола и да стане по-атрактивен за зрители и рекламодатели, тази година БФС пропусна отличната възможност да го направи по естествен път.

В края на юни съюзът отне лиценза на "Пирин" заради дългове, след което отказа лиценз на "Черноморец" (Поморие) заради връзки на собствеността с "Черноморец" (Бургас). Вместо да използва възможността за намаляване на броя отбори, футболният съюз проведе серия от баражи за попълване на групите. Така се стигна до абсурдната ситуация в А група да попадне четвъртият от едната Б група - "Светкавица" - Търговище. Общо взето, в А група влязоха отборите, които към юни имаха пари и що-годе някакъв състав, за да започнат сезона в А група.

"Отдавна се говори по този въпрос, а аз отдавна съм казвал, че за редуцирането на отборите няма воля, а трябва малко смелост. Може би и да сме пропуснали нещо това лято", коментира за "Капитал" президентът на Професионалната футболна лига Стефан Капралов.

Проблемът с изпълнението на договора за телевизионните права и подписването на нов контракт има пряко отношение върху финансовите постъпления на клубовете. Но заради лошата организация те се сблъскват и с редица нереализирани приходи. В момента не е ясно например кой държи правата върху името на първенството.

Спонсорите са объркани

Представители на маркетингови и рекламни компании, до които "Капитал" се допита, коментираха, че в момента практически е безсмислено да се продава този продукт, тъй като няма гаранция, че клиентът ще получи еднакви възможности на всички стадиони и при всички клубове. Няма гаранции, че логото на компанията ще стои на всички входни билети, или пък ще може покрай всеки стадион да се прави активация на спонсорството. Или дори да се направи навсякъде например арка, под която да минават отборите при излизане на терена. Не е ясно какъв е моделът на разпределение на парите - дали ще отидат в БФС, в Профилигата или в клубовете.

За последен път "Ариана" беше спонсор на първенството преди три години, но впоследствие компанията активира партньорството си с БФС, като развива турнири по аматьорски футбол. Допреди година и Суперкупата имаше спонсор - "Еврофутбол", но игралият се преди седмица мач между "Литекс" и ЦСКА беше без официален спонсор.

Един от наследените проблеми е разнобоят между БФС и Професионалната футболна лига. В България всичко около организацията на първенството се прави от футболния съюз въпреки претенциите на профилигата от почти 10 години да поеме тази част. В случая с тв правата БФС подписва договора и прибира част от средствата. В развитите първенства клубовете винаги са имали силната позиция да настояват пред местната асоциация за по-голям дял от приходите, докато в България клубовете са разединени - едни се чувстват добре, тъй като имат силни позиции в БФС и си решават проблемите на парче. Други се чувстват пренебрегнати и са верни на Профилигата.

"Във футболния съюз се съобразяват само с няколко клуба. Но в А група сме не три, а 16 отбора. БФС трябва да работи повече с лигата. Сега съюзът работи сам и иска да обира всички позитиви. Но когато се появят проблеми, те остават за клубовете. Важно е лигата да участва във футболния живот", каза Цонко Цонев, кмет на Каварна, който представлява и футболния отбор "Калиакра" (Каварна).

Футболът в чужбина печели, тук оцелява

Докато в Европа се развиват все повече възможности за генериране на приходи - от продажбата на рекламни артикули, през спонсорството до продажбата на права за мобилни телефони, тук от година на година става все по-трудно отборите да оцеляват. В началото на българското първенство е сигурно само, че ще има някакви средства от тв права и стотинки от билети. Не е ясно кои клубове и как ще успеят да продадат и рекламните площи на стадионите си, тъй като вероятно 50% от тях ще се държат от фирмата - купувач на тв правата.

"Имахме оферта и за Б група и мачовете за първенството от друга телевизия. Защо те не се изведоха в отделен пакет. Две е повече от едно, нали", коментира Капралов.

Той обаче е съгласен, че все повече клубове са готови да поемат инициативата за промяна на статуквото. "Аз съм оптимист, защото имам усещането, че много хора искат да се развиват по истински бизнес правила, а не българските бизнес правила", твърди Капралов.

Това обаче също е много условно, тъй като дори и най-големите клубове като ЦСКА едва в последния момент изчистиха някои от задълженията си. Други като "Локомотив" (Сф) все още имат да плащат стари задължения на бивши футболисти. От по-малките клубове уверяват, че имат пари да изкарат първенството, но се очаква поне три-четири да свършат парите в края на годината. Ако нещата продължат по този начин, накрая ще се случи логичното - А група може да се редуцира по естествен начин.

Когато се говори за световно първенство по футбол, Шампионска лига, Висша лига или Бундеслига, все повече се споменава думата продукт. Когато се споменава българската А група, все така, както и преди 30 години, се говори за първенство. Докато световният спорт и футболът все повече се превръщат в бизнес, който търси нови пазари и възможности за генериране на приходи, шампионатът в България все по-трудно намира пари, за да функционира нормално.

Този уикенд по програма трябва да започне новият сезон в А група. Но стартът беше съпътстван от толкова организационни перипетии, че е истинско чудо как сроковете за започване на първенството въобще бяха спазени. Едва три дни преди да бъде даден първият съдийски сигнал, клубовете разбраха точно кога ще играят като дни и часове, а освен това го разбраха само за първите четири кръга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    kalin_m avatar :-P
    kalin_m

    Да се закрие този цирк, стига са яли на готово. Не се продава успешно този продукт, не защото няма купувачи, а защото няма продукт. Няма и "магазин" за излагане - нормални стадиони. Президентите на отборите са успели мутри, наредили се на опашка за държавни привилегии. Да се връща формата на аматьорско първенство, за здраве и толкова. Така поне ще участват хора с желание, а не простаци-чалгари, които бягат от училище и някой им плаща по-големи заплати от на генерални директори, за да тренират в Биад и Син Сити.

  • 2
    kilgore avatar :-P
    kilgore

    Гонзо - президент

    :))))))))))))))))))

  • 3
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо

    В Европа Левски и Локо отпаднаха. Литекс губи каквото може да губи. ЦСКА още не е имала шанса. Позор. Защо пък да го гледаме?

    Трябват мерки. Радикални. Сега:
    - 8 отбора в група, които играят по 4 пъти по между си (28 кръга)
    - Инвестиции в младежки школи. Доматите за да растат, трябва да ги поливаш
    - Чистка на корупцията с твърда ръка. Да, и невинни ще пострадат, но ще знаят, че е за доброто на футбола

    И може би:
    - Договори с чужди отбори. Примерно, Локо Сф да обиграва младежите на Байерн
    - Регионални турнири с Румъния, Сърбия, Турция: местният национализъм сам ще привлече зрителите

  • 4
    kh avatar :-|
    kh

    Ей това не го разбирам - за какво е това "П" в абревиатурата ПФК?!?!?!

  • 5
    bratdomingo avatar :-|
    bratdomingo

    До коментар [#3] от "Даниел Чо":
    Съгласен съм, че трябват инвестиции, за да се развива футболът ни. Само че кой ще инвестира, като няма възвращаемост? В тази връзка, намаляването на отборите в А група няма да промени нещата кой знае колко. Борба с корупцията - да разбира се, но тя по принцип е трудна и неясна. Регионални турнири - също за, но не знам как точно ще мотивираме отборите да участват, освен ако не са само приятелски.
    И не знам защо отпадането на Левски и Локо трябва да се разглежда като позор. Просто такива са реалностите и трябва да ги приемем. Когато имаме икономика като Англя, тогава може и отборите ни да станат силни като техните. Засега сме на нивото на Словакия и Кипър.

  • 6
    marsupial avatar :-|
    melchett

    "За последен път "Ариана" беше спонсор на първенството преди три години, но впоследствие компанията активира партньорството си с БФС, като развива турнири по аматьорски футбол."

    хитро и умно. браво!

  • 7
    kodjauzun avatar :-|
    kodjauzun

    На какво почива тази гола вяра, повтаряна като заклинание, че като се намалели отборите, щяло да се вдигне нивото? Авторът за кой ли път я възкресява. Ами по тая логика, ако първенството е от 6 отбора, ще е много по-качествено от първенство с 10. Почти двойно по-качествено.

    Според вярващите, качеството ще дойде автоматично, от небето ще се изсипе като гергьовденски дъжд.
    Ми да го направят експеримента, да видят резултатите.
    Човек като не иска да види същината на проблема и да го захване откъдето трябва, почва да си играе на псевдореформички с козметичен характер и да търси нещо там, дето то не е.

  • 8
    salamander avatar :-|
    salamander

    Футболът НЕ трябва да бъде продукт!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.