Осем месеца мизерия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Осем месеца мизерия

Анализаторите смятат, че човешкият фактор ще е решаващ при изравнени възможности на яхтите

Осем месеца мизерия

Днес потегля регатата, превърнала се в мечта за най-добрите яхтсмени

Георги Филипов
11957 прочитания

Анализаторите смятат, че човешкият фактор ще е решаващ при изравнени възможности на яхтите

© Капитал


Чифт ботуши, чифт леки обувки, облекло за лошо време, облекло за топло време, вълнени дрехи, полари – горни и долни, два комплекта термобельо, чорапи и бельо за всеки трети ден, паспорт, кредитна карта, шофьорска книжка, USB с лична и професионална информация, нож, комплект инструменти Leatherman, тиксо, батерии и фенер, несесер с тоалетни принадлежности, включително крем за ръце ланолин, два чифта слънчеви очила, шапка Tilly, термомаска Balaclava, ръкавици за гмуркане плюс един резервен комплект в случай на контузия на ръката, спрей "втора кожа" за малки рани, четка за зъби, седем комплекта възглавнички за спане, възглавница, три парчета халва нуга, семейна снимка, тетрадка и молив.

Можете да бъдете сигурни, че всичко това е включено в багажа на ирландеца Деймиън Фоксол, преди да се качи на яхтата "Групама 4", за да поеме по маршрута на едно от най-предизвикателните състезания във ветроходството. Той ще бъде един от 66-те мъже в 11-ото издание на "Волво оушън рейс".

Повече от състезание

Това е регатата, която е почитана от всеки професионален ветроходец. В нея участват едни от най-мощните еднокорпусни лодки в света. Някои я наричат Еверест на ветроходството. Този път лодките са Volvo Ocean 70 – 21-метрови съдове от фиброкарбон, които развиват до 40 възела. Тe могат да бъдат смъртоносни в ръцете на лаици. Но през следващите малко повече от осем месеца, докато обикалят света, те ще бъдат в ръцете на едни от най-добрите експерти в яхтинга.

Двукратният олимпийски сребърен медалист Йън Уокър се завръща за втори пореден опит да спечели регатата, този път като шкипер на "Абу Даби оушън рейсинг". Първата френска яхта от 1984 г. "Групама" се води от Франк Камас, световен рекордьор в плаването с многокорпусни яхти. "Непрекъснато се шегувам в моя отбор: "Вие, момчета, си мислите, че това е регата. Много грешите", казва пред New York Times Кен Рийд, една от най-големите фигури сред участниците тази година. Ветеранът шкипер от Купата на Америка оглавява тима на "Пума", който завърши втори в предишното издание през 2008-2009 г. и сега очаква да се представи по-добре.

Всяка яхта разполага с екипаж от 11 души, включително шкипер, навигатор и вахтен, които да следят случващото се на четиричасови смени. На всяка лодка има и представител на медиите, който обаче няма право да участва в управлението. Жени няма. Мощта на модерните яхти означава, че всеки член на екипажа трябва да бъде много силен, тъй като цялата работа по управлението е свързана с отхвърлянето на огромни тежести.

Легендата в мореплаванията Боув Бекинг, който е участвал в пет околосветски обиколки, включително и предишната регата "Волво оушън рейс" с "Телефоника", изтъкна като особеност желанието на участниците да се състезават. "Първо трябва да си избран за това състезание и само по себе си това е награда. За много хора самото участие е достигната мечта", заяви той пред сайта sail-world.com.

Анализаторите коментират, че въпреки ограничения брой участници този път възможностите на яхтите са силно изравнени, което предполага може би най-равностойната битка от години. За разлика от предишното издание, когато някои отбори свършиха парите още в първия етап, сега бюджетите са осигурени и всичко остава в ръцете на капитаните и техните екипажи. Всеки тим ще разполага с между 10 милиона евро, както е случаят с подкрепяната от китайското правителство "Саня", и 20 милиона евро за останалите пет отбора - "Абу Даби", "Кампер с Емиратс тим Ню Зилънд", "Групама", "Пума" и "Телефоника".

Вятър, студ, вода, жега и пирати

Маршрутът на "Волво оушън рейс" се е променял драстично през 38-годишната история, въпреки че първият етап от три седмици между Европа и Кейптаун си остава традиционна величина. Още тогава екипажите са изправени пред ужасни изпитания, тъй като трябва да преминат през различните климатични условия. Част от маршрута им включва етап от Оклънд в Нова Зеландия през Тихия океан около нос Хорн до Бразилия. Първата гонка вече се проведе около пристанището на Аликанте, но реалната надпревара започва с първия етап до Южна Африка. Финалът ще е в началото на юли в Ирландия.

"Заобикалянето на нос Хорн винаги е било вълнуващо преживяване за всеки мореплавател. Етапите срещу вятъра до Китай и Нова Зеландия ще са ужасни. Половината от точките в регатата са между нос Хорн и финала", коментира шкиперът на "Абу Даби оушън рейсинг" Уокър. Преди две години олимпийският ветеран реши да се прехвърли в околосветските обиколки.

Плаването в непознати открити води винаги е криело опасности – от ураганите и недоспиването до айсбергите. Но тази година организаторите са включили нова опасност в мерките за сигурност – отвличане от сомалийски пирати. За пръв път в 38-годишната история ще трябва да изминат два т.нар. тайни маршрута. Във втория етап от Южна Африка до Абу Даби и след това от Абу Даби до Китай. Директният маршрут би ги извел близо до сомалийския бряг, където в последните години бяха пленени много кораби и яхти, а понякога последиците бяха трагични.

Като вариант за избягване на този риск се предвижда яхтите да спрат в някое пристанище далече от опасната зона и да бъдат натоварени в контейнери и превозени до крайната точка. След като преминат опасната зона, ще бъдат разтоварени в друго пристанище и ще продължат участието си. "Това решение беше изключително трудно. Съветът, който получихме, беше ясен - не рискувайте", заяви изпълнителният директор на регатата Кнут Фростад. Всички отбори са подписали споразумение, в което обещават да не съобщават в кое пристанище ще акостират. Сателитното проследяване, което дава възможност на феновете да следват в интернет представянето на лодките, ще бъде изключено, преди да бъде достигната сигурна суша.

Живот без сън

"Това състезание често изпраща мореплавателите в най-мизерните места на земята. Или завираш, или замръзваш, а освен това винаги си мокър, недоспал и гладен. Извън всичко това състезанието е фантастично", коментира Кен Рийд. Попитайте 66-те участници, които ще трябва да изминат около 40 хиляди морски мили, кое е най-вълнуващото и те ще ви отговорят едно и също – финалът. Тези суперпрофесионалисти вече са наясно, че това ще бъде едно от най-сериозните изпитания в живота им на вода.

Анализаторите отчитат, че лидерът и вероятният победител ще бъде екипажът, който постоянно прави най-добрите решения за маршрута, тактиката и отборната работа по време на осеммесечния маратон. Според Фоксол обаче много важна ще е наземната подготовка преди самия старт. "Предполага се, че 70% от усилията за спечелване на състезанието се правят преди реалния старт и това е вярно. Чувстваме се много доволни от това, което направихме като тестове досега", коментира той.

Майк Сандерсън, който ще се опита да стане двукратен победител като шкипер, е съгласен с тази теория. "Тук става въпрос за подготовка и умни решения. Обикновено седмица преди старта става ясно кой се е подготвил най-добре и е направил най-добрите решения. Но в момента наистина не е ясно кой е свършил най-добрата работа", коментира пред вестник The Telegraph шкиперът на "Саня".

Тежката програма ще изисква от всеки ветроходец да работи 100 процента по време на четиричасовите смени. Спането и комфортът няма да са най-големият приоритет на екипажите.

Историята показва, че който спечели първия етап до Кейптаун, обикновено печели цялата регата. "Не съм сигурен, че този път ще е така. Всички яхти са много рафинирани и разликите между тях ще са много малки. Но този, който съхрани нервите си, ще е победител в Кейптаун", добави Фоксол пред Irish Times.

Кнут Фростад смята, че победител ще бъде отборът, който най-добре се прави с т.нар. тъмни дни. Самият той е участвал в четири издания на състезанието и знае всички особености около изтощението и съхраняването на силите. "Този път човешкият фактор ще бъде по-важен от всякога, защото възможностите на шестте яхти са изравнени. Най-бърз ще бъде този, който успее да изгради атмосфера на удоволствие. Те ще са най-бързи, когато нещата вървят добре, и ще бъдат най-добре предразположени за гадните дни, коментира той.

Чифт ботуши, чифт леки обувки, облекло за лошо време, облекло за топло време, вълнени дрехи, полари – горни и долни, два комплекта термобельо, чорапи и бельо за всеки трети ден, паспорт, кредитна карта, шофьорска книжка, USB с лична и професионална информация, нож, комплект инструменти Leatherman, тиксо, батерии и фенер, несесер с тоалетни принадлежности, включително крем за ръце ланолин, два чифта слънчеви очила, шапка Tilly, термомаска Balaclava, ръкавици за гмуркане плюс един резервен комплект в случай на контузия на ръката, спрей "втора кожа" за малки рани, четка за зъби, седем комплекта възглавнички за спане, възглавница, три парчета халва нуга, семейна снимка, тетрадка и молив.

Можете да бъдете сигурни, че всичко това е включено в багажа на ирландеца Деймиън Фоксол, преди да се качи на яхтата "Групама 4", за да поеме по маршрута на едно от най-предизвикателните състезания във ветроходството. Той ще бъде един от 66-те мъже в 11-ото издание на "Волво оушън рейс".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    VOR е нещо като формула 1 на вертоходството... не точно състезание... по скоро маркетчийско шоо със спортна ориентация... :)

  • 2
    agent0range avatar :-?
    Alexander Lazarov

    Еверест на ветроходството е по-скоро Vendée Globe. Представлява нон-стоп обиколка на света, а на борда на всяка яхта има точно един човек екипаж... Яхтите не се различават много от тези във VOR като размери (там мисля че карат 60 футови), разликата е, че са пригодени да могат да се карат от сам човек.

    Между другото, през 2001 година една англичанка става втора във Vendee Globe, а през 2005 тя поставя рекорд за най-бърза околосветска обиколка за сам човек.

  • 3
    olddog avatar :-P
    olddog

    До коментар [#1] от "tucker case":
    Нещо неразбрах -маркетчийско шоо. Това на какъв език?
    Не точно състезание - а какво? Разходка с лодка?

  • 4
    wind_power avatar :-|
    wind_power

    Очакваме да има продължение по темата, с информация за отделните етапи.

  • 5
    olddog avatar :-|
    olddog

    За всички, които наистина се интересуват, разбират и обичат този спорт:

    http://new.livestream.com/volvooceanrace

    стриминга е перфектен и в реално време. В момента се очаква старта.

  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    До коментар [#3] от "olddog":
    :)
    шоо ще рече корпоративна проява, изпълнена в стил "режисирана реалност", чиято цел е да привлече вниманието на широката публика към определени продукти, марки или идеи...
    езикът е долнопруски със северно-кентъшки реднешки акцент...
    нее състезание щото резултатите са без значение... който и да победи целта на мероприятието ще е изпълнена...
    не е разходка с лодка, но не е и екстремно рискована надпревара с единствена цел първото място... просто добре заплатени професионалисти управляват супер модерни, проектирани специално за целта машини...
    всичко това съвсем не значи че VOR е безинтересно, напротив много е информативно и полезно... особено от технологична гледна точка... но определено патосът от статията по-горе иде малко фалшив за това което е... на мен лично ми прилича малко на порно... гледаш и точиш лиги... съвсем друго е да туриш ръкавиците, да опнеш въжата и да усетиш соления бриз по устните... :)
    btw...статът е точно сега... джинакърите са безумни... поне 300%... интересно ще е да се види как ги такват...

  • 7
    olddog avatar :-P
    olddog

    До коментар [#6] от "tucker case":

    Корпоративно? Кой спорт сега независи от финансиране и реклами?
    Професионалисти? Ама то няма любители в топ спорта или си на друго мнение?
    Модерни лодки? Ами и гащите на плувците са модерни и проектирани специално за тях.
    Екстремно и рисково? Зависи какво ти е настроението. 9 месеца с малко храна, малко спане, студ и яко физическо и психическо натоварване може да не е толково екстремно и рисково колкото да правиш врътки в бургаския залив.
    Друг е въпроса за статиите. Но поне се споменава нещо.
    С едно съм съгласен - друго е плаването.
    Един съвет - мини към варненско-бургаски, може с малко пернишки изговор - по-разбираемо е. :)

  • 8
    davidov09 avatar :-|
    Starec

    До коментар [#5] от "olddog":
    Благодаря за линка. "изгубих" 2 часа в удоволствие, ще "губя" още. Имам мъничка представа за какво иде реч и мога да оценя усилията и удоволствието.
    Всичко добро.

  • 9
    agent0range avatar :-P
    Alexander Lazarov

    До коментар [#6] от "tucker case":

    tack със дженакер? Джайб по-скоро ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.