Незаменимите девет месеца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Незаменимите девет месеца

Groupama затвърди лидерството си на връщане в Европа, включително и с победи в домашните води на Лориен

Незаменимите девет месеца

Френската яхта Groupama спечели най-нестандартното издание на най-престижната регата

3916 прочитания

Groupama затвърди лидерството си на връщане в Европа, включително и с победи в домашните води на Лориен

© Cammas-Groupama


От това състезание научаваш много за себе си и за живота като цяло. Как да се справяш с бедствията от най-високо ниво. Как да сдържаш емоциите си, когато нещата се развиват страхотно. Как да минимализираш и възходите, и спадовете, как да се справяш с ежедневната работа. То те учи как да използваш най-доброто от своите способности.

Така шкиперът на яхтата PUMA Кен Рийд описва преживяванията от най-вълнуващото и продължително състезание в света. След изминати 39 хиляди морски мили в продължение на девет месеца и след обиколката на пет континента регатата "Волво оушън рейс" има своя победител. Състезанието, известно като "Еверест на ветроходството", тръгна от Аликанте на 5 ноември, за да финишира в ирландското пристанище Галуей с изненадващ победител и с най-оспорваните резултати.

За едва втори път в 39-годишната история на околосветската обиколка победител е френска яхта – Groupama. Нейният шкипер Франк Камас е роден в същата година, когато забележителната надпревара е основана. И никога досега не беше участвал в това предизвикателство. Камас и неговите хора си осигуриха крайната победа етап преди финалната гонка в събота. С второто място в предпоследния етап от Лориен до Галуей Groupama събра достатъчно точки, за да не може да бъде изместена като победител.

Френски аутсайдери

Тази паметна победа, първата френска след Лионел Пеан и яхтата му L'Esprit d'Equipe през 1985 г., дойде в резултат на продължителна колективна работа, невероятно себераздаване и напредък. Екипажът на Groupama прогресираше през цялото състезание от старта в Аликанте. Той пое лидерството на връщане към Европа, като не даде възможност за контраатака. "Валяците", както ги нарича известният френски мореплавател Томас Ковил, просто нямаше как да бъдат спрени по пътя към успеха.

Groupama трябваше да преодолее редица предизвикателства, включително в смятания за ключов първи етап. След това дойдоха разочароващите резултати в няколко гонки в пристанищата и загубата на мачтата в петия етап. Въпреки трудностите Groupama продължи да се развива, за да спечели първата си победа в четвъртия етап, макар да откри сериозна цепнатина в корпуса на 100 метра след старта. В седмия етап най-накрая свалиха от първото място лидера Telefonica.

"Усещането е, като да водиш през целия мач и да загубиш в добавеното време, коментира Чаби Фернандес от екипажа на Telefonica, който завършва на четвърто място в генералното класиране. - Groupama се справиха наистина добре - стъпка по стъпка. Стартираха по-слабо, след това стабилно подобряваха резултатите и са заслуженият победител. От дълго време казвахме, че те ще са най-трудният ни съперник."

Камас и неговите хора вкусиха за първи път от победата, когато оглавиха генералното класиране в Лисабон. Френската яхта не спря там, а продължи да води – спечели осмия етап в Лориен. Този успех в домашни води доказа още веднъж, че френските ветроходци не се поддават на англосаксонския комплекс, както много специалисти прогнозираха. Въпреки това в онзи момент имаше още шанс нещата да се обърнат в друга посока. Картите можеха да се разбъркат от едно плаване в открити води и две състезания в рамките на акваторията на пристанищата.

Екипажът на Groupama обаче остана много здраво начело в гонката в акваторията на Лориен, като се възползва от грешки при маневрирането на американците от PUMA и на новозеландския екип на Camper. "Очевидно, че не можеше да искаме нещо по-добро от това да спечелим гонката тук, в Лориен, въпреки че това не беше целта ни в началото на състезанието. Тогава щяхме да сме доволни да сме втори или трети", заяви роденият в Екс ан Прованс шкипер.

От нищо нещо

Самият Франк Камас е може би най-големият герой на регатата. Французите нямат участие във "Волво оушън рейс" от 1994 г. Той събира екипажа си с дългосрочни идеи, но не и да печели. "Победата е много голямо постижение, като се има предвид, че съм новобранец в регатата и че съм начело на френска яхта. Но това беше мотивацията ни – да постигнем нещо, което никой не е очаквал. В началото не бяхме фаворити, дори бяхме смятани за аутсайдери. Бяхме в лесна позиция – тъй като това ни е първо участие като екипаж и целта ни беше да разучим как стоят нещата преди планираното ни второ участие. Дойдохме да проучим терена без напрежение. Но да спечелим – това е изненадващо за всички, въпреки че хвърлихме адски много работа по подготовката в последните три години", казва Камас пред медиите на финала в Ирландия.

Ирландецът Деймиън Фоксъл обаче коментира работата на своя шкипер пред вестник Irish Times така: "Той нямаше опита в подобни околосветски регати, но неговите лидерски качества и опит не му позволиха да загуби почва под краката си. Първо, той искаше да се увери, че екипът му е добре подготвен, и затова започвахме подготовката за следващия етап възможно най-скоро след предишния. А когато състезанието започваше, той бързо взимаше най-правилните тактически решения."

Напрегнато и оспорвано

Това издание на регатата всъщност се оказа много нетипично. Освен че част от маршрута беше таен, за да не бъдат атакувани участниците от морски пирати, в чисто спортен план нещата също не се развиха по обичайния сценарий. В предишните издания победителят в първия етап обикновено печелеше и цялата регата. Сега традициите бяха нарушени, а феновете на ветроходството получиха много оспорвана надпревара.

Telefonica, които при пристигането си за старта в Аликанте бяха с хиляди мили преднина пред останалите по отношение на подготовката, очаквано спечелиха и първия етап до Кейптаун. Те взеха и следващите два етапа, а с победата в Китай хората на шкипера Икер Мартинес влязоха в историята на регатата.

За пръв път от 1989-1990 г., когато тя още се наричаше околосветска обиколка "Уайтбред", една яхта спечели три поредни етапа. Когато обаче останалите екипажи започнаха да опознават по-добре лодките си, състезанието стана по-напрегнато. Telefonica просто загуби най-голямото си предимство – че познават яхтата отлично. "Това е като футболно първенство, в което се играят много мачове. И в тази лига имаме лодки, които завършиха първи, втори и трети. Те са победителите, а ние сме, където сме", коментира Мартинес, чиято яхта спечели най-много етапни победи в открито море – три от девет или общо 16 530 морски мили.

От четвъртия етап между Синия и Окланд силите започнаха да се изравняват, а Groupama да доминират и в открито море, и в пристанищните гонки. Те спечелиха 84% от точките, докато PUMA, Camper и Telefonica започнаха да се чувстват все по-некомфортно в заключителните етапи на състезанието. "Трябва да призная, че смятах, че испанците ще спечелят състезанието, но знаехме, че четири лодки са много близо една до друга и имаме някакви шансове. Получи се изключително състезание, тъй като никога досега не е имало толкова неизвестни в една околосветска регата. Реализира се една епична мечта и, честно да си призная, не мислех, че ще спечелим от първия опит. Но ние ставахме все по-добри с натрупването на състезателни мили", коментира Камас.

Когато в събота шампанското се разлее, а екипажите приберат платната, за феновете ще останат паметни няколко много оспорвани гонки. В началото на втория етап Camper и Telefonica бяха рамо до рамо и бяха разделени само от две минути. Същите две лодки направиха много жестока битка за третото място в края на четвъртия етап в Окланд – след 5000 мили и 20 дни в моретата и океаните те завършиха на 93 секунди разлика. Първото място в петия етап след 6500 мили и нови 20 дни из Южния океан PUMA и Telefonica завършиха на 13 минути. Десертът беше битката между Groupama и Abu Dhabi Ocean Racing на влизане в Лисабон. След трансатлантическия преход в седмия етап двете яхти пристигнаха на шест минути една от друга. 

Накрая победителят, както обикновено, е един, но изживяването е за всички. За тези, които посрещаха и изпращаха яхтите в пристанищата по целия свят. Тези, които го следяха по интернет. И най-вече за тези, които участваха.  "Защо го правим - защото го обичаме? Заради тази студена, мокра, безсънна работа, която наричаме океанско плаване. Не е красиво, но е ефективно. Със загрубели бради, с лоша храна и при некомфортни условия. Но това е животът, който сме избрали. И не вярвам някой да иска да замени и една минута от него за нещо друго", коментира Рийд.

Еднакви яхти

Притесненията около намаляващия брой заявки за участие във "Волво оушън рейс" накараха организаторите да помислят за намаляване на разходите чрез уеднаквяването на яхтите. Затова те предвиждат да произведат флотилия от идентични 65-футови монокорпусни яхти с еднакъв дизайн и надеждност. Това ще е в разрез с историята на регатата, която се превърнала и в състезание по яхтен дизайн и иновации. Новите яхти по дизайн на Farr Yacht Design ще са произведени от британската компания Green Marine и ще струват 4.5 млн. евро, или с около 1 млн. евро по-малко от настоящите 70-футови лодки. Целта е да се увеличи броят на участниците до около десет, като се намалят разходите на спонсорите. В настоящото издание беше счупен рекордът за най-малко участници - шест. Някои от сегашните спонсори платиха по 30 милиона евро за подготовка и участие, а целта е сумата да бъдат свалена до около 15 милиона евро на регата.

От това състезание научаваш много за себе си и за живота като цяло. Как да се справяш с бедствията от най-високо ниво. Как да сдържаш емоциите си, когато нещата се развиват страхотно. Как да минимализираш и възходите, и спадовете, как да се справяш с ежедневната работа. То те учи как да използваш най-доброто от своите способности.

Така шкиперът на яхтата PUMA Кен Рийд описва преживяванията от най-вълнуващото и продължително състезание в света. След изминати 39 хиляди морски мили в продължение на девет месеца и след обиколката на пет континента регатата "Волво оушън рейс" има своя победител. Състезанието, известно като "Еверест на ветроходството", тръгна от Аликанте на 5 ноември, за да финишира в ирландското пристанище Галуей с изненадващ победител и с най-оспорваните резултати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    уайтбред... на некой пак му се яло бел леб доде е превеждал... компанията спонсор на оригиналното състезание се казава уитбред... http://en.wikipedia.org/wiki/Whitbread
    инак състезанието (поне за мен) е нещо като Ф1 на ветроходството... плаващо шоо с ногу хайтек, ногу кинти, ногу реклама и никаква възможност някой извън ентърпрайза да се намеси в надпреварата с резултати, а не със членски внос... :)

  • 2
    dragoslava avatar :-P
    Dragoslava

    Романтика!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.