Бекъм зад волана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бекъм зад волана

Английкият пилот може да се превърна в световна звезда с трансфера в "Мерцедес"

Бекъм зад волана

Люис Хамилтън направи рискован ход към повече приходи и слава

Мирослав Стоев
3896 прочитания

Английкият пилот може да се превърна в световна звезда с трансфера в "Мерцедес"

© Reuters


Започналата през 1995 г. приказка, когато 10-годишен феномен в картинга поискал автограф от шеф на отбор във Формула 1, ще намери своя край след шест седмици с развяването на карирания флаг на "Интерлагос".

Доскоро раздялата между Люис Хамилтън и "Макларън" изглеждаше немислима след 14 години заедно. Новината за преминаването на англичанина в "Мерцедес" е сред най-големите в модерната история на спорта след първото оттегляне на Михаел Шумахер в края на 2006 г. и наложената на "Макларън" рекордна глоба от 100 млн. долара за шпионския скандал през 2007 г. Хамилтън, който остана в Азия между стартовете в Сингапур и Япония, е съобщил решението си на своя шеф Мартин Уитмарш по телефона два дни преди неговото обявяване. В онзи момент вероятно е настъпило кратко мълчание от европейската страна на линията, но за финала на историята хората в Уокинг могат да се сърдят само на себе си.

Футболни правила

Днешните треньори във футбола имат златно правило - никога не оставяй преговорите за новите договори на футболистите в последната година от изтичането на настоящия контракт. Иначе играчът ще е в силната позиция. Точно това направиха ръководителите на "Макларън" и това звучеше като достатъчно силна покана към конкурентите да покажат интереса си към един от най-бързите пилоти в света.

В допълнение от "Макларън" поискаха да намалят с 1/3 годишната му заплата от 15 млн. паунда, за да го изравнят с другия си пилот Дженсън Бътън. В ушите на критикувания за нестабилните си изяви напоследък Хамилтън новината за намаляването на парите прозвуча като: "Шефът е убеден в по-слабото ти представяне и има желание да те смени." Досега англичанинът проявяваше лоялност. След шампионската титла през 2008 г. тимът не му е предоставял достоен за титлата болид и въпреки това той остана в екипа.

"Макларън", изглежда, осъзна реалната заплаха да загуби Хамилтън, но едва в последната седмица на преговорите. Финалното предложение на тима от Уокинг беше за запазване на заплатата, но според анализаторите тогава връзката с Хамилтън вече е била окончателно скъсана. До този момент британците си мислеха, че контролират ситуацията: двете пилотски места в "Ред бул" бяха заети, Фернандо Алонсо би блокирал подстъпите към "Ферари", "Лотус" не би могъл да си позволи заплатата му, а "Мерцедес" няма възможност да му предостави конкурентен автомобил. Сметката обаче се оказа погрешна.

Английкият пилот може да се превърна в световна звезда с трансфера в "Мерцедес"
Източник: Reuters

В преминаването си при германците пилотът ясно вижда какви са предимствата и недостатъците. Основният минус е известен – замяната на отбор, изграден около самия него с екип, изграден около други. Той обаче се обвърза с един от трите заводски тима, който наблюдава отблизо развитието на новия си двигател за 2014 г. За него излитането от родното гнездо и работата с германците е ново предизвикателство, което при успешно стечение на обстоятелствата може да го направи суперзвезда. Основният мотив обаче изглежда много по-голямата свобода в личните рекламни договори на Хамилтън, които веднага ще изстрелят нагоре неговите финансови постъпления.

Световна звезда

Откакто се отказа от услугите на баща си като мениджър, Хамилтън се насочи към компанията за знаменитости на Саймън Фулър XIX Entertainment. Тя съдейства на бившия английски капитан Дейвид Бекъм да замени големия футбол в "Реал" (Мадрид) с "Лос Анджелис галакси" и му помогна да популяризира звездния си статут извън границите на футбола. Чрез договора с "Мерцедес" компанията на Фулър вижда златната възможност да капитализира потенциала на Хамилтън. Рекламният потенциал на пилота беше оценяван на 1 млрд. долара от известния английски пиар агент Макс Клифърд след спечелването на световната титла в края на 2008 г. Оттогава минаха почти четири сезона, но за XIX остава възможността да развие този потенциал. Въпреки че отива в по-слаб отбор, на 27 години той се намира в най-плодотворната възраст в спорта.

С присъединяването си към "Мерцедес", един от най-известните автомобилни производители в света, Хамилтън ще получи много по-голяма популярност и слава в световен мащаб, както и свободата да я използва. "Макларън" оказва строг контрол над личните рекламни договори на своите пилоти, за да не влизат в конфликт на интереси с по-големите и заможни спонсори на екипа. "За Хамилтън част от сделката с "Мерцедес" ще бъде предоставянето на много по-голяма свобода и гъвкавост в реализирането на лични рекламни сделки, които той вече ще може да сключва сам за себе си", обясни пред Reuters Джоел Сиймор-Хайд от агенция Octagon, заминаваща се със спортен маркетинг.

Според изчисленията на Forbes през 2011 г. едва 3 млн. долара от приходите на Хамилтън са влизали по сметката му от рекламни договори. В същото време Михаел Шумахер, когото ще наследи в "Мерцедес", е получавал 10 млн. долара. Англичанинът се намира на 24-а позиция в последното издание от класацията на Forbes за най-добре платените спортисти в света с годишни постъпления от 28 млн. щатски долара.

Пилотът вече материализира стойността си с договорените с германците 60 млн. паунда, колкото може да достигне възнаграждението му за следващите три години. "В световен мащаб "Мерцедес" са много по-голям бранд от "Макларън", обясни Сиймор-Хайд. Възможността за него да стане рекламно лице на "Мерцедес" и да покаже себе си е още по-голям стимул за него."

Хамилтън, който е първият тъмнокож пилот, спечелил победа и титла във Формула 1, вече много често попада в страниците със светската хроника заради връзката си с американската певица Никол Шерцингер. Личният стил и начин на поведение, както и неговата (спорна) активност в социалните мрежи могат да го направят още по-желан от марки, които искат да привлекат по-младата аудитория. От своя страна "Мерцедес" ще използва англичанина в опита си да излезе от своя образ на марка, предпочитана от по-възрастните потребители. Една от основните цели на концерна е да свали възрастовата граница на своите клиенти, което Шумахер не успя да реализира особено успешно.

Докато в момента Хамилтън е популярен предимно в Европа, свободата за нови спонсори ще увеличи популярността му и от двете страни на океана. Той вече ще може да се разписва под договори с модни компании, без да бъде задушаван от водещите до клаустрофобия ограничения на "Макларън". Повечето пари и вкарването му в мейнстрийма на световната слава могат да му донесат пробив в развлекателната индустрия и по-специално на необятния американски пазар. XIX Entertainment може безусловно да съдейства за това в замяна на до 50% от бъдещите му договори. Така агенцията вкарва пилота по утъпкания път на Бекъм.

Затворът "Макларън"

В последните месеци Хамилтън остана разочарован от политиката на екипа, определяна от неговия ментор Рон Денис, извел Ники Лауда, Ален Прост, покойния Аертон Сена и Мика Хакинен до световната титла, преди да насочи усилията към спечелването ѝ и от Хамилтън. Независимо от успеха си с "Макларън" всички те се почувстваха принудени да напуснат. От пилотите в тима традиционно се изисква да участват в повече публични събития за спонсорите на отбора, отколкото обичайно правят техните опоненти. Пространството им извън състезателния комбинезон сякаш изцяло е притежание на тима, като прибира дори и трофеите им. Хамилтън беше поредният, провалил се в опита да промени това. Вместо това ограниченията над него станаха повече.

Спортно-техническата част също има своето сериозно значение. В "Макларън" Хамилтън беше попаднал в затворен цикъл, в който се усеща по-скоро като жертва в капан, пред това да види възможност да бъде основен катализатор на промяна. Много от великите пилоти като Джеки Стюърт, Ники Лауда, Ален Прост, Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо поемат контрола над отбора и му вдъхват желанието сам да отговори на техните нужди. Поведението на Хамилтън обаче подсказва друго. Той пристига в "Мерцедес" с личната убеденост, че е най-бързият пилот и ако тимът си върши добре работата, той ще побеждава. Ако това не става – тогава екипът бърка някъде и той е безпомощен да направи нещо по въпроса.

Според световния шампион за 1996 г. Деймън Хил Хамилтън е взел правилното решение. "Люис имаше нужда да напусне "Макларън", за да разпери крилата си", каза пред вестник Daily Mail бившият пилот на "Уилямс". През 1996 г. той отказа продължение на своя контракт с тима си, както и преминаване в "Макларън" за сметка на аутсайдера "Ероус".

"Няма как да разбера логиката на това отборът да прибира трофеите на пилотите, заяви Хил, който има 22 победи в Гран при. В момента има огромна пропаст между философията на отбор и пилот. Пилотите просто искат да се състезават, те не разглеждат Формула 1 като маркетингово упражнение или място за продуктово развитие и позициониране. За екипа обаче пилотът е скрит коз в игра на карти. Но състезателите имат правото на свой път и собствена кариера. Те не принадлежат на отбора."

С "Мерцедес" Хамилтън най-после ще може да задържи титлите за себе си, но за това ще трябва да получи желания конкурентен болид. В момента германците са на пето място в конструкторския шампионат с над два пъти по-малко точки от втория "Макларън". До този момент инвестициите на "Мерцедес" във Формула 1 бяха по-скоро пестеливи и внимателни, но с Хамилтън на борда и подписването на новото споразумение "Конкорд" изчаквателната им стратегия ще се обърне в атака. А Рос Браун е доказал, че с необходимите финансови ресурси е противник, който не може да бъде подценяван.

Раздяла след 14 години - "Макларън" и Люис Хамилтън поемат по различни пътища
Източник: Reuters

Започналата през 1995 г. приказка, когато 10-годишен феномен в картинга поискал автограф от шеф на отбор във Формула 1, ще намери своя край след шест седмици с развяването на карирания флаг на "Интерлагос".

Доскоро раздялата между Люис Хамилтън и "Макларън" изглеждаше немислима след 14 години заедно. Новината за преминаването на англичанина в "Мерцедес" е сред най-големите в модерната история на спорта след първото оттегляне на Михаел Шумахер в края на 2006 г. и наложената на "Макларън" рекордна глоба от 100 млн. долара за шпионския скандал през 2007 г. Хамилтън, който остана в Азия между стартовете в Сингапур и Япония, е съобщил решението си на своя шеф Мартин Уитмарш по телефона два дни преди неговото обявяване. В онзи момент вероятно е настъпило кратко мълчание от европейската страна на линията, но за финала на историята хората в Уокинг могат да се сърдят само на себе си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Харчене на едни парета за реклама, и разпределението им между скапани мениджери, в това се превърна някога впечатлаващият и силно вълнуващ "моторен" спорт днес ......
    Ами да си го гледат..... щом им харесва....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK