В търсене на бразилската футболна лудост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на бразилската футболна лудост

Мачовете в Бразилия страдат от синдрома "празни трибуни"

В търсене на бразилската футболна лудост

Цените на билетите и липсата на сигурност по стадионите отблъскват феновете

Александър Иванов
3124 прочитания

Мачовете в Бразилия страдат от синдрома "празни трибуни"

© Reuters


Бразилците често обичат да казват, че ако Англия е родината на футбола, то Бразилия е неговият храм. Че е страната, която е дала на света най-великите играчи, най-великите отбори и дори най-великите стадиони. През 1950 г. 200 000 души изпълват стадион "Маракана" в Рио де Жанейро за финала на световното първенство между Бразилия и Уругвай.

Но страната, която след 64 години отново ще приеме най-големия футболен форум, все по-сериозно страда от синдрома на празните трибуни. "Много хора бъркат феномена световно първенство с истинската любов към играта. Бразилия не е страна, където хората обичат футбола. Бразилия е страна, където хората обичат празненствата около световното първенство", коментира спортният журналист Жука Кфури.

Слаба посещаемост

Според проучване на Stochos средната посещаемост на двубоите от елитната дивизия е спаднала с 8% спрямо миналия сезон до 13 000 зрители. Докато големите клубове като "Сао Пауло" и "Коринтианс" събират по 30 000 души на мач, под 10 000 посещават стадионите на повечето елитни отбори. Дори "Сантош", където играе голямата звезда Неймар, събира средно по 7788 зрители.

Според друго проучване, изготвено от Pluri, бразилското първенство е едва на 13-о място по посещаемост в света за 2011 г. с 14 987 зрители средно на мач. На първо място е германската Първа Бундеслига с 45 083 души. Следват Англия, Испания и Мексико. Дори в САЩ и Китай, където футболът много по-късно придобива популярност, мачовете се радват на по-голяма посещаемост. Мейджър лийг сокър и китайската Суперлига заемат съответно шесто и десето място.

Примамливи оферти

Клубовете усилено търсят креативни решения на проблема. В Ресифе феновете на трите големи отбора в града получават билети в замяна на поискани от магазините фактури за покупка. Благодарение на тази програма "Спорт" и "Наутико" получават по 8000 билета за всеки мач, платени от управата на щата. Третодивизионният "Санта Крус" получава 20 000 билета, което го превръща в един от най-подкрепяните клубове в цяла Бразилия.

"Това помага да се гарантира една сериозна посещаемост. В противен случай феновете по стадионите ще са с 25% по-малко, отколкото са в момента. Затова тази програма е много важна за нас", коментира президентът на "Спорт" Густаво Дюбо.

Други клубове намаляват цените на пропуските. В последните години стойността на билетите се увеличи драстично, което изгони много фенове от стадионите. По данни на Stochos средната цена на билетите за двубоите от елитната дивизия е 12 долара. За да наблюдаваш мач на топ отбор като "Коринтианс" от най-добрите места, трябва да платиш 90 долара.

Преди десет години феновете можеха да гледат дерби мач на "Маракана" за по-малко от един долар. "Сао Пауло" намали цената на билетите за един от своите сектори от 30 до 10 долара и посещаемостта в тази част на стадиона се увеличи от 300 до 7000 души.

Факторът Pay Per View

Евтиният телевизионен достъп до мачовете също е сред факторите. Месечен Pay Per View пакет струва 30 долара, а в последните две години продажбите са се увеличили с над 70%. "Много хора се страхуват да заведат своите семейства на стадионите, а в телевизията виждат сигурен начин да наблюдават любимия отбор. Не излъчването пречи на Бразилия да бъде номер 1 по посещаемост, а липсата на сигурност, слабата инфраструктура и лошото отношение към феновете", заяви Алесандро Малуф, мениджър на канала NET.

Бразилците често обичат да казват, че ако Англия е родината на футбола, то Бразилия е неговият храм. Че е страната, която е дала на света най-великите играчи, най-великите отбори и дори най-великите стадиони. През 1950 г. 200 000 души изпълват стадион "Маракана" в Рио де Жанейро за финала на световното първенство между Бразилия и Уругвай.

Но страната, която след 64 години отново ще приеме най-големия футболен форум, все по-сериозно страда от синдрома на празните трибуни. "Много хора бъркат феномена световно първенство с истинската любов към играта. Бразилия не е страна, където хората обичат футбола. Бразилия е страна, където хората обичат празненствата около световното първенство", коментира спортният журналист Жука Кфури.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    че то на "колежа" в Пловдив на мачовете на Ботев във в и б група имало повече хора отколкото на мачовете на Сантос

  • 2
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    Причината е една.Липсата на СИГУРНОСТ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.