Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 ное 2012, 15:53, 3031 прочитания

Статус "Респект": Заслужен

Себастиан Фетел си спечели място сред великите във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бруно Сена торпилира Себастиан Фетел и още след четвъртия завой в Бразилия мечтите на германеца за трета поредна титла угаснаха. Неговото отпадане и бързото влизане на Фернандо Алонсо в тройката принуди "Ред бул" да вкара в действие скритото си оръжие - Марк Уебър. Цели 70 обиколки австралиецът притискаше испанеца от четвърта позиция и когато вече нямаше какво друго да направи, нанесе своя удар. В последната обиколка Уебър пропусна спирането за "Сена Ес", посече червения болид на Алонсо и го извади от състезанието, с което връчи титлата на своя съотборник Фетел.

Подобно развитие на състезанието вероятно е минало през главата на не един и двама зрители след случилото се в първата обиколка  на "Интерлагос". За добро или лошо остана само сценарий, напомнящ на анимационните филмчета за Мишел Ваян.


Скандалният сценарий в последното състезание за сезона във Формула 1 не се състоя, защото нямаше нужда. Фетел по достатъчно драматичен начин сам извоюва титлата си в хаотичното, вълнуващо състезание, а единствената намеса на Уебър беше доброволно излитане от трасето, за да остави германеца в битката. Двукратният световен шампион се измъкна достатъчно невредим от състоялия се удар със Сена и въпреки затрудненото управление на болида RB8 след серия обрати си проби път до шестото място на финала. За него това непрестижно иначе класиране имаше стойността на трета поредна титла.

Основният фактор за успеха на Фетел през годината беше демонстриран още в почетната обиколка. Тогава в смесицата от адреналин и сълзи на радост, докато осъзнаваше как току-що е станал едва третият пилот в историята с три поредни титли във Формула 1, германецът имаше хладнокръвието и ясното съзнание да поправи грешката на своя шеф Кристиан Хорнер на тема история. "Кристиан се включи по радиото и започна да изрежда трикратните шампиони, но пропусна (Ален) Прост и го коригирах. Уви, тогава радиото спря и той нямаше как да ме чуе", обясни Фетел.

Германецът не за първи път показа спокойствие, търпение и присъствие на духа в изключително напрегнати и емоционални моменти от непредвидимия шампионат, които му помогнаха да се присъедини към Хуан-Мануел Фанджо и Михаел Шумахер в най-ексклузивния клуб във Формула 1. В неделя вечер 25-годишният пилот на "Ред бул" стана едва третият с три поредни титли, като за последната трябваше да се поизпоти в конкуренцията на още петима световни шампиони.



Въпреки успехите в предишните две години голяма сянка на съмнение оставаше върху пилотските качества на Фетел. През 2010 г. той беше възпрепятстван от собствените си грешки и нито веднъж не беше оглавявал временното класиране, а титлата му изглеждаше повече като подарък от "Ферари" заради грандиозното фиаско във финалната Гран при на Абу Даби. Година по-късно Фетел получи от Ейдриън Нюи ракета, която в тандем с почти безгрешното му каране го изведе до 11 победи, рекордните 15 полпозишъна и втора титла четири кръга преди края.

Завръщането

Тази година обаче беше различна. Германецът за първи път започна сезона с по-слаб автомобил и едва се задържаше в челото след седем различни победители в първите седем старта. Фетел обаче се пребори за титлата с истински шампионски качества като зрелост във важните моменти и способността да понася падението. Той беше премерен и прояви търпение, когато след отпадането си заради технически проблем в Италия вече изоставаше с 39 точки зад Алонсо. Дочака своя час и Гран при на Сингапур се превърна в повратна точка. Завърна се триумфално с четири поредни победи, за да дръпне с 13 точки пред Фернардо Алонсо. Стартът от питлейна в Абу Даби се превърна в най-важния момент от сезона, защото впечатляващо завърши трети и не изгуби от аванса си. Драмата беше още по-голяма в Бразилия, където някак всичко за него се подреди и стана шампион в един от най-конкурентните сезони в историята. Затова именно тази титла може да бъде приета като посвещаването на Фетел сред великите пилоти във Формула 1.

"Себастиан има подобрение от гледна точка на постоянството му спрямо 2010 г.", заяви пилотът на "Макларън" Дженсън Бътън, който в онзи сезон беше ударен от германеца в Белгия. Заради инцидента изпълнителният директор на британците Мартин Уитмарш нарече Фетел Crash Kid. "Тогава той направи няколко грешки. Неговата увереност нарасна в последните две години и да, имаше чудесен автомобил, но постоянството му се вижда много отчетливо", смята Бътън.

Фетел бързо се превърна в сбъдната маркетингова мечта за "Ред бул" и е най-добре капитализираният продукт на компанията след енергийната й напитка. Пилотът, който е роден през 1987 - годината, в която компанията продава първата си кутийка, стартира кариерата си от програмата на екипа за млади пилоти, но успехът не се свежда само до неговото представяне. "Ред бул" изгради цяла собствена династия, подобна на доминиращата в началото на века с Шумахер и "Ферари". Воден от гения Ейдриън Нюи, най-големият и успешен инженер по отношение на аеродинамиката, подплатен с най-големия бюджет в спорта (245 млн. евро за 2011 г.), всичко е съсредоточено над успеха на Фетел. Но това е така, защото са убедени, че той може да изпълни задачите си.

"Прекалено лесно би било да кажем, че Себ имаше най-бързия болид, заради редицата моменти, в които това не беше така, смята изпълнителният директор на отбора Кристиан Хорнер. След лятната пауза той изоставаше с почти 40 точки. Концентрира се, работи усилено и взе максимума от предоставените му възможности. Той кара отлично през тази година."

Фетел, който кръсти последния си автомобил Аби, видя и конспирация срещу него и "Ред бул" през изминалия сезон. "Много хора се опитаха да ни правят мръсни номера, но не загубихме концентрация и продължихме да следваме предварително начертания път. Те опитаха всичко – по правилата и извън правилата, за да ни победят, и всичките им начинания не направиха живота ни по-лесен", каза пилотът след последното състезание.

Той не конкретизира какво има предвид, но вероятно визира слуховете за негово преминаване във "Ферари" през 2014 г., явното фаворизиране на Фернандо Алонсо в Скудерията и темата за легалността на "Ред бул".

Според Хорнер "мръсните номера" са следствие от успеха на неговия екип, но не пожела да напада съперниците си. "Конкуренцията беше ожесточена. Формула 1 е труден бизнес и трябва да се изправиш срещу опонентите. Най-бързият начин да станеш непопулярен е да повториш успеха си. Игнорирахме останалите и се фокусирахме над себе си", обясни англичанинът.

Фетел сам води преговорите около своите договори и се радва на приятелство с Бърни Екълстоун, с когото често играят табла. Промотърът на Формула 1, който менажира и беше близък с единствения посмъртен шампион Йохен Ринд, загинал през 1970 г. на "Монца", направи паралел между двамата. "Той ми напомня за Йохен. Себ винаги остава на земята, независимо колко голям е успехът му. Това те прави истински шампион. Това беше силата и на Йохен. Плюс това и двамата не могат да губят", обясни 82-годишният милиардер, цитиран от Reuters.

На поход към рекордите

С триумфа в Бразилия Фетел се изравни по титли със сър Джак Брабам, сър Джеки Стюърт, Ники Лауда, Нелсон Пикет и Аертон Сена. Пилотът на "Ред бул" е най-млад в списъка и изпреварва с цели шест години своите идоли от детството Сена и Шумахер, чиито рекорди доскоро изглеждаха недостижими. За разлика от Шумахер, който след двете титли с "Бенетон" от 1994 и 1995 г. загуби четири сезона преди първия триумф с "Ферари", младият германец не смята да предприема подобен ход. Той ще продължи съюза си с екипа и гения на Ейдриън Нюи, спечелили три поредни титли при конструкторите. Това естествено го превръща в основна заплаха за всички рекорди във Формула 1. В момента той притежава всички важни постижения за "най-млад пилот", които с годините могат да бъдат допълнени и от тези за "пилот с най-много"...

Бившият спортен директор на БМВ Марио Тайсен, дал зелена светлина за Фетел към Формула 1 в САЩ през 2007 г., смята, че неговият сънародник може да е новият абсолютен рекордьор в спорта. "Определено има шанс за това. Всичко може да се случи. Той е едно от големите имена в момента. Ако всичко върви добре, Себастиан ще има още 10 години пред себе си. Фанджо властва над своето време, Шумахер доминира в своята ера. Сега, след това представяне на Себастиан, той има възможност да се превърне в един от тези доминантни герои. При това не за един сезон, а за четири или пет", заяви Тайсен пред Би Би Си.

Германецът е забелязал качествата на Фетел още на 13-годишна възраст, когато спечели 18 от 20 старта във Формула БМВ. "Той има работната етика и решителността на Михаел Шумахер. Това го води напред в неговата кариера. Себастиан е концентриран. Не се интересува от нищо друго освен от състезанията. Той разбира работата на пилота извън кокпита. Той трябва да води отбора, да го обедини зад себе си, да развива болида и винаги да показва, че продължава да натиска повече и повече. Точно това дава разликата", смята Тайсен.

Какво да очакваме

Израстването на Фетел показа как за кратко време той има потенциала да се превърне в роботизираната машина за победи, която светът на Формула 1 видя в действие от Шумахер. Този сезон върна нещо позабравено в световния шампионат, което липсваше в последните години – истинско съперничество между двама състезатели. Фернандо Алонсо загуби от Фетел две титли за три години заради лош късмет и не е трудно да си представим, че двамата отново ще бъдат основните съперници и догодина.

Другият от голямата тройка – Люис Хамилтън, не успя да им се противопостави заради липсата на късмет и ненадеждността на неговия "Макларън". За 2013 г. той със сигурност се надява на нещо повече с "Мерцедес", но остава открит въпросът дали ще може да заличи огромната разлика до водещите четири екипа.

Докато германците ще набират сила със световния шампион за 2008 г., "Макларън" ще отслабва, особено ако се запазят сериозните проблеми на Дженсън Бътън с гумите Pirelli. Надеждите на Кими Райконен за по-конкурентно развитие в "Лотус" едва ли ще могат да се намесят достатъчно активно в битката за титлата и така тя отново остава между Фетел и Алонсо. С оглед на събитията от тази година двубоят обещава да е титаничен. А ако във "Ферари" стартират с по-конкурентен болид още от самото начало на сезона, ще направят още по-трудно за Фетел и "Ред бул" продължаването на успешната си шампионска серия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 4383 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2374 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Футбол с марка "Бекъм"

Англичанинът даде огромен тласък за популяризирането на футбола в САЩ

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10