Футбол с марка "Бекъм"

Бекъм спечели титлата в MLS в последния си мач с екип на "ЛА галакси"

Футбол с марка "Бекъм"

Англичанинът даде огромен тласък за популяризирането на футбола в САЩ

Александър Иванов
5499 прочитания

Бекъм спечели титлата в MLS в последния си мач с екип на "ЛА галакси"

© Reuters


Футболът с марка "Бекъм" не е като останалия футбол. Той не е само голове, победи и трофеи. Футболът с марка "Бекъм" е бизнес модел, който гарантира огромна възвращаемост на инвестициите и популярност в световен мащаб. През 2007 г. английският полузащитник пристигна в САЩ, за да помогне за популяризирането на търсещата по-широка експозиция Major League Soccer и за да разшири влиянието на марката "Бекъм". За шест години той успя да постигне и двете. 

В неделя Бекъм изигра последния си мач за "Лос Анджелис галакси". При това успя да го направи със стил, след като спечели за втора поредна година шампионската титла в MLS. В повторение на миналогодишния финал "Галакси" победи "Хюстън динамо" с 3:1. Бекъм и неговите съотборници изоставаха в резултата след първото полувреме, но направиха обрат и спечелиха четвърта титла в историята на клуба. 

"Постигнах всичко, което исках с "Галакси". Тъжно ми е, защото това е краят, но в същото време се радвам, че спечелихме титлата. Това е една много специална вечер. Щастлив съм, че в този ден нося екипа на "Галакси". Щастлив съм, че с клуба успяхме да постигнем страхотни неща през последните четири години", заяви Бекъм на пресконференция след финала. 

Бекъм и възходът на MLS

37-годишният англичанин напусна "Галакси" след шест години, в които остави трайна следа в местното първенство, имаше голяма заслуга за популяризирането на футбола в САЩ и помогна на "Галакси" да се превърне в най-успешния отбор в страната. 

"Дейвид даде на лигата много повече, отколкото някога бихме могли да си представим. Той направи чудеса за "Галакси" и страшно много позитивни неща за MLS като цяло. Сега нашата лига е много по-добре позната по света и голяма част от това дължим на Дейвид. Може би няма футболен фен на тази планета, който да не знае "ЛА галакс" и Major League Soccer, а Дейвид изигра значителна роля, помагайки ни да постигнем тази популярност", коментира Брус Арина, мениджър на "Галакси" и бивш селекционер на САЩ.

Присъствиeто на Бекъм в MLS съвпадна с безпрецедентен период на развитие на създадената през 1993 г. лига. През последните шест години към MLS се присъединиха седем клуба. В момента 15 от 19-те отбора играят на стадиони, специализирани за футбол, докато през 2007 г. подобни съоръжения имаха само пет клуба. 

Освен това Бекъм беше последван в САЩ от други европейски звезди, сред които Тиери Анри и Роби Кийн. В момента MLS се предава в национален ефир чрез NBC и ESPN. "Реал" (Солт Лейк) и "Торонто" платиха по 10 милиона долара такса, за да се присъединят към лигата. 

Бекъм все още не знае в каква посока ще продължи кариерата му, но обеща, че ще продължи да помага на футбола в САЩ. "Ангажиментите ми към тази лига, ангажиментите ми към този спорт и към тази страна ще продължат да бъдатсъщите, каквито бяха, когато дойдох тук преди шест години. Това не е краят на нашите взаимоотношения. Имам амбиции в бъдеще да бъде собственик на някой клуб. Все още искам футболът в САЩ да се развива и ще бъде много горд, ако мога да помогна", заяви англичанинът.

MLS и възходът на Бекъм

По данни на Forbes Дейвид Бекъм е спечелил 255 милиона долара за шестте години в MLS. През 2007 г. той подписа петгодишен договор с годишна заплата 6.5 милиона и процент от приходите на "ЛА галакси". Преди началото на сезона англичанинът подписа договор за две години, но имаше договорка със собствениците да напусне след първата, ако пожелае. 

Когато пристигна в САЩ, Бекъм имаше договори с Adidas, Gillette, Motorola, Pepsi и Walt Disney. След 2007 г. той подписа с още редица компании, сред които Giorgio Armani, Sharpie, Yahoo, Electronic Arts, Samsung Electronics, Burger King, Sainsbury и Breitling. Една от големите последни сделки на полузащитника бeше с H&M за собствена линия бельо, тениски и пижами.

Продажбата започна през февруари в 1800 магазина на H&M и има потенциал да достигне 100 милиона чиста печалба годишно. Затова, въпреки че е вече на 37 години и по-рядко привлича внимание с изявите си на терена, Бекъм продължа да бъде сред най-добре печелещите спортисти в света, като заема осмо място в класацията на Forbes. 

Футболът с марка "Бекъм" не е като останалия футбол. Той не е само голове, победи и трофеи. Футболът с марка "Бекъм" е бизнес модел, който гарантира огромна възвращаемост на инвестициите и популярност в световен мащаб. През 2007 г. английският полузащитник пристигна в САЩ, за да помогне за популяризирането на търсещата по-широка експозиция Major League Soccer и за да разшири влиянието на марката "Бекъм". За шест години той успя да постигне и двете. 

В неделя Бекъм изигра последния си мач за "Лос Анджелис галакси". При това успя да го направи със стил, след като спечели за втора поредна година шампионската титла в MLS. В повторение на миналогодишния финал "Галакси" победи "Хюстън динамо" с 3:1. Бекъм и неговите съотборници изоставаха в резултата след първото полувреме, но направиха обрат и спечелиха четвърта титла в историята на клуба. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Англичанинът даде огромен тласък за популяризирането на футбола в САЩ..." - пресилено твърдение. Европейската популярност на Бекъм увеличи броя на зрителите в Калифорния обаче по същество аудиторията е същата - имигранти от Латинска Америка (най-вече Мексико) за които футболът (сокър) има същата значимост както и за англичаните. Иначе това за "популяризирането" е повтаряща се грамофонна плоча. Американците хостваха цяло световно (1994) - и какво - пошумя се месец-два из медиите, но нищо съществено. Опира до културни схеми и манталитет поради което европейският футбол никога няма да достигне дори 1/10 от популярността на класическите в САЩ баскетбол, бейзбол, американски футбол и хокей.

  • 2
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    Браво на Дейвид Бекъм!Аз много го харесвам и като мъж и като футболист също!
    Тук е много вярна приказката,че когато зад един страхотен мъж стои умна жена е достоен за уважение!

  • 3
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    За мен е най-добрия англииски футболист! Една икона на модерната игра,голям джентълмен и достоен за уважение!Браво!

  • 4
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Добра марка, не може да се отрече.

  • 5
    gallnare avatar :-|
    Мария

    Ще остане записан с големи букви в историята на футбола като бизнес. Каква по-добра почва за това от САЩ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал