С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 28 яну 2013, 21:20, 3545 прочитания

Купете си пилотско място. Сега

Отборите във Формула 1 все по-често търсят състезатели с финансов гръб

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Формула 1 може да е едно проспериращо спортно предприятие, но зад кулисите нещата не изглеждат никак обнадеждаващо. Голяма част от отборите имат финансови затруднения, а HRT вече отпадна  от участие, тъй като дори не можа да си плати таксата за участие от 500 хиляди щатски долара. Малките отбори "Кейтъръм" и "Маруся" могат да преживяват само ако пилотите си плащат, за да карат за тях, а бъдещето на "Форс Индия" остава неясно.

Ако единадесетте останали отбора трябва да платят всичките си задължения до края на февруари, само 10 болида, или пет отбора, ще могат да застанат на старта в Мелбърн, изчислява швейцарският вестник Blick. В средата на януари има три свободни пилотски места, което е сигнал за сериозно притеснение за състоянието на участниците в най-големия автомобилен шампионат.


Плащай, за да караш

Последната жертва на кризата е германецът Тимо Глок, който успоредно с финландеца Хейки Ковалайнен вече е безработен. Преждевременната раздяла на германеца с "Маруся" идва почти две години преди края на договора му. От екипа бяха достатъчно директни в обясненията, че не могат да си позволят опитен пилот с претенции за заплата от 1 млн. евро, а имат нужда от състезател с добър финансов гръб.

"Така стоят нещата във Формула 1 в момента. Надявам се скоро да се променят, защото нямат нищо общо със спорта", написа в Twitter акаунта си Глок, стартирал в 91 Гран при и стигнал до три подиума с "Тойота". "Маруся" има нужда от втори платен състезател след Макс Чилтън, за да покрие задълженията си от над 50 млн. долара.



При "Кейтъръм" ситуацията е същата. Отборът получи 8 млн. долара евро от Шарл Пик и очаква оферти за мястото във втория си болид. По-нагоре в схемата се нарежда мексиканецът Естебан Гутиерес, който стана титуляр в "Заубер" с подкрепата на телекомуникационния гигант "Телмекс". Безспорен лидер е Пастор Малдонадо, за чието място в "Уилямс" през миналия сезон Венецуела е отделила 40 млн. долара.

Червена лампа

Платените пилоти не са нещо ново във Формула 1, но активното отстъпване от спортните ценности е сигурен показател за задаващата се поредна криза в спорта. Изпълнителният директор на "Заубер" Мониша Калтенборн алармира за това от месеци. "Ако Формула 1 не вземе мерки и не въведе ограничения на разходите, тогава спорта го очакват много тежки времена", заяви тя.

"Наясно сме, че много пилоти имат нужда от спонсори, за да влязат във Формула 1. Те трябва да имат пари, особено в малките отбори. Това не е от хубавите страни на спорта, а от търговската", каза състезателят на "Ферари" Фелипе Маса в отворен чат в сайта на тима.

През миналия сезон Виталий Петров и Бруно Сена също се радваха на добри спонсори, но въпросът е дали те са готови да налеят милиони за участие в дъното на колоната. За по-впечатляващи имена като Глок, Ковалайнен, Камуи Кобаяши, Себастиен Буеми и Хайме Алгерсуари остава максимата "няма пари – няма шоу".

Старата песен...

Платените пилоти не са нещо ново за спорта и някои от най-великите в историята са навлизали на пистата по същия начин. Трикратният световен шампион Ники Лауда, който сега е сред изпълнителните директори в "Мерцедес", плаща на "Марч" за място във Формула 2 и Формула 1 в началото на 70-те години. През 1974 г. той вече е пилот на "Ферари" и е добре възнаграден за таланта си.

По същия начин своя дебют с "Джордан" прави и най-успешният пилот във Формула 1 Михаел Шумахер през 1991 г., а в настоящия момент най-открояващите се платени пилоти са Пастор Малдонадо, Серхио Перес и Виталий Петров.

Според шампиона с "Уилямс" за 1996 г. Деймън Хил в момента парите имат много силен глас в спорта, който би трябвало да е арена на най-добрите пилоти в света. "Във футбола това не се получава. Ако искаш да си централен нападател в "Манчестър юнайтед", все пак трябва да си много добър", заяви британецът пред Reuters в края на 2012 г.

"Формула 1 винаги е била усложнявана от тази гледна точка и не зная какво е решението на проблема. Винаги ще има нужда от пари, когато залогът стане голям, защото всеки иска да е по-конкурентен. Всеки е платен пилот, когато се изкачва по стълбичката за влизане във Формула 1", завърши Хил, който през 1993 г. докара със себе си персонален спонсор в "Уилямс".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1811 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1617 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Правителството притисна английския футбол за промени

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10