Купете си пилотско място. Сега
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Купете си пилотско място. Сега

HRT вече не е част от Формула 1

Купете си пилотско място. Сега

Отборите във Формула 1 все по-често търсят състезатели с финансов гръб

Мирослав Стоев
3635 прочитания

HRT вече не е част от Формула 1

© Associated Press


Формула 1 може да е едно проспериращо спортно предприятие, но зад кулисите нещата не изглеждат никак обнадеждаващо. Голяма част от отборите имат финансови затруднения, а HRT вече отпадна  от участие, тъй като дори не можа да си плати таксата за участие от 500 хиляди щатски долара. Малките отбори "Кейтъръм" и "Маруся" могат да преживяват само ако пилотите си плащат, за да карат за тях, а бъдещето на "Форс Индия" остава неясно.

Ако единадесетте останали отбора трябва да платят всичките си задължения до края на февруари, само 10 болида, или пет отбора, ще могат да застанат на старта в Мелбърн, изчислява швейцарският вестник Blick. В средата на януари има три свободни пилотски места, което е сигнал за сериозно притеснение за състоянието на участниците в най-големия автомобилен шампионат.

Плащай, за да караш

Последната жертва на кризата е германецът Тимо Глок, който успоредно с финландеца Хейки Ковалайнен вече е безработен. Преждевременната раздяла на германеца с "Маруся" идва почти две години преди края на договора му. От екипа бяха достатъчно директни в обясненията, че не могат да си позволят опитен пилот с претенции за заплата от 1 млн. евро, а имат нужда от състезател с добър финансов гръб.

"Така стоят нещата във Формула 1 в момента. Надявам се скоро да се променят, защото нямат нищо общо със спорта", написа в Twitter акаунта си Глок, стартирал в 91 Гран при и стигнал до три подиума с "Тойота". "Маруся" има нужда от втори платен състезател след Макс Чилтън, за да покрие задълженията си от над 50 млн. долара.

При "Кейтъръм" ситуацията е същата. Отборът получи 8 млн. долара евро от Шарл Пик и очаква оферти за мястото във втория си болид. По-нагоре в схемата се нарежда мексиканецът Естебан Гутиерес, който стана титуляр в "Заубер" с подкрепата на телекомуникационния гигант "Телмекс". Безспорен лидер е Пастор Малдонадо, за чието място в "Уилямс" през миналия сезон Венецуела е отделила 40 млн. долара.

Червена лампа

Платените пилоти не са нещо ново във Формула 1, но активното отстъпване от спортните ценности е сигурен показател за задаващата се поредна криза в спорта. Изпълнителният директор на "Заубер" Мониша Калтенборн алармира за това от месеци. "Ако Формула 1 не вземе мерки и не въведе ограничения на разходите, тогава спорта го очакват много тежки времена", заяви тя.

"Наясно сме, че много пилоти имат нужда от спонсори, за да влязат във Формула 1. Те трябва да имат пари, особено в малките отбори. Това не е от хубавите страни на спорта, а от търговската", каза състезателят на "Ферари" Фелипе Маса в отворен чат в сайта на тима.

През миналия сезон Виталий Петров и Бруно Сена също се радваха на добри спонсори, но въпросът е дали те са готови да налеят милиони за участие в дъното на колоната. За по-впечатляващи имена като Глок, Ковалайнен, Камуи Кобаяши, Себастиен Буеми и Хайме Алгерсуари остава максимата "няма пари – няма шоу".

Старата песен...

Платените пилоти не са нещо ново за спорта и някои от най-великите в историята са навлизали на пистата по същия начин. Трикратният световен шампион Ники Лауда, който сега е сред изпълнителните директори в "Мерцедес", плаща на "Марч" за място във Формула 2 и Формула 1 в началото на 70-те години. През 1974 г. той вече е пилот на "Ферари" и е добре възнаграден за таланта си.

По същия начин своя дебют с "Джордан" прави и най-успешният пилот във Формула 1 Михаел Шумахер през 1991 г., а в настоящия момент най-открояващите се платени пилоти са Пастор Малдонадо, Серхио Перес и Виталий Петров.

Според шампиона с "Уилямс" за 1996 г. Деймън Хил в момента парите имат много силен глас в спорта, който би трябвало да е арена на най-добрите пилоти в света. "Във футбола това не се получава. Ако искаш да си централен нападател в "Манчестър юнайтед", все пак трябва да си много добър", заяви британецът пред Reuters в края на 2012 г.

"Формула 1 винаги е била усложнявана от тази гледна точка и не зная какво е решението на проблема. Винаги ще има нужда от пари, когато залогът стане голям, защото всеки иска да е по-конкурентен. Всеки е платен пилот, когато се изкачва по стълбичката за влизане във Формула 1", завърши Хил, който през 1993 г. докара със себе си персонален спонсор в "Уилямс".

Формула 1 може да е едно проспериращо спортно предприятие, но зад кулисите нещата не изглеждат никак обнадеждаващо. Голяма част от отборите имат финансови затруднения, а HRT вече отпадна  от участие, тъй като дори не можа да си плати таксата за участие от 500 хиляди щатски долара. Малките отбори "Кейтъръм" и "Маруся" могат да преживяват само ако пилотите си плащат, за да карат за тях, а бъдещето на "Форс Индия" остава неясно.

Ако единадесетте останали отбора трябва да платят всичките си задължения до края на февруари, само 10 болида, или пет отбора, ще могат да застанат на старта в Мелбърн, изчислява швейцарският вестник Blick. В средата на януари има три свободни пилотски места, което е сигнал за сериозно притеснение за състоянието на участниците в най-големия автомобилен шампионат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    maximxx avatar :-?
    Максим Александров

    Фен съм на моторните спонсори и няма как настоящата ситуация да ме радва - но пък може да има и оздравителен ефект - например, да се върне малко позагубения блясък (и финансиране) на ВРЦ или пък Ф1 да се върне към рейсинговата, а не към маркетинговата си природа...

  • 2
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    активното отстъпване от спортните ценности е сигурен показател за задаващата се поредна криза в спорта
    ...
    Какъв спорт е карането на кола?!
    И какви са тези заплати по един милион?
    Какви са тези стотици милиони и милиарди въртящи се покрай десетина коли?
    Това е пълен абсурд!
    Много ясно, че ще му се види края!

  • 3
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Защо няма заплати от милиони за плуването или хандбала?Или тениса?

  • 4
    the_stig avatar :-|
    The Stig

    [quote#2:"Веселин Дечев"]Какъв спорт е карането на кола?! [/quote]

    Замисли се само какви сили действат върху пилота при спиране от 300 до 50 км/ч или при влизане в завой с над 150 км/ч и каква подготовка трябва да има, за да издържи поне час и половина. И тогава евентуално, само евентуално, заради пряката зависимост от наличието на умствен багаж, може и да си отговориш на въпроса.
    Само който не се е качвал в какъвто и да е състезателен автомобил може да твърди, че става въпрос за "возене". Във Формулата откъм натоварвания си е 1:1 пилотиране.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Е, да ама точно сега не искам. Ще си купя като ми дойде кефа.

  • 6
    beatles avatar :-|
    beatles

    ми нормално..изгонете бърни и нещата бавно и славно ще си дойдат на местото...кво значи такси от по 6 милиона долара ебаси..и заплата 10.....

  • 7
    kozhouharov avatar :-|
    kozhouharov

    Всички останали моторни спортове един по един започнаха все повече и повече да изискват средства от топ пилотите, най-накрая стана и във Ф1. Като въведат бюджетната шапка шоуто за такива пилоти ще приключи!

    До коментар [#2] от "Веселин Дечев":

    Единствения спорт в който трябва да използваш абсолютно всички мускули в тялото си нон-стоп без прекъсване. Единствения спорт в който се изисква топ физическа подготовка и едва ли не инженерно образование. Може да има глупав всякакъв друг спортист, без шахматист, но не може да има глупав пилот. Ако си глупав, нито ще хванеш спонсори, нито ще се докоснеш до Ф1. Това последното различава Ф1 от всички останали спортове и затова винаги е била елитарен спорт, а не спорта на Киро багериста.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK