Формула 1 в режим "оцеляване"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Формула 1 в режим "оцеляване"

Мартин Уитмарш не вярва, че повечето отбори могат да развият успешна бизнес стратегия за оцеляването си в следващите години

Формула 1 в режим "оцеляване"

Притесненията за финансовото състояние на отборите вече излизат на преден план

5288 прочитания

Мартин Уитмарш не вярва, че повечето отбори могат да развият успешна бизнес стратегия за оцеляването си в следващите години

© Архив


В последните години във Формула 1 виреят слухове как няколко отбора имат финансови проблеми, а отпадането на испанския екип HRT само ги демонстрира нагледно. Най-накрая обаче високопоставена фигура заговори гласно за тях и изведе темата на преден план.

"Седем от единадесетте отбора във Формула 1 имат толкова сериозни финансови проблеми, че са принудени да се борят за оцеляването си", каза изпълнителният директор на "Макларън" Мартин Уитмарш пред BBC Sport. Той оглавява и Асоциацията на тимовете в спорта (FOTA), която представлява обединение на повечето екипи, и изказването му със сигурност не е изстрел в тъмното.

Заплахата

Специалистите са категорични, че заплахата не е незабавна, но не е и толкова трудно да се усети какви последици може да има, ако не бъдат предприети адекватни мерки. "Трудно е. Работим в света на рекламата и само трябва да видим как се движи тенденцията в световен мащаб. Тарифите вървят надолу. Трябва да предприемем някои мерки, но си мисля, че ще бъде трудно за някои", допълни Уитмарш.

Наскоро затова намекна и швейцарският вестник Blick. Ако единадесетте останали отбора трябва да платят всичките си задължения до края на февруари, само 10 болида, или пет отбора, ще могат да застанат на старта в Мелбърн, изчислява изданието.

Уитмарш смята, че за някои тимове ще бъде доста трудно "да изградят изпълним и функциониращ бизнес модел за следващите няколко години". Колегата му от екипа на "Кейтъръм" Сирил Абитебул споделя позицията му. "Само световните шампиони от "Ред бул" се справят добре финансово, докато всички останали се мъчат", заяви той наскоро.

Според анализаторите Формула 1 продължава да страда от отрезвяващата световна финансова криза от 2008 г. Подписаните преди нейното настъпление сериозни спонсорски договори, които не бяха прекратени, вече са изтекли. В същото време списъкът с нови рекламодатели остава твърде къс, а наличните все по-рядко са готови да плащат за присъствието си в най-комерсиалния автомобилен спорт.

В момента Формула 1 разполага със споразумение за ограничаване на ресурсите, което лимитира броя на персонала на отборите, разходите им по развойната дейност и сумата, която могат да отделят за външни доставчици. Тази мярка обаче не спаси HRT от закриване в края на миналия сезон, след като не успя да си плати дори таксата от 500 хил. щатски долара за новия.

Проблемите на "Кейтъръм" и "Маруся" също са видими, след като се решиха да освободят опитните си и взимащи заплати пилоти Хейки Ковалайнен и Тимо Глок в замяна на младоци, които носят спонсорска подкрепа със себе си.

Промените

Според Уитмарш един от основните проблеми е, че отборите не получават достатъчно голям дял от постъпленията във Формула 1. За 2011 г. те възлизат на 1.5 млрд. долара, което осезаемо отстъпва от приходите на други популярни спортни шампионати. За сравнение, за същия период приходите на американската Националната футболна лига (NFL) са 4 млрд. долара, а от следващия сезон английската Висша лига ще получава по 1.6 млрд. долара на година само от сделката за телевизионните права във Великобритания.

В споразумението "Конкорд", което регулира Формула 1 и изтече с края на 2012 г., отборите си поделяха 47% от постъпленията, докато останалата част прибираха собственикът CVC Capital Partners и ФИА. От тези за 2011 г. "Ферари" получи около 100 млн. долара, а "Маруся" - десет пъти по-малко.

Новото споразумение трябва да бъде разписано в скоро време, като според различни информации екипите вече ще получават до 63% от приходите. Преди седмица промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун заяви, че тимовете са доволни от новите условия и няма да има повече напускащи. "Всички ще взимат повече и от Господ", каза милиардерът пред Autoweek.

В допълнение към "Конкорд" всеки отбор ще сключи и самостоятелен договор със CVC, чиито условия ще останат тайни. "Бърни свърши фантастична работа за собствениците. Може и да го критикуваме, но той направи повече от нас и договори парите за сметка на работодателите си. Ако тимовете не работят заедно, за да си извоюват по-голям дял от постъпленията, тогава трябва да обвиняват себе си", обясни Уитмарш.

Присъдата

Според пожелал анонимност експерт по спортния маркетинг, в момента поне шест отбора не могат да се самоиздържат в настоящите условия на световния шампионат.

"Бизнес средата е трудна за всички, не само във Формула 1. Основният въпрос е дали тимовете могат да се издържат без подкрепа от собствениците, които често са техни спонсори. Ако отговорът е "да", тогава бизнесът е здрав. Ако е "не", отборите вероятно ще оцелеят, но само защото собствениците им ще ги поддържат. Но ако компанията майка им врътне кранчето, те няма да оцелеят", заяви той пред BBC Sport.

В последните години във Формула 1 виреят слухове как няколко отбора имат финансови проблеми, а отпадането на испанския екип HRT само ги демонстрира нагледно. Най-накрая обаче високопоставена фигура заговори гласно за тях и изведе темата на преден план.

"Седем от единадесетте отбора във Формула 1 имат толкова сериозни финансови проблеми, че са принудени да се борят за оцеляването си", каза изпълнителният директор на "Макларън" Мартин Уитмарш пред BBC Sport. Той оглавява и Асоциацията на тимовете в спорта (FOTA), която представлява обединение на повечето екипи, и изказването му със сигурност не е изстрел в тъмното.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Лакомията, както и непрестанното поставяне на условия пред отбори, медии и рекламодатели от страна на Бърни Екълстън няма край. Неслучайно напоследък се заговори за възможно основаване на алтернативна федерация от няколко отбора.

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":Съгласна съм с извода ви.

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    лакомият Бърни е на път да убие кокошката със златните яйца !

  • 4
    pag avatar :-?
    pag

    "....най-комерсиалния спорт Формула 1..."

    Че кой "спорт" не е комерсиален?
    Тук поне никой не се преструва на аматьор като на разни олимпийски игри .......

  • 5
    d.petkov avatar :-?
    d.petkov

    Не съм убеден, че ще ми липсват отбори като Маруша и Кейтърам! В крайна сметка, може в шампионата да стартират и 8-9 отбора. За пример, поради финансови съображения дълго време имаше само три заводски отбора в Световния рали шампионат и пак си имаше битка.

    Мисълта ми е, че така или иначе топ 5 отборите са в светлината на прожектори и на средния Ф1 фен му е все тая какво се случва във втората част на колоната.

  • 6
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    Тая Ф1 ми е малко странна? Какъв е този световен шампион "Ред Бул"? Кой е виждал "Маруся" по улиците? Все пак именно на Ф1 дължим дисковите спирачки, турбото, двигателите с по 4 клапана на цилиндър, но какво общо имат те с лимонадата "Ред бул"?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK