Краят на една епоха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на една епоха

Голямата неизвестна преди първия старт - какво могат гумите

Краят на една епоха

Сбогуването с 2.4-литровите двигатели изравнява силите във Формула 1

5829 прочитания

Голямата неизвестна преди първия старт - какво могат гумите

© Reuters


Шейсет и третият световен шампионат във Формула 1 стартира този уикенд с Гран при на Австралия. С него ще приключи една епоха в този спорт. Догодина в сила влизат напълно нови правила. Болидите ще бъдат оборудвани с 1.6-литрови шестцилиндрови турбодвигатели и огромни система за генериране и използване на кинетичната и топлинната енергия. Поради тази причина още в края на миналия сезон тимовете разделиха техническите си отдели на две части. Едната работи по проектите за настоящия сезон, а втората – за бъдещата 2014-а.

В тази надпревара вероятно екипите, които не постигнат добри резултати в началото на 2013 г., ще насочат усилията си към развитие на болида за следващия етап от историята на спорта, вместо да се опитват да коригират последните коли с отиващите в миналото 2.4-литрови осемцилиндрови двигатели. Още в средата на сезона може рязко да се увеличи дистанцията между отборите, но от това битката за титлата едва ли ще бъде повлияна.

Сега, на старта, очевидно още никой не е отписал първенството предварително, а след осем години почти пълна забрана за развитие на атмосферните двигатели и много, но не драстични промени в правилата, силите изглеждат крайно изравнени, без да има кой знае каква възможност да очакваме тотално разместване на статуквото. Всъщност има много индикации, че битката ще е още по-оспорвана и с неясен изход в сравнение с 2012 г., когато макар и отново Себастиан Фетел и "Ред бул" спечелиха за трети пореден път.

Очакването за интересни състезания през новия сезон се засили особено много след резултатите на тестовете в Барселона преди тръгването за Австралия. Колкото и условни да са тези изпитания (поради разликите в количества гориво, гумите и т.н.), все пак стана ясно, че петте водещи екипа във Формула 1 вероятно имат разлика в скоростта на колите си от едва 0,2 сек. в обиколка. Две десети от секундата е наистина малка разлика, която би могла да се повлияе от всяка новост в колата, температурата на пистата и по-доброто използване на гумите.

Скрита сила от "Ред бул"

Шампионите от "Ред бул" далеч не изглеждаха така доминиращи, както сме ги виждали преди. Напротив. Най-доброто време на Фетел в Барселона беше едва 12-о в общото подреждане на последната серия от изпитания и беше с цели 2,5 секунди под най-добрия резултат на пилота на "Мерцедес" Нико Розберг. Германецът обаче симулира участие в квалификация, а Себастиан имитираше състезания. Всъщност споменатата дистанция от 0,2 секунди беше получена по математически път с премахване на "фактора" гориво и идеята за работа с нови гуми.

Каквото и да се пресмята обаче, Фетел очевидно не беше ентусиазиран след края на подготовката си тази година. "Невероятно трудно е да се посочи конкретна област, от която не сме доволни, тъй като гумите не бяха достатъчно постоянни като поведение – каза той. Трябва внимателно да прегледаме всичко преди първия старт, за да сме наясно какво можем да очакваме в Австралия и първите няколко състезания от сезона. Досега не бяхме изкарвали тестове, от които да е имало по-малко изводи. Според мен е невъзможно да се прецени темпото на автомобилите и да се сочат фаворити."

Съотборникът му Марк Уебър остана с 14-и резултат и това подсили съмненията относно потенциала на "Ред бул". Но въпреки това много хора в падока бяха убедени, че шампионите изобщо не показват капацитета на колата си. Говореше се, че за разлика от останалите в резервоара на RB9 неизменно има поне 50 кг гориво. По-внимателен поглед в поведението на колата обаче показва, че те отново са най-добре от всички. При подаване на газ задната част на RB9 оставаше като залепена за пистата, нямаше потъване, нито мръдване встрани като при останалите. Гумите не се износваха така агресивно. Но е вярно и това, че скоростта беше по-ниска.

Поредното тълкуване на правилата от ФИА, която забрани новите карти за управление на двигателите "Рено", видимо не беше добра новина за шампионите. "Ред бул", а и "Лотус" се готвеха да използват още по-агресивно изгорелите газове, за да създават с тях сили на притискане в задната част. Още по-неприятно – ограничението дойде, когато те вече бяха оформили колите си спрямо новото използване на струите от ауспусите. Част от обяснението за по-слабите резултати на "Ред бул" в тестовете беше свързано именно с несъответствието между картите и развитието на корпуса.

Подобно нещо се случи и миналата година. За състезания в Германия и Унгария картите бяха върнати към началото на сезона, а шасито вече беше развито да използва нови. Доста бързо след тези надпревари дизайнерът на тима Ейдриан Нюи и екипът му намериха нови решения и "Ред бул" отново имаше отлична бързина. Дали обаче и през 2013 г. тимът ще има сили отново да излезе напред? Немалко експерти споделят, че шампионите просто са достигнали абсолютния таван в използването на идеите си, както и на пролуките в правилата... 

Агресивни преследвачи

В същото време съперниците са видимо по-агресивни от шампионите в подхода си към новия сезон.

Въпреки че до края на епохата осемцилиндровите двигатели има броени месеци, "Макларън" разработи за 2013-а нов автомобил. В действителност тимът реално имаше най-бързата кола и през по-голямата част от миналия шампионат. Нелепи грешки в бокса и повреди го извадиха от битката за титлата. А накрая и звездният им пилот Люис Хамилтън премина в "Мерцедес". С един от най-големите бюджети "Макларън" промени принципите на изграждане в болида си. Вдигна носа високо, интегрира предно окачване тип пулрод на изтегляне и т.н., за да спечели още малко сили на притискане към пистата. Болидът MP4-28 записа много добри времена още с появата си на пистата "Херес", но пък с толкова промени за момент имаше съмнения в направения от екипа избор.

"Усетих, че имаме напредък с новия болид, още когато го изпробвах паралелно със стария в симулатора – заяви пилотът Дженсън Бътън. Реагира на всяко мое действие. На тестовете имаше моменти, в които колата беше перфектна, но в други – не. Това ни притесни. Можехме да използваме почти без промяна колата от края на миналата година. Тя беше отлична и със сигурност щяхме да стартираме добре, но нямаше да имаме голям избор за развитие и след първите няколко състезание можеше да се окажем без големи възможности за развитие, докато сега, след първите 3-4 старта, можем да поемем по нов път."

Изборът на посоката за развитие, за която Дженсън говори, в най-голяма степен отново ще е свързана гумите. Те отново са променени, по-меки са и достигат оптимални работни температури по-бързо. Износването им отново е сериозно и на студените настилки в тестовете деградацията беше такава, че пилоти заговориха за състезания с 6-7 стопа. Във внимателната работата с гумите е голямата сила на Бътън, който за мнозина е фаворит за спечелване на титлата с кола с видимо добра скорост. Новият му съотборник Серхио Перес също е от най-внимателните в този аспект състезатели. Близостта в начина им на каране е предимство за тима.

Близки като стил на управление са още Хамилтън и Нико Розберг. Двамата са приятели и са били съотборници от годините в картинга. Сега ще се състезават в "Мерцедес" – отборът с най-добрата скорост преди старта на сезона. Нико беше най-бързият пилот от всички в Барселона, но въпреки това прогнозите са предпазливи. И през миналата зима "Мерцедес" бяха бързи в тестовете, а след това на студения асфалт в Китай германецът спечели и първото си състезание. Когато дойдоха стартовете на по-топло и всички започнаха да се оправят по-добре в гумите, "Мерцедес" тотално се обърка и загуби позиции. Част от обяснението за добрата скорост се крие в присъствието на седемкратния световен шампион Михаел Шумахер до миналата година. По системата на свързано окачване тимът се труди вече две години.

Хамилтън премина в Бракли с идеята да гради кариера и успехи в новата ера с двигатели V6, но добрите резултати тази зима станаха повод мнозина да предвиждат и по-ранен успех. Люис беше обнадежден, въпреки че колата има по-малко сцепление от миналогодишния "Макларън". "Мисля, че определено ще можем да спечелим състезание в някакъв момент през сезона – заяви той. Поне се надявам да сме в състояние, но кога ще се случи – знае ли някой? Не мисля, че е нужно да се впечатлявате (от теста). Екипите работят по собствената си програма, караме с различни количества гориво. Според мен е важно да върнем всички на земята и да осъзнаем, че имаме още много работа. Но "Мерцедес" се справят страхотно – както с двигателя, така и с колата, която може и да няма още притискането на "Макларън", но очевидно е, че е много по-добра от миналогодишната."

Повече надежди

По-оптимистично настроен за новия сезон е и Фернандо Алонсо. Испанецът загуби болезнено титлата през миналия сезон, а направи всичко, за да я спечели. С автомобил, който видимо отстъпваше най-малкото в квалификациите, трупаше точки с отлично каране, но в крайна сметка Фетел и "Ред бул" отново победиха.

Изтъкан от амбиция, Алонсо пропусна първия тест в Херес, за да се готви физически в Дубай за първенството. След това беше видимо доволен (както впрочем и всички във "Ферари") от по-доброто темпо на новата кола. "И през миналата година бях мотивиран и исках да спечеля, но истината е, че пристигнах в Австралия и Малайзия без кой знае каква увереност, че можем да го направим, без голяма вяра в колата. Не бях много сигурен в това, което правехме, защото – казвал съм го и преди – малко бяхме загубили посоката. В главата ми изобщо нямаше план да се борим за световната титла, при положение че бяхме толкова назад. Изоставахме с 1,6 сек. в Австралия и беше невероятно завръщане на нашия тим. Още по-мотивиран съм сега. Трябва да имаме и по-добра кола, защото миналата година бяхме твърде далеч зад лидерите. Не бива да забравяме, че ние изоставахме с 0,7-0,8 сек. дори в края на миналия сезон. Нашата цел сега е да сме по-близо до "Ред бул" и "Макларън", които ще са силни и сега. Не можем да искаме да сме половин секунда пред всички, но две десети зад тях е окей", каза той.

Говорейки за малките разлики между фаворитите от едва 0,2 сек., трябва да се отбележи, че в тази рамка се включва и представянето на пилотите на "Лотус".Отличният Кими Райконен, завърнал се във Формула 1 през 2012 г. след две години в ралитата, все едно никога не си беше тръгвал. Заедно с младия и доста критикуван, но безспорно талантлив Ромен Грожан показаха добра скорост и отлично темпо. Поведението на колата беше сходно само с това на "Ред бул". Ограничаването в картите за мотора "Рено" беше удар и за тях, но болидът е видимо добре конструиран. Той със сигурност ще играе важна роля в началото на първенството. След това обаче тимът едва ли ще има потенциал да се развие както фаворитите. "Лотус" няма големи спонсори като своите съперници и вероятно ще трябва да избира върху кой проект да се концентрира.

*Авторът е главен редактор на сп. "Клуб S1"

Шейсет и третият световен шампионат във Формула 1 стартира този уикенд с Гран при на Австралия. С него ще приключи една епоха в този спорт. Догодина в сила влизат напълно нови правила. Болидите ще бъдат оборудвани с 1.6-литрови шестцилиндрови турбодвигатели и огромни система за генериране и използване на кинетичната и топлинната енергия. Поради тази причина още в края на миналия сезон тимовете разделиха техническите си отдели на две части. Едната работи по проектите за настоящия сезон, а втората – за бъдещата 2014-а.

В тази надпревара вероятно екипите, които не постигнат добри резултати в началото на 2013 г., ще насочат усилията си към развитие на болида за следващия етап от историята на спорта, вместо да се опитват да коригират последните коли с отиващите в миналото 2.4-литрови осемцилиндрови двигатели. Още в средата на сезона може рязко да се увеличи дистанцията между отборите, но от това битката за титлата едва ли ще бъде повлияна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Малко интрига й е нужна на Формулата. На път е да стане малко скучна ...

  • 2
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Господ направи хората различни, "Магнум ги изравни"
    2.4 литровите създадоха формулата различна, 1.6 литровите ги изравниха

  • 3
    storan avatar :-P
    Storan

    Амии - 1,6 мотор предполага по-ниска скорост - значи ще ги виждаме по-ясно по завоите - няма да сече на телевизора хи хи!

  • 4
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    До коментар [#3] от "Storan":
    От 1,6 л двигател при 15 000 оборота Рено измъкнаха 750 к.с. Не вярвам другите да са много по-различни!

  • Симеон

    Изобщо не съм доволен ФИА се чудят как да прее*ат формула 1
    1. бяха 10 цилиндрови
    2. станаха 8 (поносима промяна)
    3. ще стават 6 цилиндрови (пълна простотия)
    4. всяка следваща година стават по грозни и по грозни
    нямам думи!!!!

  • 6
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    май от както спряха да канят Иван Тенчев да коментира не гледам формулата особено...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    nockout avatar :-(
    nockout

    До коментар [#5] от "Симеон":

    Напълно сте прав !!! Направо и е*аха мамата на Формула 1. Всяка година промени, изисквания, щуротии и все в ущърб на спорта и конкуренцията. На мен лично Ф1 ми е скучна от доста време, а като гледам надали ще стане по-добре :(

  • 8
    stg avatar :-|
    stg

    това нещо формула 1 беше голяма работа навремето
    имаше Прост, Сена , абе много герои имаше, последния екшън герой Шумахер се отказа вече, може спокойно да я закриват, а и данните за гледаемост май са такива

  • 9
    alexan1234 avatar :-|
    alexan1234

    До коментар [#4] от "shumkar":

    Това не е нищо в сравнени с болида на Аертон Сена, който имаше 1200 конски сили и РЪЧНА скоростна кутия.

  • 10
    kozhouharov avatar :-|
    kozhouharov

    А и тревата някога беше по-зелена, сега дойде пролет и тревата зеленее, ама не е както някога... МЪКА!

    7 различни победители в първите 7 състезания!? Ф1 НИКОГА не е била по-интересна и непредсказуема, ама НИКОГА!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK