С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 15 мар 2013, 15:05, 5644 прочитания

Краят на една епоха

Сбогуването с 2.4-литровите двигатели изравнява силите във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Шейсет и третият световен шампионат във Формула 1 стартира този уикенд с Гран при на Австралия. С него ще приключи една епоха в този спорт. Догодина в сила влизат напълно нови правила. Болидите ще бъдат оборудвани с 1.6-литрови шестцилиндрови турбодвигатели и огромни система за генериране и използване на кинетичната и топлинната енергия. Поради тази причина още в края на миналия сезон тимовете разделиха техническите си отдели на две части. Едната работи по проектите за настоящия сезон, а втората – за бъдещата 2014-а.

В тази надпревара вероятно екипите, които не постигнат добри резултати в началото на 2013 г., ще насочат усилията си към развитие на болида за следващия етап от историята на спорта, вместо да се опитват да коригират последните коли с отиващите в миналото 2.4-литрови осемцилиндрови двигатели. Още в средата на сезона може рязко да се увеличи дистанцията между отборите, но от това битката за титлата едва ли ще бъде повлияна.


Сега, на старта, очевидно още никой не е отписал първенството предварително, а след осем години почти пълна забрана за развитие на атмосферните двигатели и много, но не драстични промени в правилата, силите изглеждат крайно изравнени, без да има кой знае каква възможност да очакваме тотално разместване на статуквото. Всъщност има много индикации, че битката ще е още по-оспорвана и с неясен изход в сравнение с 2012 г., когато макар и отново Себастиан Фетел и "Ред бул" спечелиха за трети пореден път.

Очакването за интересни състезания през новия сезон се засили особено много след резултатите на тестовете в Барселона преди тръгването за Австралия. Колкото и условни да са тези изпитания (поради разликите в количества гориво, гумите и т.н.), все пак стана ясно, че петте водещи екипа във Формула 1 вероятно имат разлика в скоростта на колите си от едва 0,2 сек. в обиколка. Две десети от секундата е наистина малка разлика, която би могла да се повлияе от всяка новост в колата, температурата на пистата и по-доброто използване на гумите.

Скрита сила от "Ред бул"



Шампионите от "Ред бул" далеч не изглеждаха така доминиращи, както сме ги виждали преди. Напротив. Най-доброто време на Фетел в Барселона беше едва 12-о в общото подреждане на последната серия от изпитания и беше с цели 2,5 секунди под най-добрия резултат на пилота на "Мерцедес" Нико Розберг. Германецът обаче симулира участие в квалификация, а Себастиан имитираше състезания. Всъщност споменатата дистанция от 0,2 секунди беше получена по математически път с премахване на "фактора" гориво и идеята за работа с нови гуми.

Каквото и да се пресмята обаче, Фетел очевидно не беше ентусиазиран след края на подготовката си тази година. "Невероятно трудно е да се посочи конкретна област, от която не сме доволни, тъй като гумите не бяха достатъчно постоянни като поведение – каза той. Трябва внимателно да прегледаме всичко преди първия старт, за да сме наясно какво можем да очакваме в Австралия и първите няколко състезания от сезона. Досега не бяхме изкарвали тестове, от които да е имало по-малко изводи. Според мен е невъзможно да се прецени темпото на автомобилите и да се сочат фаворити."

Съотборникът му Марк Уебър остана с 14-и резултат и това подсили съмненията относно потенциала на "Ред бул". Но въпреки това много хора в падока бяха убедени, че шампионите изобщо не показват капацитета на колата си. Говореше се, че за разлика от останалите в резервоара на RB9 неизменно има поне 50 кг гориво. По-внимателен поглед в поведението на колата обаче показва, че те отново са най-добре от всички. При подаване на газ задната част на RB9 оставаше като залепена за пистата, нямаше потъване, нито мръдване встрани като при останалите. Гумите не се износваха така агресивно. Но е вярно и това, че скоростта беше по-ниска.

Поредното тълкуване на правилата от ФИА, която забрани новите карти за управление на двигателите "Рено", видимо не беше добра новина за шампионите. "Ред бул", а и "Лотус" се готвеха да използват още по-агресивно изгорелите газове, за да създават с тях сили на притискане в задната част. Още по-неприятно – ограничението дойде, когато те вече бяха оформили колите си спрямо новото използване на струите от ауспусите. Част от обяснението за по-слабите резултати на "Ред бул" в тестовете беше свързано именно с несъответствието между картите и развитието на корпуса.

Подобно нещо се случи и миналата година. За състезания в Германия и Унгария картите бяха върнати към началото на сезона, а шасито вече беше развито да използва нови. Доста бързо след тези надпревари дизайнерът на тима Ейдриан Нюи и екипът му намериха нови решения и "Ред бул" отново имаше отлична бързина. Дали обаче и през 2013 г. тимът ще има сили отново да излезе напред? Немалко експерти споделят, че шампионите просто са достигнали абсолютния таван в използването на идеите си, както и на пролуките в правилата... 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1800 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1612 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Райконен даде тон на обещаващ сезон във Формула 1

Финландецът спечели оспорваната битка в Австралия

Още от Капитал
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10