Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 15 мар 2013, 15:05, 5700 прочитания

Краят на една епоха

Сбогуването с 2.4-литровите двигатели изравнява силите във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агресивни преследвачи

В същото време съперниците са видимо по-агресивни от шампионите в подхода си към новия сезон.

Въпреки че до края на епохата осемцилиндровите двигатели има броени месеци, "Макларън" разработи за 2013-а нов автомобил. В действителност тимът реално имаше най-бързата кола и през по-голямата част от миналия шампионат. Нелепи грешки в бокса и повреди го извадиха от битката за титлата. А накрая и звездният им пилот Люис Хамилтън премина в "Мерцедес". С един от най-големите бюджети "Макларън" промени принципите на изграждане в болида си. Вдигна носа високо, интегрира предно окачване тип пулрод на изтегляне и т.н., за да спечели още малко сили на притискане към пистата. Болидът MP4-28 записа много добри времена още с появата си на пистата "Херес", но пък с толкова промени за момент имаше съмнения в направения от екипа избор.


"Усетих, че имаме напредък с новия болид, още когато го изпробвах паралелно със стария в симулатора – заяви пилотът Дженсън Бътън. Реагира на всяко мое действие. На тестовете имаше моменти, в които колата беше перфектна, но в други – не. Това ни притесни. Можехме да използваме почти без промяна колата от края на миналата година. Тя беше отлична и със сигурност щяхме да стартираме добре, но нямаше да имаме голям избор за развитие и след първите няколко състезание можеше да се окажем без големи възможности за развитие, докато сега, след първите 3-4 старта, можем да поемем по нов път."

Изборът на посоката за развитие, за която Дженсън говори, в най-голяма степен отново ще е свързана гумите. Те отново са променени, по-меки са и достигат оптимални работни температури по-бързо. Износването им отново е сериозно и на студените настилки в тестовете деградацията беше такава, че пилоти заговориха за състезания с 6-7 стопа. Във внимателната работата с гумите е голямата сила на Бътън, който за мнозина е фаворит за спечелване на титлата с кола с видимо добра скорост. Новият му съотборник Серхио Перес също е от най-внимателните в този аспект състезатели. Близостта в начина им на каране е предимство за тима.

Близки като стил на управление са още Хамилтън и Нико Розберг. Двамата са приятели и са били съотборници от годините в картинга. Сега ще се състезават в "Мерцедес" – отборът с най-добрата скорост преди старта на сезона. Нико беше най-бързият пилот от всички в Барселона, но въпреки това прогнозите са предпазливи. И през миналата зима "Мерцедес" бяха бързи в тестовете, а след това на студения асфалт в Китай германецът спечели и първото си състезание. Когато дойдоха стартовете на по-топло и всички започнаха да се оправят по-добре в гумите, "Мерцедес" тотално се обърка и загуби позиции. Част от обяснението за добрата скорост се крие в присъствието на седемкратния световен шампион Михаел Шумахер до миналата година. По системата на свързано окачване тимът се труди вече две години.



Хамилтън премина в Бракли с идеята да гради кариера и успехи в новата ера с двигатели V6, но добрите резултати тази зима станаха повод мнозина да предвиждат и по-ранен успех. Люис беше обнадежден, въпреки че колата има по-малко сцепление от миналогодишния "Макларън". "Мисля, че определено ще можем да спечелим състезание в някакъв момент през сезона – заяви той. Поне се надявам да сме в състояние, но кога ще се случи – знае ли някой? Не мисля, че е нужно да се впечатлявате (от теста). Екипите работят по собствената си програма, караме с различни количества гориво. Според мен е важно да върнем всички на земята и да осъзнаем, че имаме още много работа. Но "Мерцедес" се справят страхотно – както с двигателя, така и с колата, която може и да няма още притискането на "Макларън", но очевидно е, че е много по-добра от миналогодишната."

Повече надежди

По-оптимистично настроен за новия сезон е и Фернандо Алонсо. Испанецът загуби болезнено титлата през миналия сезон, а направи всичко, за да я спечели. С автомобил, който видимо отстъпваше най-малкото в квалификациите, трупаше точки с отлично каране, но в крайна сметка Фетел и "Ред бул" отново победиха.

Изтъкан от амбиция, Алонсо пропусна първия тест в Херес, за да се готви физически в Дубай за първенството. След това беше видимо доволен (както впрочем и всички във "Ферари") от по-доброто темпо на новата кола. "И през миналата година бях мотивиран и исках да спечеля, но истината е, че пристигнах в Австралия и Малайзия без кой знае каква увереност, че можем да го направим, без голяма вяра в колата. Не бях много сигурен в това, което правехме, защото – казвал съм го и преди – малко бяхме загубили посоката. В главата ми изобщо нямаше план да се борим за световната титла, при положение че бяхме толкова назад. Изоставахме с 1,6 сек. в Австралия и беше невероятно завръщане на нашия тим. Още по-мотивиран съм сега. Трябва да имаме и по-добра кола, защото миналата година бяхме твърде далеч зад лидерите. Не бива да забравяме, че ние изоставахме с 0,7-0,8 сек. дори в края на миналия сезон. Нашата цел сега е да сме по-близо до "Ред бул" и "Макларън", които ще са силни и сега. Не можем да искаме да сме половин секунда пред всички, но две десети зад тях е окей", каза той.

Говорейки за малките разлики между фаворитите от едва 0,2 сек., трябва да се отбележи, че в тази рамка се включва и представянето на пилотите на "Лотус".Отличният Кими Райконен, завърнал се във Формула 1 през 2012 г. след две години в ралитата, все едно никога не си беше тръгвал. Заедно с младия и доста критикуван, но безспорно талантлив Ромен Грожан показаха добра скорост и отлично темпо. Поведението на колата беше сходно само с това на "Ред бул". Ограничаването в картите за мотора "Рено" беше удар и за тях, но болидът е видимо добре конструиран. Той със сигурност ще играе важна роля в началото на първенството. След това обаче тимът едва ли ще има потенциал да се развие както фаворитите. "Лотус" няма големи спонсори като своите съперници и вероятно ще трябва да избира върху кой проект да се концентрира.

*Авторът е главен редактор на сп. "Клуб S1"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 4364 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2371 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Райконен даде тон на обещаващ сезон във Формула 1

Финландецът спечели оспорваната битка в Австралия

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10