Гумената Формула 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гумената Формула 1

Гумите се превърнаха в основен фактор за резултатите във Формула 1

Гумената Формула 1

Pirelli ще промени продуктите си след критиките на "Ред бул"

Мирослав Стоев
5237 прочитания

Гумите се превърнаха в основен фактор за резултатите във Формула 1

© Reuters


Доставчикът Pirelli отстъпи пред острите критики на медиите и "Ред бул" в разразилата се мини гумена война във Формула 1 и ще промени своите продукти още за Гран при на Канада на 9 юни.

Компанията ще опита да намали бързото им износване, което в момента е най-големият фактор за изхода от състезанията. Обновяването на гумите обаче може да се окаже пагубно за конкуренцията и да върне тоталната доминация на "Ред бул".

Решението на Pirelli идва само ден след непривично агресивната атака от собственика на шампионите Дитрих Матешиц, според когото именно заради италианците "Формула 1 вече не прилича на автомобилен спорт, а на състезание по пазене на гумите".

Той изрази силното си недоволство от прекомерното износване, оказало се проблематично за неговия отбор. В неделната Гран при на Испания пилотът му Себастиан Фетел остана четвърти и повтори най-слабия си резултат за сезона, след като нямаше никакъв отговор за смазващото темпо на победителя Фернандо Алонсо с "Ферари". Германецът отстъпи и пред лотуса на Кими Райконен, като износването на гумите бе основната причина за изоставането на шампиона за последните три години.

Отбой

От Pirelli се съгласиха, че четири спирания в бокса в Барселона са твърде много. Италианците обясниха, че предприемат промените в "интерес на спорта", но ще бъдат изключително внимателни да не преразпределят силите във Формула 1.

"Никога не сме искали да има по четири спирания в състезание, затова ще променим конструкцията на гумите. Ще вземем част от дизайна им за 2013 г. и ще го свържем с елементи от този за последните две години, който се представи добре. Искаме да се придържаме към две или три смени на гумите", обясни спортният директор на Pirelli Пол Хембри.

Очаква се промените да облагодетелстват отборите, които имат проблеми с работата на гумите от началото на сезона – особено "Ред бул" и "Мерцедес". "Има притеснения от някои екипи, че промените ще бъдат в услуга на един или друг тим, но случаят не е такъв. Промените се извършват от Pirelli и от никой друг. Трябва да намерим точния баланс. Не искаме да помагаме на когото и да било, но за съжаление винаги има риск в това", обясни Хембри.

Още в понеделник от "Лотус", чийто болид се справя отлично с прекомерното износване и в Барселона стигна до второто място с три смени на гумите, веднага контрираха, че исканите промени биха били нечестни и в полза на конкретни отбори.

"Гумите са еднакви за всички. Проблемът не е в тях. Хората трябва да си зададат правилния въпрос, а той е какво сме направили ние, за да се справяме толкова добре с деградацията", заяви изпълнителният директор на "Лотус" Ерик Булие.

Натискът

Хембри отклони подобна теза и бе категоричен, че решението за промените не е взето заради натиска от страна на шампионите и силното им лобиране за промени. "Хората ще си помислят, че има натиск от "Ред бул", но няма подобно нещо. В интерес на истината много повече се изговори от медиите", обясни Хембри.

След старта в Испания Pirelli получи критики и от промотъра на световния шампионат Бърни Екълстоун. Английският милиардер имаше 30-минутна среща с Матешиц в Барселона, въпреки че темата на разговора им не бе обявена. "Има нещо сбъркано в гумите. Това не е продуктът, който поръчахме на Pirelli", каза Екълстоун.

Според Хембри промотърът само се придържа към мнението на мнозинството, а компанията не е променила съществено стратегията си за връщане на шоуто на пистата след повторната си поява през 2011 г. Той допълни, че в Pirelli са способни и на драстични промени, с които да върнат процесиите във Формула 1.

"Някои биха се радвали да направим състезанията с по едно спиране и гумите въобще да не бъдат фактор. Тогава резултатът от квалификацията ще се превърне и в краен за състезанието. Ако това е представата ви за състезание, само ни кажете и ще го направим", завърши той.

Доставчикът Pirelli отстъпи пред острите критики на медиите и "Ред бул" в разразилата се мини гумена война във Формула 1 и ще промени своите продукти още за Гран при на Канада на 9 юни.

Компанията ще опита да намали бързото им износване, което в момента е най-големият фактор за изхода от състезанията. Обновяването на гумите обаче може да се окаже пагубно за конкуренцията и да върне тоталната доминация на "Ред бул".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    По-честите спирания накъсват състезанието. Друг е въпросът, че на "Ред бул" все нещо не им изнася.

  • 2
    karla_hanneman avatar :-|
    Karla c Україна Hanneman

    Сега има натиск от Ред Бул. Преди беше от Ферари , които много интересно защо сега не протестират за това пък изведнъж започнаха да печелят. Докато плакаха как новите гуми не се загрявали и колко било ужасно това бяха жертви, сега като печелят никой не се сеща да протестира. Пирели не са част от ФИАТ , но пък са италианци , имам усещането , че са им направили гуми за техните възможности...

  • 3
    m_style avatar :-|
    m_style

    F1 не бива да бъде съдийски спорт! За да гледаме истинско състезание трябва нещата да се решават на пистата и много по-малко в бокса. Това важи и за гумите!

  • 4
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Ами да видим какви ще го направят за Канада

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    Много пари играят там, прекалено много. И не е само за гумите, а и за другите ограничения / нововъведения.

    Най-добре го каза чич' Джереми Кларксон: Не щем отбори от зубрачи с лаптопи, да регулират и ремонтират без даже да се доближават до колата! Не щем автоматики и електроники, които да карат вместо теб! Искаме старовремско, готино състезание, където героя е пилота, а не екипа! Искаме Формула 1 "Unplugged"!

  • 6
    gh0s7r1d3r avatar :-|
    gh0s7r1d3r

    А защо не допуснат втори производител, както беше преди и всеки да си избере с кого да работи. Те пирели са толкова умрели, че е по-добре да вкарат Дечица или Сава във Ф1. Или направо някой регенерат. :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    До коментар [#3] от "m_style":

    От една страна съм съгласен с Вас, но от друга мисля, че така или иначе Ф1 вече е 90% лаборатория и едва 10% спорт. И на мен ми липсват времената на Сена, когато Ф1 беше зрелищна кажи-речи колкото ВРЦ, но може би трябва да приемем, че за да получаваме в серийни автомобили неща като турбо, в-тек, активно окачване, типтроник, двойни дифузьори и т.н. трябва да сме готови да жертваме състезанието на пистата, за сметка на съзстезание тъкмо в боксовете. Но за съдиите сте абсолютно прав. Предлагам да се заменят с още Ф1-гърли :)

  • 8
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    Аз, като фен на Ферари, се радвам на последната победа на отбора, но съм абсолютно съгласен с Ред Бул. Не е нормално по време на половината състезание пилотът да мисли, не как да се бори и да изпреварва, а как да си пази гумите. Това последното не беше състезание между пилоти, а между стратегии за използване на гумите.

  • 9
    dido7801 avatar :-|
    dido7801

    "Гумената Формула 1" - Добре казано!

  • 10
    jelezo avatar :-|
    jelezo

    Ето тук едно според мене компетентно мнение по въпроса:
    http://clubs1.bg/news/video-popitaj-ivan-tenchev-epizod-20-27117


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK