Триумфът на фусбала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Триумфът на фусбала

"Байерн" е най-популярният немски клуб, но има нужда да привлича фенове в чужбина

Триумфът на фусбала

Финалът на Шампионската лига ще обърне погледите и към Бундеслигата

3053 прочитания

"Байерн" е най-популярният немски клуб, но има нужда да привлича фенове в чужбина

© Reuters


В дома на играта футбол в събота ще властва немският език. "Байерн" и "Боусия" (Дортмунд) ще излязат един срещу друг във финала на Шампионската лига на стадион "Уембли" като потвърждение на възхода на германския футбол в последните години. Когато този турнир е създаден, той не е предполагал отбори от една и съща страна да спорят за трофея. Но двубоят между сънародници в събота няма да е прецедент в най-новата история. Той обаче ще бъде първи между съперници от Бундеслигага, което ще има своето положително отражение върху това първенство.

Парите не са всичко

Някои от най-големите клубове в съвременния футбол като "Реал" (Мадрид), "Барселона", "Манчестър юнайтед" или "Челси" ще гледат отстрани случващото се в Лондон като потвърждение на антитезата, че парите са задължително условия за успех. "Байерн" може да бъде причислен към клубовете тежка категория в Европа, но само преди осем години "Борусия" беше пред фалит.

Благодарение на развитието на своята младежка школа, строга финансова дисциплина и умно управление на кадровия потенциал воденият от треньора Юрген Клоп тим спечели две поредни титли в Германия през 2011 и 2012 г. и направи пробив на европейска сцена през настоящия сезон. Докато суперсилите в Европа се бяха втренчили в увеличаването на разходите, Клоп и екипът около него усъвършенстваха своята ефективност. В "Байерн" също не спяха - загубата на двете поредни титли ги накара да вдигнат нивото на тима, което се отрази и на европейските резултати. Типичен пример за това как конкуренцията ражда качество.

Пазарната стойност на играчите на баварците е почти два пъти по-висока от тази на техните съперници - около 430 милиона евро при 254 милиона евро за жълто-черните, но това не се отразява на терена. Двата тима завършиха наравно в мачовете помежду си през сезона, а "Байерн" спечели с 1:0 в двубоя за Купата на Германия. Клоп определя последния мач като "липса на ден".

Всички печелят

За германските клубове този финал е като да ударят джакпота. Най-големият ефект от участието на двата тима във финала ще е за целия германски професионален футбол и най-вече за 18-те състава от първа Бундеслига, смятат анализаторите. "Лигата ще влезе в полезрението на международния спортен маркетинг, ще се подобрят възможностите за продажба на телевизионни и други права в чужбина", коментира Саша Шмит, анализатор от Европейското бизнес училище, пред Deutsche Welle.

Изчисленията показват, че всеки от двата клуба ще бъде солидно възнаграден за успехите през годината, като победителят може да вземе до 60 милиона евро от наградния фонд. Тези суми са значителни на фона на бюджетите им за трансфери. "Байерн" е разполагал с около 125 милиона евро за трансфери на играчи, докато бюджетът на "Дортмунд" едва в последната година влезе в границите на 50 милиона евро. Като капак на всичко Германия ще се стабилизира на третото място в класацията на УЕФА, което означава продължително участие на четири тима в Шампионската лига.

Глобално присъствие

Най-силният ефект вероятно ще е върху международното признание на германския футбол, тъй като се очаква мачът в събота да бъде наблюдаван от 220 милиона зрители. "Байерн" си остава най-популярният германски клуб. Според официална информация новият шампион е успял да увеличи двойно своите фенове, а собственият телевизионен канал се излъчва в 90 страни. "Борусия" тепърва наваксва историческото изоставане и вече продава своята програма в 12 страни, а интернет страницата има японска и полска версия.

Шмид смята, че съвременните възможности да се печелят привърженици извън националните граници трябва да бъдат използвани. "Само в Европа оценяваме, че има около 41 милиона от т.нар. фенове без граници, които имат любим клуб в чужбина", твърди той. По негови оценки всеки от тези глобални фенове би похарчил средно по 860 евро за рекламни материали през сезона. В момента един от най-неразвитите за германските клубове пазари е азиатският, където властват "Манчестър юнайтед", "Реал" (Мадрид) и "Барселона". Но финалът в Шампионската лига ще е идеалната възможност да се поставят основите на един бъдещ азиатски успех.

В дома на играта футбол в събота ще властва немският език. "Байерн" и "Боусия" (Дортмунд) ще излязат един срещу друг във финала на Шампионската лига на стадион "Уембли" като потвърждение на възхода на германския футбол в последните години. Когато този турнир е създаден, той не е предполагал отбори от една и съща страна да спорят за трофея. Но двубоят между сънародници в събота няма да е прецедент в най-новата история. Той обаче ще бъде първи между съперници от Бундеслигага, което ще има своето положително отражение върху това първенство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    motochristo avatar :-P
    motochristo

    За 1. път от средата на 90-те, макар и с много съдийски грешки, двата най-добри отбора са на финал. А на англичаните им е ужас в момента, което още повече ме радва. Направо ще се изядат откъм г.за от яд, как немец ще им вилнее на бащино игрище :):)

  • 2
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    41 милиона фена нейсе, ама ВСЕКИ един от тях да

    "

  • 3
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    Оопс, избЕга коментара преди да го довърша (от профилактиката ще да е):

    41 милиона фена нейсе, ама ВСЕКИ един от тях да похарчи средно по 860 евро за рекламни материали през сезона?!?



    "...Само в Европа оценяваме, че има около 41 милиона от т.нар. фенове без граници, които имат любим клуб в чужбина", твърди той. По негови оценки всеки от тези глобални фенове би похарчил средно по 860 евро за рекламни материали през сезона..."

  • 4
    kolejorz avatar :-|
    kolejorz

    До коментар [#1] от "motochristo":

    Така си е, както и да звърши мача на Уембли, Германия печели срещу Англия като гост :)
    Дано стане хубав мач и Борусия да бие!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.