С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1301 16 юни 2013, 13:16, 92620 прочитания

Авто мото Двойна комбина

Себастиен Льоб се устреми към облаците над Пайкс Пийк с 875 коня в автомобилния Франкенщайн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това не е чудовище – състезанието "Пайкс Пийк" вече си има чудовище, внос от Япония. Не е и просто звяр, а вероятно най-неукротимото създание, родено в сенките на върховните автомобилни спортове, със зейнала паст, готова да разкъса конкурентите си и всичко наоколо. Неговата цел обаче не е да сее разруха, а да върне Peugeot най-бързо на върха край Колорадо, който покори преди 25 години с Ари Ватанен и 405 Turbo. Това е Peugeot 208 T16 Pikes Peak и със своите умопомрачителни 875 к.с. при 875 кг достига 100 км/ч за отрицателните 1.8 секунди. Или по-просто казано, разполага с по-добро ускорение и съотношение мощност - тегло от болидите във Формула 1, респективно от всичко на тази земя, което е с четири колела и може да завива.

"Никога не съм карал нещо, което ускорява толкова бързо!" Тези думи не биха изненадали, ако бяха казани от някой квартален състезател, но изречени от деветкратния световен рали шампион Себастиен Льоб, управлявал в миналото болид от Формула 1 и прототип от "Льо Ман" сериите, те вече придобиват доста респектиращ характер. Французинът, изглежда, е най-логичният избор за пилот на автомобила, който има една-единствена цел – победата и поставянето на нов рекорд за превземането на най-известното планинско изкачване в света на моторните спортове.

Льоб: Това е истинска ракета

"208 T16 Pikes Peak е истинска ракета! Толкова е мощен! В ниските предавки болидите от Формула 1 не разполагат с цялата си мощност. С Peugeot обаче бам, бам, бам - всичко се случва на мига. Благодарение на двойното предаването и турбинирания двигател ускоряването е феноменално още от старта. Изведнъж без време се оказваш на шеста предавка с 240 км/ч", обясни Льоб след първата си серия тестове с автомобила край Мон Венту във Франция.

Инженерите от Peugeot Sport са се постарали да уплътнят максимално липсата на технически изисквания в създаването на автомобил в клас "без ограничения". Той е конструиран върху специално изработено тръбно шаси, а 3.2-литровият V6 битурбо двигател е монтиран пред задната ос за оптимално разпределение на тежестта на автомобила.

Първоначалните предположения бяха, че французите са използвали 3.7-литровия дизелов V8 от участвалия в Льо Ман прототип 908 Hdi. Те обаче изненадаха с различен бензинов агрегат, за чието производство никога не е ставало дума. От компанията единствено споменават, че е "разработен за маратонски състезания".

Двигателят е куплиран с надлъжно разположена шестстепенна секвенциална скоростна кутия, която посредством диференциалите спомага за оползотворяването на 883 Нм въртящ момент от четирите колела.

Гуми с живот 20 километра

Окачването е с двойни напречни носачи и пушрод елементи, подобно на използваното в едноместните формули и прототипите от "Льо Ман" сериите. Автомобилът използва и карбонови спирачни дискове, стопирани от еднокомпонентни алуминиеви апарати. Те остават скрити зад магнезиеви колела, обути в специални 18-цолови сликове на Michelin. Техният живот трябва да бъде обезпечен за едва 20 километра, колкото е дистанцията на "Пайкс Пийк", като трябва да понесат натоварването от генерираната притискаща сила от автомобила.

Карбоновият аеродинамичен пакет е ясно отличим с огромния си сплитер в предната част и взетото назаем двуметрово задно крило от 908. Близо половината аеродинамично притискане обаче се генерира от модифицирания под на автомобила.

"Убедени сме, че усъвършенстването на аеродинамиката ще ни даде предимство пред конкурентите ни, обясни главният инженер на проекта Жан-Кристоф Палие. При изкачването автомобилите развиват скорост в диапазона между 50 и 240 км/ч, а аеродинамиката се активира от 100 км/ч нагоре и е от особено значение за "Пайкс Пийк"."

Голямата притискаща сила на автомобила е сред чертите, които го отличават от тези във WRC. "Заради нея и широките гуми спирането също е изумително. Реално 208 T16 Pikes Peak комбинира най-доброто от няколко свята – притискащата сила на болид от Формула 1, широките гуми на прототипите от маратонските състезания и диференциалите от WRC автомобилите", обобщи Льоб.

 

156 завоя за достигане на 4300 метра

 

Французинът ще дебютира в легендарната надпревара при второто й издание на изцяло асфалтирано трасе. Маршрутът е с дължина 19.98 км и включва 156 завоя с изкачване от 2800 до 4300 метра надморска височина. Малкото време за тестове обаче може да се окаже проблематично за екипа на Peugeot, който ще спори за победата с Нобухиро  Таджима-Чудовището и Рис Милън, поставил рекорда в Колорадо от 9:46,164 минути преди година.

"Автомобилът откликва много, много добре на командите, но все още трудно го позиционирам там, където искам. Свикнах с мощността му и тя вече не ме впечатлява. По-интересното е скоростта, с която се появяват завоите. За разлика от пистата тук нямаш маркер за 100 метра, който да ти показва къде да спираш. Караш на пета или шеста предавка и изведнъж планината изскача пред теб", допълни Льоб. Остава ни само да видим как най-успешният рали пилот в историята ще покори поредното си предизвикателство. Отговора ще получим на 30 юни.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1790 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Хорхе Лоренсо завърза интригата в MotoGP

Шампионът спечели в Барселона и доближи лидера Педроса

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма