Летящите яхти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летящите яхти

Летящите яхти

Започва битката в най-старото състезание в света

Георги Филипов
8873 прочитания

"Това наистина прилича повече на машина", заяви наскоро шкиперът Макс Сирена за италианската яхта "Луна Роса челиндж", един от участниците в най-старото състезание в света - Купата на Америка. Определяно като Формула 1 на ветроходството, 34-то издание на регатата се очертава да е по-технологично от всякога.

От десетилетия неделните яхтсмени се идентифицират с Купата на Америка, но този път участниците в предварителните серии, известни като купата "Луи Вюитон", късат с обичайните представи за яхти. 72-футовите катамарани, които ще бъдат използвани тази година, могат да плават с над 40 възела. Но те много често не плават, а летят.

Членовете на екипажите сега трябва да носят предпазни жилетки и каски, а заради смъртта на британския ветроходец Андрю Симпсън през май ще трябва да носят и портативни кутии с въздух, в случай че бъдат затиснати от яхтата при преобръщане.

Не по, а над вода

Купата на Америка винаги е било водещо в технологично отношение състезание във ветроходството. През годините често е било свързвано и със спорове около правилата, съдебни битки и невероятните иновации в дизайна. Традицията повеляваше домакинът да се изправя срещу победителя от претендентските серии и двете еднокорпусни яхти да спорят един срещу друг. Но след 162 години надпреварата се опитва да влезе в XXI век. Новите яхти, наричани АС72, са впечатляващи както когато са гледани на живо, така и по телевизията.

Това, което най-много хваща окото за този клас лодки-машини, е тяхната невероятна способност да почти да летят над водата, без някой от двата корпуса да я докосва. "Това е най-вълнуващата сензация, когато погледнеш надолу и виждаш, че нито една част от яхтата не е във водата. Само две остриета на подветрения корпус и руля на надветрения. Изключително е е впечатляващо ускорението, когато се откъсне от водата", заяви Дийн Баркър, шкиперът на "Емиратс тим Ню Зилънд".

Ефектът се получава от тези ултрамодерни швертове, които  първи въведе отборът "Ню Зилънд". Наскоро той намери вратичка в правилника, която дава шанс да се експлоатира правилото за това колко и какви елементи трябва да останат във водата. Всички останали ги последваха.

Скъпо, но и по-сигурно

Въпреки обещанията за по-умерени разходи се очаква през тази година отборите да похарчат между 100 и 150 милиона долара. Затова само три са претендентите да отнемат титлата на шампиона от предишното издание през 2010 г. "Оракъл". Като носител на трофея подкрепяният от милиардера Лари Елисън тим имаше правото да избере мястото и формата на състезанието и то ще се проведе в залива на Сан Франциско.

Смъртта на Андрю Симпсън доведе до някои промени в правилата в последния момент. Директорът на регатата Иейн Мъри препоръча 37 промени, които не се харесаха на всички участници. "Тим Ню Зилънд" и "Луна Роса" протестираха срещу две от мерките - намаляването на теглото на яхтите и дизайна на руля, като обявиха, че точно те са свързани с възможностите за по-добро представяне, а не със сигурността. Според тях промените в параметрите на дизайна са били вдъхновени от американския домакин. В понеделник ще е изслушването по единия протест, а за другия се чака дата.

Мъри обаче смята, че основните притеснения трябва да са свързани със сигурността. "Бях избран за директор на регатата от претендентите. Тук няма много голямо поле за избор. Препоръките за сигурност целят да гарантират безопасността на ветроходците и те вече са част от правилата", заяви той.

Яхтата "Артемис", при чието обръщане загина Симпсън, не е "летяла" по време на инцидента. Въпреки че в един такъв момент яхтата е нестабилна, мнозина експерти смятат, че не е по-нестабилна от момента, в който един или два корпуса докосват водата. В този екип последни въведоха модерните швертове и се очаква да се включат в надпреварата "Луи Вюитон" по-късно. Победителят от сериите ще се изправи срещу "Оракъл" в битка за девет победи в гонки между 7 и 21 септември.

Новият дизайн на яхтите прави състезанието по-зрелищно
Източник: Reuters

"Това наистина прилича повече на машина", заяви наскоро шкиперът Макс Сирена за италианската яхта "Луна Роса челиндж", един от участниците в най-старото състезание в света - Купата на Америка. Определяно като Формула 1 на ветроходството, 34-то издание на регатата се очертава да е по-технологично от всякога.

От десетилетия неделните яхтсмени се идентифицират с Купата на Америка, но този път участниците в предварителните серии, известни като купата "Луи Вюитон", късат с обичайните представи за яхти. 72-футовите катамарани, които ще бъдат използвани тази година, могат да плават с над 40 възела. Но те много често не плават, а летят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK