С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 юли 2013, 15:23, 5502 прочитания

Почти убийци

Гумите вече са фактор за борбата за победа и за сигурността във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През 1954 г. в тренировка за Гран при на Германия Онофре Маримон пука предна гума в най-бавната част на "Нордшлайфе", неговият Maserati 250F се преобръща и той загива на място. Аржентинецът става първата жертва в историята на Формула 1. Още дълги години спуканата гума в спорта ще означава сигурна смърт. Почти шест десетилетия по-късно благодарение на напредналата технология в производството и изключителните мерки за сигурност единствената жертва е опропастеното състезание на потърпевшия пилот.

Не и ако имаш четири гръмнали гуми и още две спукани при скорост между 160 и 320 км/ч, както се случи в неделната Гран при на Великобритания. Състезанието се превърна в реален кошмар за единствения доставчик на гуми Pirelli. Всичко се размина с по-скоро безобидни завъртания, но състезателният директор във Формула 1 Чарли Уайтинг призна, че е бил на косъм да прекрати надпреварата от съображения за сигурност.


Тези инциденти вероятно можеше да бъдат отдадени на неприятна случайност, ако въпросът с гумите не стои на дневен ред от началото на сезона. В немалка част от осемте кръга до момента едни или други пилоти и отбори са страдали от състоянието на гумите. В началото на сезона "Мерцедес" имаше проблем, че изразходваше ресурса им твърде бързо. После Pirelli и "сребърните стрели" бяха уличени в тайни тестове. Гумените решения се оказаха толкова ценни за отборите, колкото и технологичните.

Вината без дъно

След серията инциденти на "Силвърстоун" победителят в 13 състезания Дейвид Култард върна в обръщение отлежалото прозвище на гумите - "убийци на пилоти". "Повреда в двигателя, трансмисията, хидравликата – все досадни причини, заради които да не завършиш. Но има и някои, които са много по-сериозни. Отказ на спирачките и спукване на гума са точно толкова опасни, колкото и звучат. Спешно трябва да се направи нещо по въпроса. Ако сега бях пилот, бих бил много против да карам с тези гуми отново", коментира Култард.



Международната автомобилна федерация (ФИА) веднага реагира и пренаписа собствените си правила в опит да се справи със създалата се криза, която подкопава спорта. Президентът на централата Жан Тод определи случилото се като "истинска заплаха за сигурността на пилотите" и позволи участието на титулярните пилоти с цел адекватна развойна дейност в насрочените за 17-19 юли тестове за млади състезатели.

Изпълнителният директор на "Макларън" Мартин Уитмарш веднага намекна за възможен бойкот на следващия старт на "Нюрбургринг". За разлика от отказването на Луиджи Вилорези и Кен Уортън през 1954 г., той би имал много по-големи последствия върху Формула 1 и вече достатъчно накърнения имидж на Pirelli. Думите му автоматично върнаха спомена за стартиралите едва шест болида в Гран при на САЩ през 2005 г. и промотърът Бърни Екълстоун побърза да успокои духовете в типичния си "няма никакъв проблем" стил. "Не мисля, че случилото се с гумите ще се повтори отново. Това не е нещо, на което трябва да обръщаме внимание", каза англичанинът пред репортери.

Италианците директно обвиниха екипите за погрешна размяна на лява с дясна гума, използването им с ниско налягане и при екстремен ъгъл на сходимост – ъгълът, под който колелото е свързано с окачването, както и "високите бордюри" на "Силвърстоун". "Гумите през тази година са с асиметрична конструкция и не са взаимозаменяеми. Бордовете им са проектирани да издържат специфични натоварвания от вътрешната и външната страна. Поставянето на гумите по грешен начин е практика, която беше подценена от всички отбори", обясниха от компанията, която досега имаше проблеми само с разслояването на своите продукти.

Само 90 минути след агресивното си съобщение Pirelli публикува допълнително обръщение. "В никакъв случай нямаме намерение да създаваме аргументи за атака срещу когото и да било. Поемаме своята отговорност. Но ние нямаме пълен контрол над всички фактори, които се отразяват върху използването на гумите", премина в лека защита спортният директор на компанията Пол Хембри.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1808 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Новото златно момче

Анди Мъри направи решителната крачка към статута на световна звезда

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10