Силно любен и мразен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силно любен и мразен

През тази година изказванията и успехите на Фетел му докараха нови съперници на и извън пистата

Силно любен и мразен

Четвъртата титла прати Себастиан Фетел по стъпките на легендите във Формула 1

Мирослав Стоев
6051 прочитания

През тази година изказванията и успехите на Фетел му докараха нови съперници на и извън пистата

© Reuters


През 1986 г. Найджъл Менсъл и Нелсон Пикет печелят девет победи от 16 старта с "Уилямс", но Ален Прост се промъкна между тях със своя "Макларън" и им открадва титлата във Формула 1. В последните 25 години едва ли ще открием някой, който да е стигнал до титлата с определено по-слаб автомобил като този на французина.

Също толкова трудно ще намерим и някой, който да каже че Аертон Сена не е сред най-великите пилоти във Формула 1, въпреки че и трите му титли са зад волана на впечатляващи макларъни, включително тази от 1988 г., когато двамата с Прост печелят общо 15 победи от 16 старта.

Няма как и да определим като случаен пилот и този, който спечели четири поредни световни титли на рекордно ниската възраст от 26 години. Миналата неделя Себастиан Фетел го направи и статистически влезе в ексклузивния клуб на легенди като Хуан Мануел Фанджо, Прост и Михаел Шумахер.

През всичките си шампионски години младият германец безспорно разполагаше почти неизменно с най-силния болид, а постижението му има неоспоримо историческа стойност. Но въпреки това във въздуха неизменно витае едно недоизказано "да, ама...". Дали наистина е толкова достоен? И защо прехласването по уменията му не е толкова силно? Мнозина дори смятат Фернандо Алонсо за най-добрия пилот в решетката, въпреки че остава само с две титли и не успява да направи "Ферари" шампион.

На въпросите колко точно е добър, дали е велик, дали или кога ще му бъде придаден легендарен статус ще отговори само времето. Със сигурност обаче пилотът на "Ред бул" спечели идеална стартова позиция към най-големите рекорди във Формула 1.

(Не)видимо израстване

Въпреки че наглед успехите на Фетел изглеждат еднакви, това съвсем не е така. Успехът на германеца може да бъде отдаден основно на няколко негови качества – постоянство, търпение и приспособимост. Другите две са ясни поне от миналата година – геният на Ейдриън Нюи и гумите на "Пирели". При по-внимателен поглед се забелязват и детайлите - през изминалия сезон германецът изчисти някои от грешките си, а през този те съвсем липсват. Изглежда по-търпелив, което беше видно в по-трудната първа половина на сезона. Хората, които са по-близо до "Ред бул", го определят като много целенасочен, пораснал и помъдрял.

"Себастиан израсна тази година. Начинът, по който кара, нивото му на постоянство и постигането на резултати. Това е най-добрата му година. Той продължава стремително да вдига нивото. Спортът ни е зависим от толкова много неща. Зависим си от това да имаш точната техника, но от гледна точна на неговите умения не виждам причина Себ да не подобри рекордите на Шумахер", заяви изпълнителният директор на "Ред бул" Кристиан Хорнер.

Техническият директор на "Ред бул" Ейдриън Нюи смята, че пилотът вече е преодолял всички проблеми, които са му пречили в ранните години на кариерата му. "Неговото каране се разви от много талантливо, но понякога нестабилно, като например през 2009 г., до невероятно комплексно сега", заяви Нюи, който създаваше болида на Фетел през всичките му шампионски години.

Според техническият анализатор на BBC Гари Андерсън, основното развитие на Фетел е в управлението му. "Вероятно това се дължи на неговата младост, но той успя да се адаптира към стила, по който болидът иска да бъде пилотиран. Именно там някои състезатели стигат до задънена улица. През този сезон Фетел сякаш се сливаше със своя RB9 и получи нужната увереност в автомобила, докато голяма част от конкурентите му отново се бореха с болидите си", коментира бившият дизайнер на "Джордан".

Германецът демонстрира таланта си да продължава да се учи с постоянството си в квалификациите, контрола над състезанията и пробиването на път към челото, както стана в последния старт в Индия. Тогава той показа биткаджийския си дух след минаване през бокса още във втората обиколка и връщането му на пистата 18-и, за да бъде вече пети 12 тура по-късно и в крайна сметка да триумфира. "Понякога през 2009 и 2010 г. можеше да бъде критикуван за някои непремерени движения, имаше и инциденти. Можеше да бъде критикуван за неумение да изпреварва. Много хора смятаха, че ако не стартира от първа позиция и не контролира състезанието, не е толкова добър. Но мисля, че повече няма как да бъде критикуван. Трудно е да се забележи и малка цепнатина в неговата бронировка", добави авторът на техническите решения в "Ред бул".

Нюи определи като "хипотетичен" въпроса дали Фетел вече е най-великият в историята, а неговият отговор като "несъществуващ". Вместо това директно посочи кое за него е най-силното качество на германеца – умението му да допринася за отбора, когато е извън болида. "Големите пилоти, с които съм работил, могат да излязат от автомобила и да продължат да се учат и да анализират какво се е случило. При Себастиан това са случва през цялото време - имаш усещането, че когато седне в кокпита, е с повече познание от предишния път", обясни Нюи.

Сливане с отбора

Критиците на шампиона приписват успехите на визията и решенията на Ейдриън Нюи, спечелил изключителните десет титли с три различни отбора. Показателно за гения му е, че той все още създава шедьоврите си с молив върху класическата чертожна дъска, вместо да използва мощен компютърен софтуер за триизмерни графики. През този сезон обаче "Ред бул" не започна толкова убедително и трябваше да наваксва след лятната пауза, когато Фетел наложи пълно господство с шест поредни победи. До Гран при на Унгария отборът разполагаше със силен автомобил, но все нещо му липсваше да покаже пълния си потенциал.

Тогава дойде промяната в гумите на "Пирели" след фиаското на "Силвърстоун". Шестте гръмнали гуми наложиха връщането на конструкцията им от 2012 г., а опасенията на останалите отбори се потвърдиха и именно това отприщи силата на RB9. "Връщането на гумите към конструкцията от 2012 г. със сигурност ни помогна. Голяма част от предимствата на болида ни са във високоскоростните завои. Гумите за 2013 г. бяха по-чувствителни на натоварванията и по-лесно се увреждаха, което не ни позволи да реализираме потенциала си", обясни Нюи.

За силното представяне на RB9 във втората половина на сезона помогнаха и редицата нови части, които отборът внедри в Унгария. Напредъкът в работата по настройките даде резултат и след Белгия "Ред бул" няма изпуснати победа и полпозишън.

В чисто техническо отношение основното предимство на "Ред бул" идва от използването на отработените газове с цел създаването на повече притискаща сила в задната част на болида. Оползотворяването им обаче изисква специфичен стил на управление при влизането в завоите, който световният шампион адаптира в своето каране много по-успешно от съотборника му Марк Уебър. "Фетел използва грациозна, иновативна контрираща техника, която включва дестабилизирането на задната част при влизането в завой. Това изисква по-ранно натискане на газта, за да могат изпускателните тръби да подадат газовете към създаващите притискане в задната част елементи, за да спрат пързалянето й. Резултатът е по-добро сцепление и по-висока скорост в средата на завоя", обяснява главният редактор на BBC F1 Андрю Бенсън.

Всенародният нелюбимец

Тази магическа амалгама между пилот и отбор дава резултати, но не отговаря на въпроса какво би постигнал Фетел, ако не кара "Ред бул". Досега от групата на деветте трикратни световни шампиони само Аертон Сена е спечелил и трите си титли с един отбор - "Макларън". Преди това обаче бразилецът вече беше доказал феноменалните си способности с "Лотус". Вероятно заради това доминацията на германеца не донесе желаното уважение от феновете. Той печелеше убедително, но няколко пъти беше освиркван на различните подиуми.

Отношението им доведе до една от гневните му реакции през година, които заличиха визията на забавния пилот и му сложиха маската на арогантността. Започнаха дори сравнения със сънародника му Михаел Шумахер. "Болидът ни е фантастичен и това не се дължи на някаква случайност. Докато много хора си плацикат топките в басейна на хотела в петък следобед, по това време ние все още работим много усилено и не спираме да натискаме, за да направим силно състезание", избухна Фетел. По-късно той уточни, че първото му публично изказване на анатомична тематика не се отнася за останалите пилоти и отбори.

Това отново върна на дневен ред действията му в Гран при на Малайзия от края на март. Тогава германецът наруши отборните заповеди и открадна победата на Уебър в най-запомнящата се от иначе малкото му директни битки със съперници. Той показа своята решимост за победа на всяка цена, демонстрирана в миналото като идеология от Сена и Шумахер. Няколко дни по-късно германецът я допълни с пълна липса на разкаяние чрез изказването, че би го направил отново и екипът няма какво да направи. Това беше и моментът, в който Фетел обърна част от феновете и обществото на Формула 1 срещу себе си.

Следващата важна битка може да е връщането на зрителите на негова страна, докато коментаторите спорят дали вече е придобил легендарен статут или е твърде далеч от него. За да получи повече всеобщо одобрение той вероятно ще трябва да отговори на предпочитаното от феновете доказване в дуели гума до гума пред демонстрирането на чиста скорост и надменно самочувствие. "Проблемът е, че когато си отпред, печелиш състезания и титли, започваш да мислиш по-различно, но на това винаги му идва краят", смята световният шампион за 2009 г. Дженсън Бътън.

Въпреки всичко освиркванията не успяха да премахнат доволната усмивка от лицето на Фетел, която сразеният му опонент Фернандо Алонсо в последно време вижда изпод подиума. "Когато аз бях шампион, феновете ме освиркваха. Когато спрях да печеля изведнъж станах популярен. Аз обаче предпочитам да печеля, пред това да съм обичам", каза испанецът. Едва ли някой се съмнява какво мисли Фетел по въпроса.

Източник: Reuters

През 1986 г. Найджъл Менсъл и Нелсон Пикет печелят девет победи от 16 старта с "Уилямс", но Ален Прост се промъкна между тях със своя "Макларън" и им открадва титлата във Формула 1. В последните 25 години едва ли ще открием някой, който да е стигнал до титлата с определено по-слаб автомобил като този на французина.

Също толкова трудно ще намерим и някой, който да каже че Аертон Сена не е сред най-великите пилоти във Формула 1, въпреки че и трите му титли са зад волана на впечатляващи макларъни, включително тази от 1988 г., когато двамата с Прост печелят общо 15 победи от 16 старта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    В името на триумфа-постоянство, търпение и приспособимост.

  • 2
    veso101 avatar :-|
    veso

    Едно може да се каже, момчето е голям шампион.
    А за пренебрегването на отборните заповеди мога да кажа следното.
    Когато се прилагаха отборни заповеди, всички бяха против тях, когато Фетел ги пренебрегна стана по-зъл и от императора от звездни войни. Това не е ли двоен аршин. Уебър е добър пилот и толкоз никога няма да стане шампион, не заради фетел а заради непостоянството си, в едно състезане е номер 1 , в пет след това е в средата на колоната.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK