С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 1 ное 2013, 17:37, 5820 прочитания

Силно любен и мразен

Четвъртата титла прати Себастиан Фетел по стъпките на легендите във Формула 1

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През 1986 г. Найджъл Менсъл и Нелсон Пикет печелят девет победи от 16 старта с "Уилямс", но Ален Прост се промъкна между тях със своя "Макларън" и им открадва титлата във Формула 1. В последните 25 години едва ли ще открием някой, който да е стигнал до титлата с определено по-слаб автомобил като този на французина.

Също толкова трудно ще намерим и някой, който да каже че Аертон Сена не е сред най-великите пилоти във Формула 1, въпреки че и трите му титли са зад волана на впечатляващи макларъни, включително тази от 1988 г., когато двамата с Прост печелят общо 15 победи от 16 старта.


Няма как и да определим като случаен пилот и този, който спечели четири поредни световни титли на рекордно ниската възраст от 26 години. Миналата неделя Себастиан Фетел го направи и статистически влезе в ексклузивния клуб на легенди като Хуан Мануел Фанджо, Прост и Михаел Шумахер.

През всичките си шампионски години младият германец безспорно разполагаше почти неизменно с най-силния болид, а постижението му има неоспоримо историческа стойност. Но въпреки това във въздуха неизменно витае едно недоизказано "да, ама...". Дали наистина е толкова достоен? И защо прехласването по уменията му не е толкова силно? Мнозина дори смятат Фернандо Алонсо за най-добрия пилот в решетката, въпреки че остава само с две титли и не успява да направи "Ферари" шампион.

На въпросите колко точно е добър, дали е велик, дали или кога ще му бъде придаден легендарен статус ще отговори само времето. Със сигурност обаче пилотът на "Ред бул" спечели идеална стартова позиция към най-големите рекорди във Формула 1.



(Не)видимо израстване

Въпреки че наглед успехите на Фетел изглеждат еднакви, това съвсем не е така. Успехът на германеца може да бъде отдаден основно на няколко негови качества – постоянство, търпение и приспособимост. Другите две са ясни поне от миналата година – геният на Ейдриън Нюи и гумите на "Пирели". При по-внимателен поглед се забелязват и детайлите - през изминалия сезон германецът изчисти някои от грешките си, а през този те съвсем липсват. Изглежда по-търпелив, което беше видно в по-трудната първа половина на сезона. Хората, които са по-близо до "Ред бул", го определят като много целенасочен, пораснал и помъдрял.

"Себастиан израсна тази година. Начинът, по който кара, нивото му на постоянство и постигането на резултати. Това е най-добрата му година. Той продължава стремително да вдига нивото. Спортът ни е зависим от толкова много неща. Зависим си от това да имаш точната техника, но от гледна точна на неговите умения не виждам причина Себ да не подобри рекордите на Шумахер", заяви изпълнителният директор на "Ред бул" Кристиан Хорнер.

Техническият директор на "Ред бул" Ейдриън Нюи смята, че пилотът вече е преодолял всички проблеми, които са му пречили в ранните години на кариерата му. "Неговото каране се разви от много талантливо, но понякога нестабилно, като например през 2009 г., до невероятно комплексно сега", заяви Нюи, който създаваше болида на Фетел през всичките му шампионски години.

Според техническият анализатор на BBC Гари Андерсън, основното развитие на Фетел е в управлението му. "Вероятно това се дължи на неговата младост, но той успя да се адаптира към стила, по който болидът иска да бъде пилотиран. Именно там някои състезатели стигат до задънена улица. През този сезон Фетел сякаш се сливаше със своя RB9 и получи нужната увереност в автомобила, докато голяма част от конкурентите му отново се бореха с болидите си", коментира бившият дизайнер на "Джордан".

Германецът демонстрира таланта си да продължава да се учи с постоянството си в квалификациите, контрола над състезанията и пробиването на път към челото, както стана в последния старт в Индия. Тогава той показа биткаджийския си дух след минаване през бокса още във втората обиколка и връщането му на пистата 18-и, за да бъде вече пети 12 тура по-късно и в крайна сметка да триумфира. "Понякога през 2009 и 2010 г. можеше да бъде критикуван за някои непремерени движения, имаше и инциденти. Можеше да бъде критикуван за неумение да изпреварва. Много хора смятаха, че ако не стартира от първа позиция и не контролира състезанието, не е толкова добър. Но мисля, че повече няма как да бъде критикуван. Трудно е да се забележи и малка цепнатина в неговата бронировка", добави авторът на техническите решения в "Ред бул".

Нюи определи като "хипотетичен" въпроса дали Фетел вече е най-великият в историята, а неговият отговор като "несъществуващ". Вместо това директно посочи кое за него е най-силното качество на германеца – умението му да допринася за отбора, когато е извън болида. "Големите пилоти, с които съм работил, могат да излязат от автомобила и да продължат да се учат и да анализират какво се е случило. При Себастиан това са случва през цялото време - имаш усещането, че когато седне в кокпита, е с повече познание от предишния път", обясни Нюи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1790 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
ЦСКА видя атака срещу себе си преди мача с "Лудогорец"

Червените загубиха от "Черно море" след спорно съдийство

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма